Complexe multi-technische projecten, van ontwerp en realisatie tot onderhoud
Imtech is één van de grootste Belgische installatiebedrijven. Met meer dan 650 medewerkers verspreid over zeven locaties in België en Polen zijn ze in staat om de meest uitdagende projecten te realiseren. Persoonlijke aandacht, langdurige relaties, kwaliteit, duurzaamheid en service staan bij Imtech hoog op de prioriteitenlijst.
Imtech ontwerpt, realiseert en onderhoudt multi-technische installaties voor zowel gebouwen als industrie in tal van sectoren. Met een doorgedreven knowhow in HVAC, elektriciteit, sanitair, energie, industriële- en gebouwautomatisering, vormen zij de one-stop-installatiepartner.
Erik Groes, CEO Imtech Belgium: “De kracht van Imtech ligt in de brede technische expertise. Het bedrijf bestaat uit drie divisies; Building Technics, Industrial Solutions en Maintenance; expertisecellen die nauw samenwerken, maar toch autonoom opereren. Als klant kan u bij Imtech terecht voor het totale scala aan oplossingen; van standaardtoepassingen tot de meest complexe technische installaties, de automatisering van een complete industriële site of het onderhoud van een gebouwencomplex.”
Imtech heeft sinds jaren een doorgedreven specialisatie in gebouwtechnieken. De verschillende gespecialiseerde afdelingen staan toe om het volledige gamma aan oplossingen aan te bieden, zonder in te boeten aan kwaliteit.
Dirk Smet, MD Building Technics Temse: “Onze teams zorgen met toewijding voor het ontwerp, projectmanagement en inbedrijfstelling van HVAC-installaties. We verzorgen het volledige project in BIM, hebben een ruime ervaring met Breaam- en WELL-certificeringen en zijn ISO 9001 en VCA-gecertificeerd. HVAC-systemen behoren tot de grootste verbruikers van energie. De keuze en het ontwerp van de installatie zijn van invloed op tal van andere cruciale factoren, zoals waterverbruik en akoestiek. Onze installaties bieden niet enkel maximaal comfort, maar helpen ook energie en geld te besparen. Voorts ontzorgen wij onze klanten met sanitaire installaties zoals sprinklersystemen, extra watervoorzieningen of een volledige sanitaire installatie inclusief beheerssysteem.”
Aanvullend vormen ook elektrotechnische projecten een belangrijke specialisatietak binnen Imtech, van laag- tot middenspanning, met een sterke focus op hernieuwbare energietoepassingen. Philip Jansen, MD Building Technics Wommelgem: “De manier waarop een bedrijf verlicht, geautomatiseerd of beveiligd wordt, heeft een enorme impact op de bedrijfsresultaten. Imtech streeft ernaar om op de meest efficiënte manier, niet alleen qua kosten, maar ook qua comfort, in de energietoepassingen van onze klanten te voorzien. We voeren onze projecten maximaal uit met interne gekwalificeerde medewerkers. Een essentiële factor in onze werkwijze is de geïntegreerde projectaanpak, waarbij zowel de interne teams als deze van onze partners nauw samenwerken. Op die manier verkrijgen we betrokkenheid van alle stakeholders tijdens elke fase van het project, om zo steeds het beste resultaat te bekomen.”
De vraag naar steeds complexere technische projecten doet de nood aan Smart Buildings toenemen. Door gebruik te maken van data en geavanceerde monitoringanalyses kan Imtech de energie-efficiëntie van gebouwen exponentieel verhogen. Dirk Smet: “Onze oplossingen zorgen niet alleen voor de volautomatische aansturing van HVAC-systemen, maar ook voor de aansturing en integratie van onder andere verlichting, zonwering en toegangscontrole. Als onafhankelijke partner kunnen wij een totaaloplossing voor gebouwbeheer aanbieden. In tijden waarin de energieprijzen ongekende hoogtes bereiken, is het meer dan ooit noodzakelijk om slim om te gaan met uw energieverbruik en lokaal opgewekte groene stroom. ImPower®, ons in-house ontwikkelde Building Operating System (BOS) geeft inzicht in uw gebouw(en) en het gedrag van de gebruikers en vindt de optimale balans tussen energieproductie, -verbruik en -opslag. Alle besparingen die wij kunnen realiseren door verschillende assets flexibel aan te sturen, worden weergegeven in een overzichtelijk dashboard.”
Het is voor elk productiebedrijf essentieel om te blijven innoveren, moderniseren en digitaliseren. Niet alleen om een goed beheerde, gecontroleerde en efficiënte productie te garanderen, maar ook om een goede concurrentiepositie veilig te stellen in een steeds veranderende en concurrerende markt. Jo Janssens, MD Imtech Industrial Solutions: “Imtech is de one-stop-partner op het gebied van Industriële automatisatie. Denk hierbij aan procesautomatisering en -engineering, MES, E&I en piping. Het vermogen om elke schakel van het project van begin tot eind te doorlopen is wat ons onderscheidt. Engineering, consulting, constructie & uitvoering, testing & commissioning, eventueel revamping en onderhoud, onze interne afdelingen en teams zorgen voor een zorgeloos traject voor elke klant. Een grote troef hierbij is onze bordenbouwafdeling. Door deze kennis en capaciteit in huis aan te bieden kunnen onze klanten profiteren van kortere uitvoeringstijden, extra flexibiliteit en dus een vlotte uitvoering van het project.”
“Ons op maat ontwikkelde MES-softwarepakket ImPlant® maakt een volledig geautomatiseerd en papierloos inzicht in, en controle van batch-gestuurde productieprocessen mogelijk. Dit flexibele systeem stelt ons in staat dit bij elke klant en elk systeem te implementeren en direct bij te sturen waar nodig.”
Imtech Industrial Solutions is ISO14001-gecertificeerd en werkt actief aan de vermindering van het energieverbruik en afvalstromen, én optimalisatie van het waterverbruik.
Na installatie staat een toegewijd team van medewerkers en technici paraat voor het volledige onderhoud en beheer. Door het single-point-of-contactbeleid zijn de medewerkers nauw betrokken bij hun klanten. Zo garanderen ze een snelle oplossing voor elke onderhoudsbehoefte. Bruno Denti, MD Imtech Maintenance: “We beschikken over een zeer brede expertise en diensten. Denk hierbij aan onder andere onderhoudsontwerpen, assetmanagement en -beoordeling, technisch beheer en planning, reparaties, vervangingen en renovaties, ondersteuning en storingen én prestatie-gedreven langetermijncontracten.”
“Een groot voordeel is onze web-based view om allerlei onderhoudsactiviteiten van nabij op te volgen. Ons SLA-beleid voor het continue beheer hiervan laat toe de KPI’s op te volgen en te borgen. Daarnaast bieden we een communicatiematrix op tactisch en strategisch niveau en brengen we kritische componenten in kaart met betrekking tot bewaartermijnen en voorraadbeheer. De onderhoudsplanning wordt jaarlijks aangepast aan de feitelijke omstandigheden en eisen. Onze teams staan 24/7 ter beschikking. Bovendien zijn we dankzij onze goed gepositioneerde kantoren op verschillende locaties altijd in de buurt.”
Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.