Alleen al in Finland worden jaarlijks bijna 40.000 gevallen van waterschade aan verzekeringsmaatschappijen gemeld, wat resulteert in uitbetalingen aan particuliere huiseigenaren van meer dan 160 miljoen euro. Toch nemen de meeste verzekeraars niet actief maatregelen om dit probleem te voorkomen.
De Finse verzekeraar LocalTapiola besloot deze vervelende waarheid niet te accepteren en begon in 2019 samen te werken met GROHE.
“In de afgelopen twee jaar hebben we duizenden huishoudens uitgerust met een GROHE Sense-systeem. De resultaten zijn ongelooflijk: We hebben onze kosten voor waterschade inmiddels met meer dan 70% kunnen terugdringen”, zegt Pasi Korhonen, Business Development Manager bij LocalTapiola Finland. “Dit project is onze duidelijke onderscheidende factor in de vastgoedverzekeringsmarkt.”
Klanten die door de verzekeraar worden geselecteerd voor dit revolutionaire aanbod en ermee instemmen, laten de slimme waterregelaar GROHE Sense Guard en drie GROHE Sense-watersensoren gratis in hun huis installeren. Dit project weerspiegelt de ontwikkeling van de verzekeringsbranche naar een levenslange veiligheidspartner die met het IoT verbonden preventieve oplossingen biedt, waardoor schadegevallen pro-actief worden geëlimineerd in plaats van achteraf te worden gecompenseerd.
“Met LocalTapiola werken we hand in hand voor residentiële waterbeveiliging, waarbij we een innovatief concept toepassen: proactieve waterbeveiliging”, legt Claus Kurt Nielsen, Leader, Business Development SenseGuard bij GROHE, uit. “Maar we leveren niet alleen de apparaten zelf, maar een all-inclusive end-to-end service.
Naast de kostenreductie voor LocalTapiola, is de oplossing een echte game-changer op het gebied van data. De ingezette systemen stellen GROHE in staat om de werkelijke gegevens te monitoren en te analyseren om patronen te begrijpen die leiden tot gevallen van waterschade. Met deze diepgaande kennis wordt het GROHE Sense-systeem voortdurend verbeterd om problemen aan te pakken nog voordat ze zich voordoen.
“We willen dit programma graag verder doorzetten en tegelijkertijd moeten we openstaan voor dergelijke programma’s in andere verzekeringslijnen”, stelt Pasi Korhonen.
Het Sense-systeem van GROHE bestaat uit twee producten: De slimme watercontroller GROHE Sense Guard is direct geïnstalleerd in de waterleiding en volgt elke activiteit met betrekking tot het waterverbruik door middel van een combinatie van sensoren, en stuurt in geval van een onregelmatigheid waarschuwingen of sluit de watertoevoer af. Dat betekent 24/7 waterbeveiliging zonder dat er menselijke interactie nodig is.
De watersensor GROHE Sense detecteert lekkend water, volgt de temperatuur en de vochtigheid en waarschuwt automatisch wanneer de getallen de door de gebruiker gedefinieerde drempels overschrijden.
Met de GROHE Sense app kunnen gebruikers het systeem altijd en overal bewaken en controleren, waardoor een maximaal niveau van veiligheid wordt geboden: in geval van nood wordt er een melding naar de smartphone gestuurd. Ook het effectieve waterverbruik is nu te volgen – een baanbrekende innovatie. Klanten die hun water- en energieprijzen invoeren, krijgen een overzicht van hun geschatte kosten. Dit zorgt niet alleen voor controle over het waterverbruik, maar biedt ook de mogelijkheid om gebruikerspatronen aan te passen en bewuster met water om te springen.