In de loop der jaren heeft Itho Daalderop een sterke reputatie uitgebouwd op vlak van verwarming, sanitair warm water en koeling. Tegelijkertijd schrijft de firma aan een sterk toekomstverhaal met een nieuwe insteek. Slimme (D-)ventilatie en warmtepompen zijn het onvermijdelijke antwoord naar de vraag naar energiezuinige, comfortabele en gebruiksvriendelijke oplossingen.
Met een verregaande transitie in focus en productgamma wil Itho Daalderop kunnen voldoen aan de noden van een sterk evoluerende bouwsector én maatschappij. “We bouwen en wonen niet meer zoals twintig jaar geleden”, zegt Sam Van Gerwen, Marketing Manager bij Itho Daalderop. “Onze visie op de toekomst behelst een aanbod dat inzet op all-electric oplossingen, om de CO2-voetafdruk zoveel mogelijk te beperken. De centrale doelstelling is: het perfecte binnenklimaat garanderen.”
Daarom zet Itho Daalderop de jongste jaren – en ook in de toekomst – sterk in op ventilatie. De nadruk hierbij ligt op D-systemen, en vooral: op slimme ventilatie. Van Gerwen: “Ventilatie werd in het verleden altijd een beetje stiefmoederlijk behandeld, al bracht het coronavirus daar verandering in. In onze filosofie staat de gedachte centraal dat onze oplossingen het leven van de bewoners eenvoudiger moet maken. Slimme ventilatie-oplossingen doen altijd hun werk, zonder dat de bewoner zich ervan bewust hoeft te zijn. Dankzij tal van sensoren, die parameters als CO2 en vocht meten, wordt er zoveel geventileerd als nodig en wordt het binnenklimaat continu geoptimaliseerd. Aparte ruimtes kunnen afzonderlijk van elkaar geventileerd worden.”
In het perfecte binnenklimaat waar Itho Daalderop naar streeft kan ook de warmtepomp niet meer ontbreken, zeker niet nu constante innovatie voor indrukwekkende COP’s heeft gezorgd. “Onze warmtepompen draaien tegenwoordig zo efficiënt dat het, in combinatie met bijvoorbeeld zonnepanelen, mogelijk is je energiefactuur tot quasi nul te herleiden”, aldus Van Gerwen. Het warmtepompgamma van Itho Daalderop is intussen al aan de 5de generatie toe. “Onze warmtepompen zijn van zo’n hoge kwaliteit dat we er 25 jaar omniumgarantie op durven bieden. Dat doet niemand ons na”, vervolgt de Marketing Manager. “Er bestaan nog heel wat misvattingen over warmtepompen, maar eigenlijk is er geen discussie mogelijk voor wie zoekt naar een duurzame verwarmingsopossing op lange termijn, die bovendien zichzelf terugbetaalt dankzij de bijna onbestaande energiefactuur.”
Het gamma van Itho Daalderop bevat zowel lucht-water- als grond-waterwarmtepompen. “Mensen denken soms dat geothermie enkel betaalbaar is voor de superrijken met een grote tuin, maar niets is minder waar. Zo passen wij onze geothermische warmtepompen regelmatig toe in bijvoorbeeld appartementsgebouwen, waar elk appartement over een eigen unit beschikt. Een bijkomend voordeel van geothermie is dat de techniek toelaat om ook passief – en dus gratis – te koelen. Met de steeds vaker voorkomende hittegolven in het achterhoofd is dat geen overbodige luxe.”
Itho Daalderop staat al sinds mensenheugnis synoniem met kwaliteit. Het bedrijf wil die lijn ook doortrekken in het relatief nieuwe ventilatie- en warmtepompgamma. Ook esthetische en akoestische aspecten speelden een grote rol bij de ontwikkeling. Zo wil Itho Daalderop meer dan ooit een deel van de oplossing zijn. “Vele andere bedrijven blijven inzetten op energievretende producten. Wij doen dat bewust niet. We bieden mensen de mogelijkheid om hun huis energieneutraal te maken, zonder dat het hen stukken van mensen kost. En we schuiven die ambitie niet op de lange baan, maar realiseren ze nu al”, besluit Van Gerwen.