Installateurs moeten totaaloplossing bieden Geschikt personeel vinden blijft moeilijk

De – succesvolle – tweede editie van de Install Day in Brussels Kart Expo was voor sectorfederatie Techlink een uitgelezen moment om te peilen naar de stand van zaken in de installatiesector. Daarom voerde Techlink een grootschalig onderzoek uit bij 3.000 installatiebedrijven. De belangrijkste conclusie: de installatiesector is constant in beweging.

Vooral de evolutie richting totaalinstallateurs valt op. 6 op de 10 installateurs uit de elektrotechniek en de verwarming, ventilatie en koeling zijn uitgegroeid tot zogenaamde totaalinstallateurs. Ze kunnen met andere woorden zowel op het vlak van elektrotechniek als qua verwarming, ventilatie en koeling aan de slag.

Dat het onderscheid tussen elektro en HVAC vervaagt heeft meerdere redenen, zegt Jan Lhoëst, commercieel directeur van Techlink. “Ten tijde van de crisis zagen we ook al dat installateurs extra werk buiten hun eigen vakgebied gingen zoeken. Nu komt die tendens opnieuw op. In het moderne bouwproces heeft men graag één installateur als partner in plaats van meerdere aanspreekpunten. Bovendien is er ook een technologische evolutie: ook HVAC-toestellen bevatten meer elektriciteitstoepassingen.” 62 procent van de ondernemingen uit de sector omschrijft zich als totaalinstallateur, zo blijkt uit het onderzoek.

TechlinkKnelpuntberoep
Installatiebedrijven blijven doorgaans kleine ondernemingen – de meerderheid telt hooguit vier werknemers – die het bovendien moeilijk hebben om geschikte mensen te vinden. Maar liefst 90 procent van de bedrijven uit de sector vindt heel moeilijk geschikt personeel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de installatiebedrijven hoog inzetten op retentiemanagement, het behouden van hun huidige werknemers. Vooral de sfeer op het werk (69 procent) blijkt daarvoor een belangrijke factor te zijn. Wanneer één van de medewerkers toch vertrekt, blijkt dat trouwens in 55 procent van de gevallen te zijn om zelfstandige te worden en dus een eigen bedrijf op te richten.

Techlink peilde ook naar de band met de klanten. Installatiebedrijven halen vooral ‘vertrouwen’ en ‘goede service’ aan als redenen waarom klanten voor hun kiezen. Opvallend: prijs staat hierbij slechts op de vierde plaats. “Een extra bewijs dat de installateur niet zomaar iets komt plaatsen en weer weg is: hij is gedurende het hele project een betrouwbare partner en adviseur”, stelt Lhöest.

Om hun producten en diensten te promoten, doen installatiebedrijven in toenemende mate een beroep op de sociale media. 47 procent schakelt Facebook, Twitter en andere in om aan promotie te doen. Het voordeel van social media is dat het qua kostprijs erg beperkt kan en dat, mits ‘targeted advertising’, meteen de juiste doelgroep kan gevonden worden.

Deeleconomie
In het verlengde van de sociale media is de deeleconomie in volle ontwikkeling. Een deeleconomieplatform als Listminut, waar kleinere klussen worden aangeboden aan particulieren die per maand tot 500 euro belastingvrij kunnen bijverdienen – een regel waar Techlink zich tegen verzet – kan leiden tot concurrentie met de installatiesector. Toch vreest slechts 8 procent van de installatiebedrijven concurrentie van zulke platformen, omdat hun werk te veel vakkennis en specialisatie vraagt en dus niet evident is voor iemand die ‘on the side’ wat bijklust.

De meeste installatiebedrijven zijn optimistisch over de gang van zaken. Toch valt op dat grote bedrijven over het algemeen optimistischer naar de toekomst kijken dan bedrijven met hoogstens 4 werknemers of zelfstandigen.    

Tekst Techlink, Filip Van der Elst    |    Beeld Filip Van der Elst
Uitgelichte afbeelding: 
Op 23 november organiseerde de Confederatie Bouw in Brussels Kart Expo de vakbeurs Install Day.