NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Bio-CNG tanken op de boerderij: het kan!
‘Vandaag is het al mogelijk om bio-CNG te tanken aan verschillende pompen in België.’

Bio-CNG tanken op de boerderij: het kan!

In Taverneux heeft een familiaal landbouwbedrijf een biomethanisatiestation gebouwd. Een primeur in Wallonië die volledige energie­onafhankelijkheid garandeert: elektriciteit, warmte en bio-CNG. Een opvallende reportage van kanaal Z maakt duidelijk wat de mogelijkheden zijn. 

De landbouwsector kan innovatieve oplossingen bieden voor de klimaatuitdagingen. Zo beschikt veehouder Eric Jonkeau uit Houffalize dankzij de bouw van een vergistingsinstallatie over zijn eigen circulair ecosysteem. Het methaan dat zijn 900 koeien uitstoten wordt opgevangen en omgezet in water en elektriciteit.  

Eric Jonkeau (rechts): ‘Bio-CNG is voor mij de brandstof van de toekomst. Het is een schoon gas dat 100 procent hernieuwbaar is.’

Elektriciteit voor 400 huishoudens

“Na de bouw van een koeienstal in 2007 kwam ik op het idee om het door de koeien geproduceerde methaan op te vangen”, vertelt Jonkeau. “In 2017 hebben we de bouwaanvragen voor de installatie ingediend en in 2018 zijn we begonnen met de bouw. Een jaar later hebben we het proces in werking gezet. Sinds 1 oktober 2019 produceren we 2.500 kWh elektriciteit, wat overeenkomt met de productie van 400 huishoudens. Bovendien hebben we het equivalent van 250 kW aan warmte. Die wordt verbruikt in ons eigen warmtecircuit. We verwarmen twee woningen, een vakantiehuis voor ongeveer twintig personen en al het sanitair water voor de melkstal.”

Sinds enkele maanden werd aan de installatie ook een eigen tankstation voor bio CNG gekoppeld. Jonkeau: “Sinds een viertal maanden leiden we een deel van het ruwe biogas naar een zuiverings-en compressiestation om er bio-CNG van te maken. Bio-CNG is voor mij de brandstof van de toekomst. Het is een schoon gas dat 100 procent hernieuwbaar is.” Het bijzondere van de installatie in Houffalize is dat zij zich op het terrein van de biomethanisatie bevindt. Dit betekent dat er geen injectie in het gasdistributienetwerk plaatsvindt. Dit is erg praktisch, want het is een bio-CNG tankstation in een afgelegen gebied dichtbij een snelweg, waardoor omwonenden en pendelaars er kunnen tanken.

Het methaan dat de 900 koeien van Jonkeau uitstoten wordt opgevangen en omgezet in water en elektriciteit.

Tractors op biobrandstof

Het gebruik van deze hernieuwbare brandstof beperkt zich niet tot personenwagens. Machineconstructeur New Holland ontwikkelde een eerste landbouwvoertuig dat op biobrandstof functioneert. Jan De Graef, Account Manager bij New Holland: “Eén van onze nieuwste innovaties is de allereerste tractor ter wereld die op biomethaan rijdt. We garanderen de landbouwer dezelfde prestaties en vermogens als bij een vergelijkbare dieseltractor, maar dan volledig circulair en emissievrij. Overstappen naar een dergelijke tractor is voor een landbouwer zeer efficiënt en zeer rendabel: het gebruik van de tractor is 30 procent goedkoper dan bij een vergelijkbare dieseltractor, alleen al omwille van het feit dat het onderhoud veel eenvoudiger is. Er zijn geen dure nabehandelingssystemen voor het uitlaatgassysteem op de tractor aanwezig, waardoor het eigenlijk simpeler en gemakkelijker is om de tractor te gebruiken, en daardoor ook veel goedkoper.” 

Beide innovaties bewijzen het enorme potentieel van bio-CNG voor de landbouwsector. Jonkeau: “Het klopt dat het een zeer grote investering is in het begin. Maar ik denk dat, als je goed uitkijkt en goed geïnformeerd bent, er een mogelijkheid is. Het potentieel in de boerderijen is enorm.”

100 procent minder CO2

Ook sectorfederatie gas.be is overtuigd van het potentieel van Bio-CNG. Didier Hendrickx, Public Affairs Manager bij gas.be. “Bio-CNG wordt geproduceerd uit landbouwafval in biomethanisatie-eenheden. Daarna wordt het meestal in het net geïnjecteerd. Vandaag is het al mogelijk om bio-CNG te tanken aan verschillende pompen in België. Dit betekent dat het vandaag mogelijk is om te rijden met 100 procent minder CO2-uitstoot, en dat er verschillende technologische en brandstofopties zijn om koolstofneutraliteit te bereiken. Het zou dan ook dom zijn om maar één technologische oplossing te bepleiten.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details