Plenion biedt sinds 2004 gespecialiseerde softwareoplossingen voor de bouw- en installatiesector aan. Het bedrijf heeft een veelzijdig ERP-systeem gecreëerd dat alles, van offertes tot facturatie, naadloos integreert. Naast het basispakket zijn er ook mobiele en webapplicaties voorhanden. Deze mobiele apps zijn ideaal voor medewerkers in het veld, zoals technici en werfleiders, terwijl de webplatforms klanten in staat stellen om hun projecten of installaties te overzien – vergelijkbaar met een online logboek.
Ieder bedrijf en project heeft zijn eigen unieke karakteristieken, variërend van werkwijze tot stockbeheer. Dit betekent dat elk bedrijf andere eisen stelt aan administratieve automatisering. Hoewel de backoffice vaak onder druk staat, is een groot budget voor administratieve automatisering niet altijd beschikbaar. Dit is waar Plenion in beeld komt: dankzij het modulaire design kan elk bedrijf, ongeacht de grootte, op een kostenefficiënte manier beginnen. Dit biedt hen topkwaliteit op het gebied van CRM, rapportage en planning. Het is een flexibele administratie, afgestemd op de behoeften, maar zonder de noodzaak van maatwerk.
Kortom: een ‘match made in heaven’ voor Energiecenter Geuns. Het Limburgse bedrijf staat synoniem voor drie decennia expertise in het leveren van energie-efficiënte technieken voor verwarming, warm water, elektriciteit en ventilatie. Zo heeft het zich stevig gevestigd als dé referentie voor energiebesparende oplossingen. Joris Brussich, mede-eigenaar bij Energiecenter Geuns: “Wij bieden een scala aan technieken aan. Denk hierbij aan airco, warmtepompen, zonnepanelen, thuisbatterijen, ventilatie én laadpalen. Daar combineren we dan een persoonlijke benadering mee. Alles onder één dak, dus. Zonder gedoe.”
“Maar waar we zoals iedereen in onze sector mee te maken kregen, is de sterk toegenomen regelgeving plus controles en dus de bijhorende administratie die met elke installatie gepaard gaat”, gaat Joris Brussich verder. “Ook de postinterventiedossiers worden steeds zwaarder. Bovendien worden de installaties zelf ook complexer, waardoor er steeds minder tijd overblijft voor diezelfde administratie. En daar moest dus een oplossing voor gevonden worden.”
Michel Smedts, salesmanager bij Plenion: “Joris wilde meer kunnen doen met evenveel mensen. Ook het bestaande facturatiepakket was aan vervanging toe, omdat het niet meer ondersteund werd. Voeg daar nog een nieuwe groeicyclus bij en je weet dat je ondersteuning – en meer specifiek digitalisering – nodig zal hebben. Na een marktonderzoek kwamen ze bij ons uit. Het eerste voordeel was uiteraard dat we ons positioneren als ERP voor de installatiesector. In dit geval was waarschijnlijk wel het belangrijkste van dit pakket dat het door zijn modulaire karakter kan meegroeien met een bedrijf. Het meest dringend waren de facturen en daarna maakten ze ook de offertes in het nieuwe systeem. Waardoor die ook meteen wederzijds aan elkaar konden worden gekoppeld.”
“Dan kwamen planning, voorraadbeheer enzovoort. Alles komt zo handig bij elkaar, waardoor alle gegevens gemakkelijk vanop één locatie te beheren en te consulteren zijn. En doordat de gegevens in een cloud zitten, moet je daarvoor niet eens op kantoor zijn. Ook op een mobiel toestel kan je alles uitvoeren wat op dat moment nodig is. Het nodeloos overtypen van dezelfde gegevens in verschillende formulieren is verleden tijd. Waardoor je niet alleen tijd wint, maar ook de foutenmarge gevoelig naar beneden haalt. En zo krijg je veel meer gedaan met hetzelfde aantal mensen. Exact wat we wilden”, besluit Joris Brussich.