De laatste jaren groeiden de groothandels Sax Sanitair, Lambrechts en Schrauwen steeds dichter naar elkaar toe. Met de overname door Blackstone werd de volledige integratie een feit. Onder de naam STG of Sanitair Technische Groothandel willen de specialisten in sanitair, verwarming en installatiematerialen de volledige Belgische markt veroveren. Deze nationale aanwezigheid zetten ze extra in de verf door een eerste deelname aan Install Day.
Het laatste decennium kwamen zowel Sax Sanitair als Schrauwen en Lambrechts in de portefeuille van de Ierse investeringsmaatschappij CRH terecht. Logischerwijze zochten ze toenadering tot elkaar en werden er samenwerkingsverbanden opgezet. “Toch was er nooit sprake van een volledige integratie”, aldus Kim Goossens, verantwoordelijk voor de B2B marketing bij STG. “Dit idee kwam pas prominent op de voorgrond toen de volledige distributietak van CRH door Blackstone werd overgenomen. Deze Amerikaanse investeringsmaatschappij had immers de ambitie om onder de vlag BME – Building Materials Europe – een stevige voet aan Europese bodem te krijgen. Elk onderdeel van deze groep moet een solide organisatie vormen die minstens landelijk opereert. Een krachtenbundeling tussen Sax Sanitair, Lambrechts en Schrauwen is dus een logische stap om dit verhaal te concretiseren.”
Intussen is er al even een STG managementteam en werd de laatste jaren hard gewerkt aan de integratie. De verschillende assortimenten, prijzen en processen werden op elkaar afgestemd. Ook werd een nieuwe consumentenwebsite ontwikkeld en kwam er een nieuwe webshop voor de professionele klanten: stg-pro.be. Kim Goossens: “Tevens werd beslist om de distributie te centraliseren op de site in Herentals. Op die manier willen we de concurrentiepositie op de markt vrijwaren, de integratie van de drie ondernemingen bewerkstelligen, de klantgerichtheid verhogen en het voorraad- en transportmanagement optimaliseren. We zijn al goed gevorderd met de werken en ook de aanwervingscampagne is reeds opgestart. Nog dit jaar zullen de meeste leveringen vanuit de Kempen worden georganiseerd. Met het accent op ‘de meeste’, want we blijven ook in Wielsbeke een logistieke hub behouden.”
Sinds april opereren de drie groothandels onder de nieuwe naam STG. Deze zomer werd een volgende grote stap gezet: alle 41 filialen werden omgetoverd naar STG Proshops. “De klanten zullen daarvan weinig merken, want aan de werking is niet geraakt”, verduidelijkt Kim Goossens. “Dat betekent dat sommige winkels als afhaalbalie functioneren, terwijl andere nog steeds self services zijn. Intussen prijkt ook op onze twintig toonzalen al het nieuwe STG-logo.”
STG startte eveneens met de uitbouw van zijn aanwezigheid in België. De ambities zijn immers hoog gespannen: de groothandel wil maximaal vijftien minuten van elke klant verwijderd zijn. “In de komende jaren zullen we dus sterk investeren in extra Proshops en showrooms,” vertelt Kim Goossens. “Het management laat er in elk geval geen gras over groeien. Half november openen we al een nieuwe Proshop in Wommelgem. En nog dit jaar verhuizen we de vestiging van Gent-Poortakker naar een ruimere uitvalsbasis in Sint-Denijs-Westrem. Het grote voordeel van de integratie is dat de klanten met hun klantnummer nu in elke STG Proshop terecht kunnen aan dezelfde condities.”
Een dergelijke transitie moet maximaal wereldkundig worden gemaakt. Daarom participeert STG aan Install Day 2021. “Tot nu toe kennen we het evenement uitsluitend als bezoeker,” vertelt Kim Goossens. “Een positie als exposant was voor geen enkele van de drie groothandels interessant aangezien we elk regionaal opereerden. Omdat we met STG een nationale aanwezigheid ambiëren, wordt Install Day opeens wel hét communicatieplatform bij uitstek. Het is dan ook met veel plezier en enthousiasme dat we op dit evenement onze nieuwe bedrijfsnaam en gezamenlijk assortiment kenbaar zullen maken.”