NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Financiële resultaten 2021: Bosch noteert sterke groei in België

Financiële resultaten 2021: Bosch noteert sterke groei in België

Nieuwe kansen in duurzame technologieën

  • Geconsolideerde omzet van 770 miljoen euro van Bosch in België, een stijging van 18 procent ten opzichte van 2020
  • Sterke prestaties van Automotive Aftermarket, Bosch Power Tools en BSH Home Appliances
  • Robert Bosch Produktie NV in Tienen is gestart met de productie van hoogwaardige rubberplaten
  • BSH Home Appliances NV opende gloednieuwe flagshipstore en experience center in Gare Maritime in Brussel

Bosch, een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten, sloot het boekjaar 2021 af met een geconsolideerde omzet van 770 miljoen euro in België en noteerde daarmee een sterke groei van 18 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. “Alle bedrijfssectoren boekten positieve resultaten in 2021, maar de omzetstijging was met name sterk in de bedrijfssectoren Mobility Solutions en Consumer Goods”, zegt Patrick Incoletti, directeur van Robert Bosch Benelux.

Voor het lopende boekjaar houdt Bosch als gevolg van de wereldwijde coronapandemie en de onzekerheden in verband met de oorlog in Oekraïne een gematigde prognose aan. “Hoewel we vanwege de huidige situatie ook in België een uitdagend jaar verwachten, blijven we ons inzetten voor de lokale markt en zijn langetermijnpotentieel,” aldus Incoletti. “Er ontstaan nieuwe kansen, zoals nieuwe toepassingen voor rubber bij Robert Bosch Produktie in Tienen.”

Per 31 december 2021 werkten circa 1.400 medewerkers bij Bosch in België.

Positieve ontwikkelingen in alle bedrijfssectoren van Bosch

De bedrijfssector Mobility Solutions kende in 2021 een goede groei in België. Een sterke vraag vanuit de automotive aftermarket stimuleerde de productie bij Robert Bosch Produktie NV in Tienen. Vanuit het streven naar continue innovatie starrte de rubberdivisie met de productie van hoogwaardige gevulkaniseerde rubberplaten, die voor verschillende toepassingen kunnen worden gebruikt zoals geluids- en trillingdemping in dragende constructies of sportvloeren.

Onafhankelijke autobedrijven helpen om zich voor te bereiden op het nieuwe tijdperk van e-mobiliteit is een van de speerpunten van de divisie Automotive Aftermarket, een sterke speler op de Belgische markt. Bosch helpt zijn automotive partners klaar te zijn voor het tijdperk van nieuwe mobiliteit met equipment, services en trainingen, waaronder traningen voor elektrische voertuigen en een training over waterstofaandrijvingen. Medio 2021 introduceerde de divisie ook Bosch Brake Specialist, een trainings- en ondersteuningsprogramma op het gebied van remmen.

Bosch eBike Systems blijft groeien dankzij slimme oplossingen – zoals bijvoorbeeld de eBike Flow-app die alle functies van het smart systeem – de drive unit, de accu, het display en de bedieningseenheid – verbindt. Onlangs zijn de SmartphoneGrip, een houder voor de smartphone op het stuur, evenals nieuwe functies op de eBike Flow-app, waaronder een navigatie en een eBike-slot, toegevoegd.

Na een uitdagend jaar in 2020 herstelde de bedrijfssector Industrial Technologies zich in 2021. Bosch Rexroth België viert zijn 50ste verjaardag. Begonnen als een klein verkoopkantoor en reparatiecentrum in december 1971, heeft Bosch Rexroth in België een hele evolutie doorgemaakt. Het portfolio is uitgebreid met elektrische aandrijvingen en besturingen, axiale zuigerpompen en -motoren en lineaire bewegingstechnologie en montagetechnieken. Tegenwoordig zorgen digitale innovaties voor multitechnologische oplossingen en een verregaande automatisering en elektrificatie.

De bedrijfssector Consumer Goods presteerde zeer sterk, gestuwd door solide online verkopen. BSH Home Appliances NV opende een Bosch flagshipstore en een gloednieuw experience center in Gare Maritime, een energieneutrale locatie in het centrum van Brussel. Zowel de shop als het experience center zijn een ontmoetingsplek voor klanten, waar de nieuwste Home Connect-toestellen kunnen worden ervaren. Papillon, het circulaire economieproject dat gezinnen in energiearmoede de mogelijkheid biedt om energiezuinige toestellen te huren tegen een kleine maandelijkse vergoeding, werd in 2021 uitgebreid over heel Vlaanderen. ​

De divisie Bosch Power Tools blijft investeren in de ontwikkeling van op AI-gebaseerde en geconnecteerde producten, zoals de slimme klopboormachine die zijn prestaties automatisch aanpast aan de omgeving. ​

Ook de bedrijfssector Energy and Building Technologies boekte positieve resultaten. Bosch Thermotechnology NV heeft een heuse inhaalbeweging gemaakt op de warmtepompmarkt. Om zijn expertise in warmtepompen en zijn engagement om de CO2-uitstoot te verminderen te benadrukken, organiseerde Buderus een campagne genaamd ‘voor de toekomst van de blauwe planeet’. Aan de campagne was een prijsvraag gekoppeld waarbij een warmtepomp van Buderus kon worden gewonnen. Buderus engageerde zich om voor elke inzending voor de wedstrijd een boom te planten. In februari 2022 plantten medewerkers van Budeus 2.800 bomen in het Buderus Blue Forest in Waasmunster.

