NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Anticiperen op een veranderende wereld

Anticiperen op een veranderende wereld

De toekomst is digitaal en we moeten ons aanpassen aan de klimaatverandering

De wereld verandert razendsnel. Een eerste vaststelling: de toekomst is digitaal. 94% van de Belgische bevolking gebruikt internet. 79% zoekt online naar een product of dienst  en 68% koopt effectief online een product of dienst. Een tweede vaststelling: we moeten ons aanpassen aan de klimaatverandering, maatregelen treffen tegen de extreme weersomstandigheden en klimaatneutraal zijn voor 2050 volgens de doelstellingen uit het klimaatverdrag van Parijs.

De digitale toekomst

Nieuw distributiekanaal
Ook onze sector ontsnapt niet aan het online gebeuren. Consumenten willen online sanitaire aankopen en zelf instaan voor de installatie ervan. Het internet vormt een nieuw en extra distributiekanaal. Om mee te zijn en aan deze vraag te beantwoorden, heeft de Groep Van Marcke een participatie genomen in Sanitairwinkel. Dit is een Nederlands familiebedrijf dat online sanitair verkoopt. Hun internetverkoop wordt ondersteund door een beperkt aantal toonzalen. Beide merken, Sanitairwinkel en Van Marcke, blijven naast elkaar bestaan en behouden elk hun eigen management.

Uniek digitaal netwerkplatform
Wat als consumenten een totaaloplossing willen? Hun bestelling willen ze liefst zo snel mogelijk en meteen aan huis geleverd. Deze mensen hebben geen tijd om zelf op zoek te gaan naar de juiste producten en naar iemand die deze kan installeren. Van Marcke is marktleider in België. Het bedrijf staat voor kwaliteit en degelijkheid en beschikt over een mega netwerk aan klanten-installateurs over heel België, Noord-Frankrijk en Luxemburg. Met de nieuwe online service ‘Van Marcke Installs’ is de ontbrekende schakel gemaakt tussen klanten-installateurs en consumenten. Deze extra dienst van Van Marcke Service biedt totaaloplossingen aan voor de installateur en de consument en wordt ondersteund door een online toepassing. Zo kan de consument online – op een zeer gebruiksvriendelijke manier – zijn producten selecteren tot en met de installatie. Alle partijen hebben baat bij deze professionele service. De consument krijgt een gratis offerte en blijft bespaard van een lange zoektocht naar een goede installateur. De installateur op zijn beurt krijgt er een nieuw verkoopkanaal bij. De focus ligt voor alle partijen op ontzorgen, kwaliteit en eenvoud.

De klimaatverandering

Europees distributiecentrum
Stilstaan is achteruit gaan. Stilstaan is geen optie, dat weet Van Marcke als geen ander. Dit jaar bestaat het bedrijf 90 jaar. De kroon op het werk van het familiebedrijf is zonder twijfel het volledig nieuw Europees Distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to Customers). Met dit distributiecentrum – haar grootste investering ooit – bewijst Van Marcke eens te meer haar voortrekkersrol. Het is een huzarenstuk op het vlak van ecologische technieken. Het is een volledig CO2-neutraal en wateronafhankelijk gebouw. Alle diensten en afdelingen onder één en hetzelfde dak geplaatst, verhoogt de efficiëntie. Het EDC is verder uitgerust met een geautomatiseerd opslagsysteem waardoor 80% van alle orders automatisch gebeurt. Bovendien nam Van Marcke recent haar eerste robot Gloria onder de vleugels. Blijven evolueren en niet stilstaan bepalen immers de toekomst van een bedrijf. Het EDC is de meest recente investering van het familiebedrijf in zorgzaamheid voor mens en milieu.

Nieuw distributiekanaal

Sign for my Future
Duurzaamheid zit verweven in het DNA van Van Marcke. Daarom draagt Van Marcke met volle overtuiging het ambassadeurschap van de campagne ‘Sign for my Future’, de grootste klimaatcoalitie ooit in België. “Als CEO van de groep Van Marcke en als moeder teken ik voor een krachtig Belgische klimaatbeleid om de toekomst van de volgende generaties te verzekeren. Een klimaatbeleid dat duurzame oplossingen voor warmte en water in de woningen ondersteunt. We kunnen dagelijks het verschil maken door producten, diensten en oplossingen aan te bieden die het comfort van de gebruiker garanderen maar die vooral minder schadelijk zijn voor het milieu. De oplossingen zijn er. Het is nu aan de beleidsmakers om deze oplossingen haalbaar en betaalbaar te maken voor bedrijven en burgers”.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details