NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Geleidelijke afbouw van HFC’s in HVAC-R

Geleidelijke afbouw van HFC’s in HVAC-R

De wijzigende F-gas wetgeving zet de volledige koel- en airco-industrie in beweging. Er heerst een duidelijke onzekerheid omtrent het gebruik van bepaalde koelmiddelen. Dit wordt versterkt door het op de markt brengen van talrijke alternatieven. Als producent en ontwerper van zowel toestellen als koelmiddelen is Daikin uitstekend geplaatst om mee te werken aan de oplossing. Een blik op de toekomst van de HVAC-R-markt.

Grafiek

1. Afbouwprogramma voor NIEUW HFC-gas.
2. Grootste daling in andere markten dan airconditioning (bv. R-404A voor koeling)
3. Stijgend gebruik van R-32 als alternatief voor R-410A.
4. R-410A blijft behouden voor nieuwe VRF-systemen en het onderhoud ervan. De belangrijkste daling
van R410-A komt er door kleine en middelgrote splitunits die overschakelen op R-32.

 

De impact van HFC’s op broeikasgassen is weliswaar klein (< 4%), maar het effect wordt langzaam groter. Daarom wil de Europese Unie het verbruik en gebruik van HFC’s in airconditioners en andere HVAC-R-toepassingen beperken, en zo de impact van koelmiddel op het milieu beperken. HFC’s blijven echter in veel toepassingen noodzakelijk vanwege hun energierendement, veiligheid en economische voordelen. In de plaats van een verbod of een uitdovingsregeling van HFC’s is er een geleidelijke afbouw van HFC’s, om zo een duurzame groei in de HVAC-R-sector te kunnen aanhouden.

mce-2018-sky-air-r-32-range-kopieren

De Europese F-gas verordening is gericht op een reductie van de directe emissies van HFC’s. Hiermee zet Europa een stap verder ten opzichte van eerdere wetgeving uit 2006. Het uiteindelijke doel is 2030: dan mag er nog hooguit 38 MT CO2 equivalent HFC op de markt gebracht worden: een daling met 79%.

De HFC-afbouwdoelstellingen worden uitgedrukt in CO2-equivalenten [= aardopwarmingsvermogen x kg] en zijn niet koelmiddelspecifiek (de regelgeving legt alleen in specifieke gevallen een verbod op, zoals het verbod op R-404A voor koeltoepassingen). Zo heeft de markt voldoende flexibiliteit om gebruik te maken van verschillende types HFC’s en maatregelen: overschakelen naar koelmiddel met een lager aardopwarmingsvermogen, de koelmiddelvulling verlagen of een combinatie van de twee.

Daikin heeft een uitgebreid assortiment van residentiële en commerciële systemen met R-32.

 

De afbouw kan gerealiseerd worden door in nieuwe installaties minder koelmiddel te gebruiken, of koelmiddel met een lager GWP. Ook lekpreventie bij bestaande installaties of gebruikmaken van gerecycleerd koelmiddel kan een impact hebben. Daikin onderstreept dat het belangrijk is om niet alleen te kijken naar een laag GWP: dan zou ammoniak de ideale oplossing zijn, terwijl dit een zeer giftige samenstelling kent. Er is geen one-fits-all koelmiddel, en men moet met meerdere criteria rekening houden. Daikin gelooft in een toekomst met verschillende koelmiddelen: HFC, HFO, blends en natuurlijke koelmiddelen.

R32
Daikin speelt in op de wetgeving door over te schakelen op energie-efficiëntere systemen. Het bedrijf heeft een uitgebreid assortiment van residentiële en commerciële systemen met R-32. Dit is een minder milieubelastend koelmiddel, dankzij een hogere Cooling Seasonal Performance Factor en een lagere piekstroom. Er is 28% minder volume R-32 nodig voor hetzelfde koel/verwarmingsvermogen ten opzichte van het oude R-410A. Daikin heeft daarom op grote schaal R-410A toestellen omgeschakeld naar R-32. Intussen staan er in meer dan 50 landen al 43 miljoen R-32-units van Daikin. Daikin heeft bovendien de patenten voor het gebruik van de R-32-technologie vrijgegeven, om de industrie sneller te laten overschrakelen.

Daikin gelooft in een toekomst met verschillende koelmiddelen: HFC, HFO, blends en natuurlijke koelmiddelen.

 

Verder is er dankzij microkanaaltechnologie tot 15% minder koelmiddelvulling nodig. Daikin zet ook in op energiebesparende technologieën, zoals het garanderen van maximale efficiëntie, warmterecuperatie, en een verminderd verbruik dankzij aanwezigheidsdetectie of intelligente controle-algoritmes. Een geautomatiseerde vulling van VRV vermijdt onder- en overvulling.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details