NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Lessen voor een goed gebouwbeheer: nabijheid, permanentie en flexibiliteit

Lessen voor een goed gebouwbeheer: nabijheid, permanentie en flexibiliteit

Een gebouw beheren is niet altijd vanzelfsprekend: de installaties moeten onderhouden worden, een panne vereist doorgaans een snelle en accurate oplossing, en natuurlijk mag men ook het energiebeheer niet uit het oog verliezen. VINCI Facilities heeft de expertise in huis om op die vragen een antwoord te bieden.

VINCI Facilities, een merk van VINCI Energies, is gespecialiseerd in gebouwbeheer in de zuivere zin van het woord: de schil van het gebouw beheren, instaan voor het onderhoud, en daarnaast ook diensten voorzien die ten goede komen aan de eindgebruiker. Philippe van Hasselt, Business Development Manager bij VINCI Facilities: “Dat kan gaan over diensten als schoonmaak of catering. In het gebouw zelf zorgen we voor het onderhoud van de technieken, zoals HVAC, maar ook de bewaking van het gebouw en de brandbestrijding. Afhankelijk van het soort installaties en de frequentie in gebruik van het toestel, dient een minimum preventief onderhoud van minstens één keer per jaar tot meermaals per jaar uitgevoerd te worden.”

24/7

Voor een Facility Manager zijn permanentie en flexibiliteit van groot belang, meent van Hasselt: “Elke klant wil onmiddellijk geholpen worden. Wij garanderen dat we 24/7 in opvolging kunnen voorzien. Zeker bij een panne moet er onmiddellijk iemand kunnen uitrukken voor het veiligstellen van de installatie, in afwachting van de definitieve herstelling.“ Natuurlijk hecht VINCI Facilities ook een groot belang aan de correctheid van de interventies: “We gaan uit van het mantra: ‘first time right’. Het is niet de bedoeling dat we nog een tweede keer moeten terugkomen om hetzelfde probleem op te lossen.”

beeld-vinci-energies-35-02-kopieren

‘Wij garanderen dat we 24/7 in opvolging kunnen voorzien.’ (Beeld: Axel Heise)

 

Om snel op de noden van de klant te kunnen in-spelen, is VINCI Facilities regionaal georiënteerd, via verschillende business units. “We hebben bewust gekozen voor een decentrale aanpak. Zo staan de Business Unit Managers kort bij de klant en moeten de techniekers geen al te lange afstanden afleggen”, zegt van Hasselt.

Energy performance contract

Energiebesparing wordt dezer dagen een steeds grotere bekommernis, en dat heeft natuurlijk ook een impact op het werk van een Facility Manager. “Onze energy manager analyseert de installatie en de verbruiken en kijkt samen met de klant welke optimalisaties mogelijk zijn. Klanten kunnen een ‘energy performance contract’ afsluiten, waarmee we een bepaalde energiebesparing op jaarbasis kunnen garanderen. De verbruiken worden gemeten en berekend op basis van uiteenlopende parameters. Als ESCO (Energy Services Company) maakt VINCI Facilities hiervoor gebruik van het IPMVP (International Performance Measurement and Verification Protocol) dankzij zijn gecertificeerd (CMVP) personeel”, zegt van Hasselt.

“Elke klant wil een gebouw dat zo efficiënt mogelijk beheerd wordt om euro’s uit te sparen, maar heeft daarvoor niet altijd iemand in loondienst. Hij kan zich beroepen op een partner zoals ons, die wel experts ter beschikking heeft. Het is een win-win voor beide partijen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details