NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
De toekomst van meettechnologie: digitalisering
‘Aan het einde van de rit ontvangt de installateur een officieel, automatisch ingevuld certificaat dat hij rechtstreeks aan de overheid kan afleveren.’

De toekomst van meettechnologie: digitalisering

In tijden van elektrificatie en verhoogde aandacht voor comfort, is goede meettechnologie voor elke installateur onontbeerlijk. Testo koppelt een zorgvuldig opgebouwde expertise in dit domein aan een onweerstaanbare drang naar innovatie. In dit digitale tijdperk zet Testo dan ook meer dan ooit in op digitaliseringsprocessen die het werk van de installateur eenvoudiger maken en de klassieke muren tussen verwarmings- en koelinstallateurs slopen. 

De Belux-afdeling van Testo zag het levenslicht in 1984. Het bedrijf is gestaag uitgegroeid tot een belangrijke speler in de wereld van HVAC-meetapparatuur. Jeroen Van Der Kelen, Managing Director bij Testo: “We tellen nu 43 medewerkers en horen met de Belgische afdeling tot de best verkopende divisies van Testo wereldwijd, ook al is onze afzetmarkt een stuk kleiner.” Het belang van goede meetapparatuur is sterk toegenomen, en dat zal er in het licht van de energietransitie niet op verminderen, denkt Van Der Kelen. “De elektrificatie van de samenleving creëert nieuwe uitdagingen, denk maar aan de snelle groei van de elektrische voertuigen. Er is nood aan een enorme laadinfrastructuur om al die wagens op te laden, thuisbatterijen in combinatie met PV-installaties zullen snel gemeengoed worden,…: al die technologieën vergen onderhoud en dus is er nood aan nieuwe meettechnologie om de efficiëntie van de systemen in kaart te brengen. Daar wil Testo een rol in spelen. Ook corona is een gamechanger: het opmeten van gezondheid in gebouwen, bijvoorbeeld via CO²-metingen of het controleren van het rendement van een ventilatie-installatie, wint aan belang.”

Wanneer een vakman op zoek is naar meet­apparatuur, is betrouwbaarheid een absolute noodzaak. De slogan van Testo is dan ook niet voor niets ‘be sure’. Van Der Kelen: “We zorgen ervoor dat de mensen die ons het vertrouwen schenken zelf met het volste vertrouwen hun metingen kunnen uitvoeren. We denken klantgericht: bovenop de toestellen van hoge kwaliteit zetten we in op een verregaande ondersteuning van de klant. Als er zich toch een probleem voordoet met een meetapparaat, moet de klant binnen de kortste keren opnieuw vooruit geholpen worden, door hem bijvoorbeeld snel de juiste wisselstukken te bezorgen. Onze klantenservice is onze bestaansreden. De jongste jaren hebben we ook sterk ingezet op digitale dienstverlening, bijvoorbeeld via webinars of online afspraken.”

Jeroen Van Der Kelen, Managing Director bij Testo: ‘We tellen nu 43 medewerkers en horen met de Belgische afdeling tot de best verkopende divisies van Testo wereldwijd, ook al is onze afzetmarkt een stuk kleiner.’

Digitale attesten

De bewezen technologie achter de Testo-meettoestellen is ontworpen en ontwikkeld in de Duitse hoofdzetel, maar ook de Belgische afdeling van Testo toont zich van zijn meest innovatieve kant. Zo trekt Testo in België meer dan ooit de kaart van digitalisering. “Een meettoestel is belangrijk, maar vandaag de dag is de vraag ‘wat doen we met al die data?’ zo mogelijk nog belangrijker geworden. Een meting uitvoeren heeft slechts zin als je de getrokken informatie efficiënt archiveert of er de juiste conclusies aan koppelt”, zegt Van Der Kelen. 

Dat leidt bij Testo tot processen die de installateur daadwerkelijk vooruit helpen. “Zo is elke verwarmingsinstallateur verplicht om attesten op te stellen, voor bijvoorbeeld het jaarlijks onderhoud of de indienststelling. Om hem daarbij te helpen, heeft Testo het volledige attesteringsproces gedigitaliseerd. We hebben een cloudomgeving (Testo Pro+) en applicatie (Testo ProHeat) ontwikkeld, die de meetwaarden van onze units samenvoegt met de wettelijke checks die de installateur moet uitvoeren. Aan het einde van de rit ontvangt de installateur een officieel, automatisch ingevuld certificaat dat hij rechtstreeks aan de overheid kan afleveren. Ongeveer 1.500 Testo-gebruikers maken nu al massaal gebruik van deze feature: de voorbije zomer hebben we de kaap van de 100.000 attesten gerond.” 

‘Onze klantenservice is onze bestaansreden’, zegt Van Der Kelen.

Ook voor koeltechniekers

Na de succesvolle uitrol van Testo ProHeat lanceerde Testo recent ook de applicatie Testo ProCool, die dezelfde mogelijkheden biedt voor koeltechniekers. “Deze is ook verbonden met Testo Pro+: zo kunnen installateurs gebruik maken van dezelfde klantgegevens en zo simultaan de verwarmings- als de koelinstallatie monitoren. Digitalisering werkt immers het beste wanneer je een geïntegreerd model kan bieden. Zeker omdat de technieken steeds meer in elkaar overvloeien. De verwarmingstechnicus van vandaag moet ook kaas gegeten hebben van koeltechnieken”, aldus Van Der Kelen. In de toekomst wil Testo ook de ventilatiesector in dit verhaal betrekken.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details