De divisie Bosch Security and Safety Systems is vooral succesvol geweest op het gebied van camera’s, omroepinstallaties en conferentiesystemen. Zo werden een conferentiesysteem in een parlement en een public address systeem in een gevangenis geïnstalleerd.

Continue investering in opleiding en ontwikkeling

Opleiding en ontwikkeling zijn voor Bosch een belangrijk aandachtspunt. Bosch in België investeert daarom in opleidingen voor eigen medewerkers, maar ook in trainingen voor partners die Bosch-prodcuten en -diensten gebruiken en verkopen, zoals installateurs van warmtepompen, verkopers van Home Connect-toestellen of de garagebedrijven van Bosch Car Service en AutoCrew.

Daarnaast is er in de Benelux ook Young Bosch Benelux, een community voor medewerkers onder de 35 jaar om elkaar te ontmoeten, te groeien en banden te smeden. Het doel van deze community is jonge medewerkers een stem te geven en hen te laten samenwerken met collega’s van alle niveaus.

Bosch in België is via de divisie Bosch eBike Systems Benelux ook een trotse partner van CAPITAL en zijn JOBX-initiatief, dat Brusselse jongeren helpt nieuwe technologieën te ontdekken en te verkennen en hen ook helpt de arbeidsmarkt te betreden.

Klimaatneutraliteit als drijvende factor

Bosch zet zijn eigen klimaatdoelstelligen zoals gepland voort en blijft investeren in klimaatvriendelijke oplossingen, met name in recycleerbare verpakkingen en producten. Bosch Home Appliances NV bijvoorbeeld is een zeer geëngageerde partner in verschillende refurbishment- en recyclageprogramma’s in België. Bovendien streeft Bosch ernaar om de CO2-uitstoot in de hele waardeketen, van leveranciers tot klanten, tegen 2020 met 15 procent te verminderen ten opzichte van 2018 – een reductie van 67 miljoen ton aan CO2-uitstoot.

Bosch Groep: vooruitzichten voor 2022 en strategische koers

In 2021 realiseerde Bosch ondanks een moeilijke conjunctuur een aanzienlijke groei van de omzet en het resultaat. In het eerste kwartaal van 2022 steeg de omzet van de leverancier van technologie en diensten met 5,2 procent. Voor het volledige jaar verwacht Bosch een omzetgroei van meer dan 6 procent en een EBIT-marge van 3 tot 4 procent – en dat ondanks de waarschijnlijkheid van aanzienlijke lasten, vooral als gevolg van de stijgende kosten voor energie, grondstoffen en logistiek. “Het succesvolle resultaat van het boekjaar 2021 sterkt ons in ons vertrouwen bij het aanpakken van de uitdagende omstandigheden van het lopende jaar”, aldus Dr. Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH. Een van de grote onzekerheden is de oorlog in Oekraïne en al zijn implicaties. Volgens Hartung onderstreept de huidige situatie de druk op beleidsmakers en de samenleving om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen en om de ontwiikkeling van nieuwe energiebronnen krachtig na te streven. Om deze reden, zei hij, blijft de Bosch Groep zich systematisch inspannen om de opwarming van de aarde tegen te gaan, ondanks de uitdagende economische omstandigheden. Bovendien kondigde Hartung aan dat Bosch over een periodie van drie jaar ongeveer drie miljard euro zal investeren in klimaatneutrale technologie, zoals elektrificatie en waterstof.

Elektrificatie is volgens hem de snelste weg naar klimaatneutraliteit, op voorwaarde dat deze gebaseerd is op groene stroom. Daarom zet Bosch in op duurzame mobiliteit: in 2021 overschreden de orders van het bedrijf op het gebied van elektromobiliteit voor het eerst de 10 miljard euro. Maar Hartung benadrukte dat ook waterstof nodig is. “Het industriebeleid moet erop gericht zijn alle sectoren van de economie waterstofklaar te maken”. In het belang van effectieve klimaatmaatregelen stapt Bosch ook in de componentenbusiness voor waterstofelektrolyse. Het bedrijf is van plan tegen het einde van dit decennium bijna 500 miljoen euro te investeren in deze nieuwe bedrijfstak, waarvan de helft tegen de tijd van marktintroductie, die voor 2025 is gepland. Tegelijkertijd maakte de Bosch-voorzitter bekend dat het bedrijf de komende drie jaar nog eens tien miljard euro zal investeren in de digitale transformatie van de activiteiten. “Digitalisering speelt ook een bijzondere rol op het gebied van duurzaamheid – en onze oplossingen vertrekken vanuit dit uitgangspunt”, aldus Hartung. Alleen al dit jaar wil Bosch wereldwijd 10.000 nieuwe software-engineers aanwerven.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details