NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Intratone: een succesverhaal gebaseerd op een eenvoudig en ingenieus idee
‘Cogelec groeide uit tot Frans marktleider met een disruptief model: een kabelvrij systeem, dat toen nog niet bestond. De traditionele merken boden bekabelde systemen aan met binnenstations in alle gebouwen.’

Intratone: een succesverhaal gebaseerd op een eenvoudig en ingenieus idee

Cogelec, een Frans bedrijf dat al 10 jaar in de Benelux actief is onder de merknaam Intratone, bouwt gestaag verder aan een succesverhaal als pionier op het gebied van SIM-gebaseerde toegangscontrole in residentiële gebouwen. Het succesvolle project wordt gevoed door regelmatige innovaties en is gericht op het vinden van oplossingen die het leven van gebruikers gemakkelijker maken. Intratone realiseert dit door te luisteren naar hun behoeften en hun evaluatie van de producten. 

Cogelec werd in 2000 opgericht door vijf ingenieurs, die zich verenigden rond een een­voudig idee: een SIM-kaart, verbonden met de tele­foons van de bewoners, installeren in de deur­intercoms van residentiële gebouwen. Dat maakte het mogelijk om de installatie­kosten te verminderen en het beheer van de toegangs­controle tot deze gebouwen te veree­nvoudigen. Cogelec creëerde ver­volgens ver­schillende merken, waaronder Intratone voor de residentiële sector in 2006.

Europa veroveren

“In een tiental jaren tijd is Cogelec uitgegroeid tot de marktleider in Frankrijk, met een disruptief model: een kabelvrij systeem, dat toen nog niet bestond”, verklaart Clément Robert, Intratone Country Manager voor de Benelux. “De traditio­nele merken boden bekabelde systemen aan met binnenstations in alle gebouwen.” 

Als vervolg op dit succes besloot Roger Leclerc, de eigenaar van Cogelec, te investeren in de export en het model ook in andere landen te intro­duceren. Het doel: de Europese leider in dit domein worden. Het bedrijf ging daarom in 2018 naar de beurs, haalde 40 miljoen euro op en open­de drie dochterondernemingen in Düsseldorf, Londen en Amsterdam (voor de Benelux-landen). In deze dochterondernemingen werken 100 men­sen werken (op een totaal van ongeveer 350), waarvan 15 voor de Benelux.

‘Onze systemen zijn zeer eenvoudig te installeren, maar we kunnen installateurs indien gewenst technische ondersteuning per telefoon bieden, zowel in het Nederlands als in het Frans.’

‘Het ‘draadloze’ aspect maakt ons aanbod aantrekkelijk’

Clément Robert: “Ons bedrijfsmodel is gebouwd op abonne­menten en de vaste hernieuwing er­van. Wij ver­kopen apparatuur via groot­handels en installa­teurs, en combi­neren dit met een abonne­ments­systeem voor de bewoners. Zij betalen tussen de 1 en de 2 euro per maand betalen. Het ‘draadloze’ aspect maakt ons aanbod aan­trekke­lijk voor automatiserings­installateurs, elek­tri­ciens, sloten­makers, maar ook voor gebouw­beheerders en sociale verhuurders. Voor hen is dit systeem veel eenvoudiger en goedkoper, vooral bij renovatieprojecten waar het niet altijd gemakkelijk is de bedrading in de muren van gebouwen te vervangen. Onze systemen zijn zeer eenvoudig te installeren, maar we kunnen installateurs indien gewenst technische ondersteuning per telefoon bieden, zowel in het Nederlands als in het Frans.” 

Luisteren naar de behoeften en kritiek van klanten

Beheer van toegangscontrole, beheer van badges met (de)activering in real time, onmiddellijke (digitale) wijziging van de naam van de bewoners in geval van verhuizing,… de mogelijkheden van het systeem zijn legio.

“We peilen bij onze klanten naar hun behoeften en kijken hoe we daaraan kunnen voldoen,” vervolgt Clément Robert. En die behoeften ver­schillen soms van land tot land: “In Nederland waren de gebouwbeheerders niet geïnteresseerd in ons naamschuifsysteem met pijlen, dat meestal in Frankrijk en België wordt gebruikt. Daarom hebben wij ons product aangepast om hen een systeem aan te bieden dat beter bij hen paste: grote roestvrij stalen platen die verschillende kleuren kunnen aannemen, met tot 200 geïnte­greerde knoppen”.

Cogelec werd in 2000 opgericht door vijf ingenieurs, die zich verenigden rond een eenvoudig idee: een SIM-kaart, verbonden met de telefoons van de bewoners, installeren in de deurintercoms van residentiële gebouwen.

Elke zes maanden een nieuw product

Clément Robert gaat verder: “We koppelen ook terug naar de klanten om te beoordelen of de installatie aan hun behoeften voldoet, en of ze tevreden zijn met het systeem. Wij willen de installateurs niet omzeilen, maar het laat ons toe ons aanbod aan te passen. Wij maken er ook een punt van om elke zes maanden een nieuw product te ontwikkelen. Deze creativiteit komt tot uiting in de ongeveer veertig patenten die Intratone de afgelopen jaren heeft aangevraagd.”

De toekomst oogt rooskleurig voor het bedrijf, besluit Clément Robert: “Vandaag de dag ont­vangen meer dan 1,2 miljoen gebruikers in Europa – waaronder de bewoners van 3.000 gebouwen in België – een oproep op hun telefoon om de toegangsdeur van hun gebouw te openen. En vanwege de vele huidige en toekomstige openbare aanbestedingen zullen deze cijfers in de Benelux waarschijnlijk nog verder stijgen.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details