NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Henco zorgt letterlijk én figuurlijk voor verbinding
Verbinden is letterlijk en figuurlijk de doelstelling van Henco.

Henco zorgt letterlijk én figuurlijk voor verbinding

2022 is een bijzonder jaar voor Henco, want het is exact dertig jaar geleden dat de leidinggevende fabrikant van leidingsystemen het levenslicht zag. Intussen vind je de buizen en koppelingen van Henco op alle plekken waar warm en koud water moet circuleren. Installatiegemak en maatwerk staan voorop in de filosofie van het bloeiende bedrijf.

Louis Hendrickx lanceerde in 1992 onder de naam Henco de intussen befaamde Henco-meerlagenbuis. Op dertig jaar is er een hele weg afgelegd bij Henco. Wat ooit begon als klein familiebedrijfje is vandaag uitgegroeid tot een bloeiende firma met meer dan 300 werk­nemers en de jaarlijkse productie van meer dan 130 miljoen meter buis en meer dan 11 miljoen fittingen. Sinds 2008 maakt Henco deel uit van investeringsgroep Aalberts, maar Henco blijft een stabiele eigen koers varen. 

Henco kent een jaarlijkse productie van meer dan 130 miljoen meter buis en meer dan 11 miljoen fittingen.

We Care to Connect

Verbinden is letterlijk en figuurlijk de doelstelling van Henco, vertelt Marketing Communication Officer Lieselotte Geyskens. “Vandaar ook onze slogan ‘We Care to Connect’. We zorgen niet enkel voor verbindingen binnen installaties, dankzij ons ruim aanbod aan buizen en fittingen. We willen ook een hechte relatie opbouwen met de installateurs die met die materialen aan de slag gaan. Daarom streven we naar de beste producten, van hoogwaardige kwaliteit en eenvoudig te installeren.” Ludo Martens, Product Manager bij Henco, beaamt. “In binnen- en buitenland staan Henco-producten synoniem voor kwaliteit. Onze materialen doen wat ze moeten doen, en we stellen alles in het werk om de foutenlast zo veel mogelijk te beperken.”

De installateur staat centraal in de filosofie van Henco. Daarom doet de firma inspanningen om op diverse vragen een antwoord te voorzien. “Daarom moet ons aanbod per definitie erg breed zijn. Onze catalogus is een heel stuk dikker dan die van collega’s in de markt”, vervolgt Martens. “Het is niet omdat een bepaalde koppeling niet vaak gevraagd wordt, dat deze niet van levensbelang zijn voor een welbepaald project van een installateur. We horen regelmatig: ‘Als Henco het niet heeft, heeft niemand het.’” Bij die verhoogde aandacht voor dienstverlening hoort uiteraard ook een bereikbare en hulpvaardige technische dienst. “Bij problemen of vragen, gaan we steeds in gesprek en bekijken we alle mogelijke opties om onze klanten vooruit te helpen”, klinkt het.

’Installatiegemak staat voorop. We willen het aantal potentiële fouten zo veel mogelijk elimineren.’

Het werk van de installateur eenvoudiger en efficiënter maken is ook een belangrijk criterium bij de productontwikkeling. “Installatiegemak staat voorop. We willen het aantal potentiële fouten zo veel mogelijk elimineren. De intrinsieke kwaliteit van onze materialen speelt daar natuurlijk een belangrijke rol in. Geen overbodige luxe, want iedereen ziet dat het tekort aan werkkracht hét grote probleem is in de installatiesector van vandaag en morgen”, zo stelt Ludo Martens vast. En dat staaft hij meteen met een voorbeeld: “Onze Standaard meerlagenbuis kent een maxi­male werk­druk van 16 bar, terwijl voor de certi­ficering op papier slechts 10 bar vereist is. We gaan dus hoger dan wat wettelijk wordt voor­geschreven. Zo kunnen de installateurs ervan op aan dat de buis niet zal ontploffen bij de minste fout.”

‘Ons aanbod moet per definitie erg breed zijn.’

Ecoline

Een ander actueel thema in de product­ontwikkeling bij Henco, is de hoge aandacht voor duurzaamheid. Een voorbeeld hiervan is de Henco Ecoline, vertelt Martens: “Hierbij ligt de retourleiding van de waterleiding in de aanvoer­leiding. Zo komt het retourwater aan­zienlijk warmer terug aan bij de warmte­bron, waar­door de eindklant op energie kan besparen. Boven­dien is Ecoline een verbetering ten op­zichte van traditionele circulatie­leidingen, die meer inzet van materiaal, isolatie en buis vragen, en zo de installatiekosten opdrijven.”

Recent breidde Henco zijn actiedomein uit naar sprinkler­toepassingen – de eerste stappen van de firma in de wereld van brandveiligheids­oplossingen. En het einde is nog niet in zicht, want innovatie blijft een cruciale factor in de toekomstvisie van Henco. “Innoveren is onze bestaansreden. We hebben onze R&D-afdeling de jongste jaren sterk uitgebreid, want we willen in de nabije toekomst nog enkele baanbrekende innovaties lanceren”, besluit Geyskens.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details