Siemens zal naast de laadinfrastructuur ook de stroomdistributietechnologie leveren. Het project gaat van start in 2021. In het stadscentrum van Regensburg rijden al sinds 2017 elektrische bussen.
“Om de mobiliteit in Regensburg milieuvriendelijker en klimaatneutraal te maken willen we de elektrificatie van het lokale openbaar vervoer naar een hoger niveau tillen”, zegt Manfred Koller, algemeen directeur van das Stadtwerk Regensburg. “Voor ons is het belangrijk dat we de nieuwe laadinfrastructuur makkelijk en voordelig kunnen integreren in het bestaande bus depot. Daarnaast willen we in de toekomst laadmogelijkheden kunnen toevoegen. Onze keuze is op Siemens gevallen door hun eenvoudig uit te breiden laadinfrastructuur en hun busbarsysteem voor stroomdistributie als alternatief voor complexe bekabeling.”
De Sicharge UC 200-laadstations zullen gebruikt worden voor 22 nieuwe elektrische bussen op 23 parkeerplaatsen met een laadvermogen van telkens 150 kW. Het laden zal ‘s nachts of tijdens stilstand momenten gebeuren, met behulp van laadkabels en connectoren. 16 van de 23 parkeerplaatsen beschikken over een speciale kabelhaspel die automatisch terugwindt wanneer het laden voltooid is, zodat de doorrijstroken openblijven. De voertuigen worden aangedreven met lokaal geproduceerde groene stroom van REWAG, de energieleverancier in Regensburg.
“Dit project toont nogmaals aan hoe belangrijk het is om nieuwe laadinfrastructuur te kunnen integreren in bestaande structuren. Veel steden investeren in duurzaam busvervoer, maar de aanpassingen moeten haalbaar zijn. Bestaande bus depots ombouwen voor elektrische bussen moet dan ook eenvoudig en kostenefficiënt verlopen”, zegt Birgit Dargel, Head of Future Grids bij Siemens Smart Infrastructure.
Om het depot aan te sluiten op het openbare net en elektriciteit in het gebouw te verdelen, installeert Siemens ook transformatoren en een Sivacon S8-laagspanningsschakelbord.
De afzonderlijke laadpunten in het depot worden dan gevoed via een Sivacon 8PS-busbar. Wat deze vorm van stroomdistributie uniek maakt, zijn de speciale connectoren, die het busbarsysteem probleemloos aanpassen aan de specifieke kenmerken van het bestaande gebouw. In vergelijking met kabels is dit een veel flexibelere oplossing. Bovendien verloopt de installatie eenvoudiger en sneller. En uitbreidingen kunnen indien nodig worden toegevoegd via aftakeenheden. Bij de planning van het distributiesysteem wordt een ‘digital twin’ van het busbarsysteem gecreëerd met behulp van digitale planningtools. Op die manier is het vandaag al mogelijk om een toekomstige modulaire uitbreiding van het systeem te simuleren en op te nemen in het planningsproces. Dat maakt een toekomstgerichte en financieel doordachte planning mogelijk, net als een efficiënte implementatie.