NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Diepgaande ondersteuning voor de vakman als basisdienstverlening
Lecot deelt zijn expertise in de winkel, tijdens opleidingen en op de werf zonder daar commerciële verwachtingen tegenover te stellen.

Diepgaande ondersteuning voor de vakman als basisdienstverlening

Groothandelaar in ijzerwaren, gereedschap en machines wil 100% klantgericht georganiseerd zijn tegen 2025

Het brede publiek kent Lecot vooral als vakhandel voor ijzerwaren, machines en gereedschap voor de bouwsector. Na een interne denkoefening in 2020 zet Lecot naast zijn uitgebreide productassortiment echter ook extra in op een optimale klantbegeleiding. Het bedrijf wil zich tegen 2025 onderscheiden met een 100% klantgerichte oriëntatie. 

Al 135 jaar is Lecot een vaste waarde als groot­handelaar in ijzerwaren, gereedschappen en machines voor de brede bouwsector. Met een gevarieerd product­assortiment, 77 vestigingen en meer dan 110.000 referenties biedt het bedrijf de beste ondersteuning voor de vakman. Toch zocht de ijzerwaren­specialist naar een extra manier om zich te onderscheiden, zo vertelt marketingmanager Kristof De Nayer. “Iedereen kan gereedschap verkopen. Dus zetten wij ook volop in op onze dienstverlening. Al onze verkopers kregen een doorgedreven opleiding over het volledige assortiment. Zo begeleiden ze klanten optimaal naar het juiste product. Dat is voor ons pure basisdienstverlening”, klinkt het.

Alle verkopers kregen een doorgedreven opleiding over het assortiment om klanten optimaal te kunnen ondersteunen bij hun aankoop.

Strategische denkoefening

In 2020 voerde Lecot een intensieve strategische denkoefening. Het bedrijf vertrok vanuit de vraag: hoe kunnen we onze dienstverlening zo klantgericht mogelijk maken? Zo kwam een interne hervorming tot stand die de klant meer dan ooit centraal stelde. “Zowel front- als backoffice, in de producten en de diensten als op het vlak van communicatie en organisatie verschoof heel wat. We willen tegen 2025 helemaal zogenaamd clientcentric georganiseerd zijn: alles wat we ondernemen en ontwikkelen heeft als doel de klant beter te helpen”, aldus Kristof De Nayer.

Gereedschap huren

Die klantgerichtheid uit zich, ook vandaag al, in tal van services op maat van de brede bouwsector. Lecot Fleet, bijvoorbeeld, de leaseservice voor gereedschap. Die biedt heel wat voordelen. “Je huurt als het ware je machine­park bij Lecot aan een vast maandelijks bedrag. Zo stel je een heel flexibel machinepark op maat van je bedrijf samen zonder verplichtingen op het vlak van merken of hoeveelheden. Je hebt de keuze uit onze volledige productrange. Wij staan in voor het onderhoud en de ondersteuning. Ook voor tijdelijke aanpassingen aan je machinepark, voor korte projecten, zijn flexibele oplossingen mogelijk.”

Andere interessante diensten van Lecot zijn onder andere een wekelijkse slijpdienst, een herstel- en lasdienst, Lecot Protecta voor het optimale toegangsbeheer van je gebouw, een uitgebreide PBM-service inclusief wasdienst en diverse maatwerkprojecten voor klanten. “Van lades en brievenbussen op maat tot unieke projecten met partners zoals Arlu en Renson. Welke vraag je ook hebt: kom langs bij Lecot. We bekijken samen wat we voor jou kunnen betekenen.”

Creatief inspelen op gaten in de markt

De klantgerichte manier van werken biedt volgens Lecot een extra voordeel voor de groothandelaar zelf. “We staan dichter bij onze klanten en daardoor horen we sneller wat er leeft in de sector en kunnen we daar gemakkelijker op inspelen. Dat doen we bijvoorbeeld met opleidingen over onze producten. En nee, verkopen is dan niet onze eerste doelstelling. We delen onze expertise zonder daar commerciële verwachtingen tegenover te stellen. Tijdens recente opleidingen over bouwbeslag leerden de deelnemers bijvoorbeeld verschillende handelingen, voordelen en soorten toepassingen voor de interieurbouwer. ”

Lecots klantgerichtheid uit zich in een diepgaande dienstverlening, waaronder Lecot Fleet: een leaseservice voor gereedschappen in de brede bouwsector.

Mooie vooruitzichten

De dienstverlening van Lecot breidde de afgelopen jaren fors uit. Toch zijn er nog nieuwigheden op til. Tijdens de laatste editie van MATEXPO stelde de groothandel zijn nieuwste concept voor: een Lecotwinkel op je werf. “We zijn dat nog volop aan het testen en optimaliseren. Op termijn is het de bedoeling dat je een persoonlijke stockageruimte hebt met de nodige gereedschappen voor op de bouwplaats. Je bepaalt zelf, in overleg met Lecot, wat je allemaal in de werfwinkel voorziet en wie toegang heeft tot de stockmaterialen. Via een automatisch scansysteem volgen wij de facturatie op en vullen we in een handomdraai de materialen aan indien nodig. De ideale oplossing op maat voor de optimalisatie van je bouwproces.”

Nog meer moois om naar uit te kijken: tijdens Lecot on Tour op 6 oktober 2023 in Kortrijk Xpo maak je kennis met de uitgebreide dienstverlening van Lecot en tal van andere exposanten. Het wordt dit jaar een extra feestelijke editie om Lecots 135ste verjaardag te vieren.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details