naamloos-1-kopieren
01:36
04-06-2020

10 miljoen minder plasticverpakkingen: GROHE lanceert initiatief om plastiek te verminderen bij productie

Toonaangevend fabrikant van slimme en technologische badkamer- en keukenoplossingen GROHE lanceerde in 2018 het idee om kunststof in productverpakkingen te vervangen door duurzame alternatieven. Dankzij dit initiatief konden tot op vandaag reeds 10 miljoen producten in kunststofvrije verpakkingen worden verkocht. GROHE wil tegen 2021 dat cijfer omhoogtrekken naar 35 miljoen. 

Bij de transformatie naar kunststofvrije verpakkingen betrekt GROHE alle haar productielocaties. Naast het bekijken welke plasticverpakking momenteel het meest in gebruik is (en dus het meest vervuilt), bekijkt GROHE ook duurzame alternatieven. Pas wanneer deze aan alle parameters voldoen, worden ze geïmplementeerd. “Het aanbieden van kunststofvrije verpakkingen maakt deel uit van GROHE’s uitgebreide 360-graden duurzaamheidsaanpak, waarbij medewerkers, leveranciers, klanten, processen, producten en de bijdrage aan de samenleving in gelijke mate betrokken zijn. Voor ons als merk is het belangrijk om de bestaande processen voortdurend te herzien vanuit het oogpunt van duurzaamheid”, zegt Thomas Fuhr, COO Fittings LIXIL International en CEO van Grohe AG. “De missie om tegen 2021 een volledig kunststofvrije productverpakking te realiseren is een belangrijke stap in onze strijd tegen het wereldwijde afvalprobleem”.

Met oog om de plastic soep te verminderen ontwikkelde GROHE de GROHE Blue: een hoogtechnologisch watersysteem dat plat, lichtbruisend en bruisend water recht uit de kraan voorziet. Het water is perfect gefilterd en heeft een ideale drinktemperatuur. Met de GROHE Blue kan een gezin van vier tot wel 800 plasticflessen per jaar uitsparen!

Pacific Garbage Screening & GROHE slaan de handen in elkaar om plastiek tegen te gaan.

GROHE is niet het enige bedrijf dat instaat voor kunststofvrije producties. Ook Marcella Hansch, oprichter van de organisatie Pacific Garbage Screening, gelooft hierin. Beiden delen ze de visie om schoon water te bereiken door het verminderen van plastic in de oceanen en rivieren. De architecte ontwikkelde een waterplatform dat plastic in rivieren verzamelt voordat het in de oceanen terecht komt. GROHE steunt dit project niet enkel financieel, maar wilt samen met Marcella het grote publiek bewust maken van het plasticprobleem en hen warm maken voor een duurzamere levensstijl.

Naast het initiatief tegen plastic streeft het toonaangevend merk een duidelijk omschreven koolstofstrategie na. Sinds 1 april is de productie van GROHE volledig CO2-neutraal. Om dit te bereiken heeft het merk in juli 2019 alle productie-eenheden van LIXIL EMENA omgebouwd en voorzien van groene stroom. De sanitair fabrikant compenseert de tot nu toe onvermijdelijke CO2-uitstoot door middel van compensatieprojecten en ondersteunt activiteiten die gebaseerd zijn op zeer hoge normen, zoals de Gold Standard, die onder leiding van het WWF is ontwikkeld.

Door de voortdurende inzet voor duurzaamheid heeft GROHE herhaaldelijk een top drie positie bekomen voor de Duitse duurzaamheidsprijs. In 2017 werd het sanitair merk zelfs bekroond met de CSR Award van de Duitse Bondsregering. Vorig jaar werd CEO Thomas Fuhr door het B.A.U.M.-bedrijfsnetwerk de B.A.U.M.-prijs voor milieu en duurzaamheid toegekend voor zijn inzet voor een duurzame samenleving.

Voor meer info over GROHE’s duurzaamheidsinitiatieven bezoek green.grohe.com

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Grohe

Installatie en Bouw België partners

exterior_3-kopierenftxa-bb_3_installation-pictures_1-1-kopieren