NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Het leven van bordenbouwers vereenvoudigen
Rittal ondersteunt zijn klanten door estaande kasten volledig op maat van de klant te bewerken.

Het leven van bordenbouwers vereenvoudigen

Aan de top raken is één ding, daar ook blijven is iets heel anders. Toch mag Rittal zich al jaren marktleider noemen in België in schakelkasttechnologie voor industrie en IT. Een reputatie gebouwd op innovatiekracht en op leverbetrouwbaarheid. Om die rol ook in de toekomst te bestendigen, opent Rittal België in 2023 zijn Rittal Application Center. Een eer die slechts vijf landen te beurt vallen en die toont welke expertise er hier in België reeds is opgebouwd om klanten te helpen automatiseren.

Complex eenvoudig maken. Het vormde van begin af aan de drijfveer achter de ontwikkelingen bij Rittal. Het inspireerde het bedrijf voor de eerste standaardisering van kastsystemen. En het is voor nu en in de toekomst de kerngedachte achter alle innovaties. “Innovatiekracht die Rittal aanwendt om bedrijven stappen te helpen zetten in duurzaamheid. Een kaart die we al tien jaar geleden resoluut getrokken hebben en waar we vandaag samen met onze klanten de vruchten van plukken. Met onze koelsystemen kunnen ze bijvoorbeeld 75% energie besparen. Als Belgisch bedrijf met hoofdkwartier in Duitsland  proberen we daar nog een flinke dosis service aan toe te voegen, zodat we klanten kunnen begeleiden om onze producten om te zetten in oplossingen op de werkvloer. Daarnaast beschikken we zelf over een goed gevuld magazijn, zodat we een uitstekende leverbetrouwbaarheid kunnen garanderen. We zien logistiek als een kerncompetentie en streven levertijden binnen de 24 uur na”, opent Managing Director Koen Wolfcarius.

Verder gaan in automatiseren en digitaliseren

Een elan waarop Rittal België duidelijk wil verdergaan de komende jaren. “We zien een duidelijke trend in de markt naar meer automatisering en digitalisering. Technische profielen worden steeds schaarser. Hoe gemakkelijker wij het onze klanten kunnen maken, hoe beter dus”, weet Wolfcarius.  Met het Rittal Modification Center wordt hier al duidelijk op ingespeeld. Bestaande kasten worden er volledig op maat van de klant bewerkt, of het nu gaat om extra uitsparingen, montage van sokkels, montageprofielen, schakelkastverlichtingen, kabelinvoerplaten … “Een sterke troef om klanten verder te ontzorgen”, stipt Wolfcarius aan. “Zeker door de wisselwerking met zusterbedrijf EPLAN. De kant-en-klare 3D-tekeningen die uit hun software komen, kunnen rechtstreeks ingevoerd worden in onze Perforex machines, zodat alles binnen de kortste keren en tot in de puntjes wordt uitgevoerd.”

Opening Rittal Application Center

Met de opening van het Rittal Application Center in 2023 vormen we  ons Modification Center om in het Rittal Application Center en gaan we nog  een stapje verder . Een hele eer, want wereldwijd zullen er in eerste fase slechts vijf actief zijn, elk gespecialiseerd in hun eigen domein. Business Development & Marketing Manager Mario Van Bever: “In België zullen machines en kennis gebundeld worden rond automatisering. Naast het Perforex bewerkingscentrum en het Secarex knipcentrum krijgt ook de nieuwste machine van Rittal, de Wire Terminal, onderdak in Lokeren. Dat is een compacte draadconfectioneringsmachine die bekabeling efficiënter en economischer helpt maken, een dienst die we voortaan ook aan onze klanten kunnen aanbieden. Verder zijn er elektrische heftafels en montagetafels aanwezig. 

Eigenlijk is het de bedoeling om onze klanten hier ideeën te geven over hoe ze zelf verder kunnen automatiseren. Naast demonstraties om dat aan te tonen, zullen alle machines ingezet worden voor training en opleiding.”

Momenteel zijn de voorbereidingen in volle gang om in het voorjaar van 2023 officieel de deuren van het Rittal Application Center te openen.

 Tijd winnen, fouten reduceren

“Eigenlijk is dit het beste bewijs dat we met ons Modification Center jaren geleden al het juiste pad zijn ingeslagen”, vertelt Van Bever trots. “Automatisering is duidelijk de weg van de toekomst. We hebben alle technologie in huis om onze klanten te helpen om enerzijds tijd te winnen. Anderzijds laat het hen ook toe om hun steeds schaarser wordende techniekers voor waardevollere zaken in te zetten en fouten te elimineren. Dat is de meerwaarde waar we voor kunnen zorgen.” Momenteel zijn de voorbereidingen in volle gang om officieel de deuren van het Rittal Application Center te kunnen openen. “We hebben een deel van de showroom en het magazijn een make-over gegeven om plaats te maken. Klanten zullen hier vanaf het voorjaar van harte welkom zijn om met hun eigen ogen te ontdekken hoe we samen kunnen groeien in automatiseren en digitaliseren”, besluit Van Bever.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details