NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Met één voedingskabel een groot aantal laadpalen verbinden
‘In nieuwe kantoorgebouwen wordt het stilaan een vanzelfsprekendheid om ruimte te voorzien voor elektrische voertuigen. Soms voor twee voertuigen, soms voor twintig.’

Met één voedingskabel een groot aantal laadpalen verbinden

Het podis®-systeem laat aan gebouwbeheerders toe om tijd te besparen en fouten te vermijden. Dankzij de flexibiliteit van het systeem is het ook perfect mogelijk om de laadinfrastructuur in een later stadium verder uit te breiden.

Atem zag het levenslicht als distributeur van elektro­technische producten in 1946 en is sinds 2013 eigendom van de Duitse wereldspeler Wieland Electric. Vandaag de dag is Atem de facto de Belgische afdeling van Wieland Electric. Het is de bedoeling om zo de kracht van een grote, inter­nationaal gerenommeerde speler te koppelen aan nabijheid en optimale dienstverlening, zegt Koen Notelaers, Sales Director Building Solutions BeLux bij Wieland Electric: “We beschikken over een gamma van hoge kwaliteit, made in Germany, en van onze kant zorgen we voor een goede lokale service en deskundige ondersteuning. Dat is noodzakelijk, want elk land heeft eigen normen, wetgevingen en gebruiken. Een systeem dat in Duitsland perfect werkt, is niet noodzakelijk ook op de Belgische markt van toepassing”, aldus Notelaers. Het spreekt voor zich dat de experts bij Wieland Electric de evoluties in de elektrotechnische sector op de voet volgen. Het is ook hen niet ontgaan dat de technologie rond elektrische voertuigen razendsnel evolueert. “Het is een markt die zal blijven groeien”, zegt Erik Sunaert, Building Project Manager bij Wieland Electric. “In nieuwe kantoorgebouwen wordt het stilaan een vanzelfsprekendheid om ruimte te voorzien voor elektrische voertuigen. Soms voor twee voertuigen, soms voor twintig.”

Flexibiliteit is de sleutel van het podis®-systeem.

Eén voedingskabel

Ook de infrastructuur, de broodnodige laadpalen in ondergrondse parkings, moet kunnen volgen. Daar kan Wieland Electric een steentje toe bijdragen. De energie moet immers snel en efficiënt naar laadpalen kunnen worden getransporteerd. Daar kan het flexibele, gedecentralizeerde podis®-powerbus­systeem met vlakkabel van Wieland Electric voor zorgen. Sunaert: “In plaats van losse voedingskabels naar de afzonderlijke laadpalen trekken, is het mogelijk om met podis® een groot aantal laadpalen te verbinden, en dat met slechts één voedingskabel.” Voor de installatie van podis® is geen kabelgoot en draadgoot nodig. De hele installatie kan gewoon aan de muur worden bevestigd. Door de isolatie­doorborende contacten van de podis®-componenten kunnen de aansluit­modules snel en flexibel worden gepositioneerd, op een locatie naar keuze. Sunaert: “Bovendien laat ook de logische opbouw het toe om te besparen op kabelgebruik. In tijden van steeds toenemende koper­toeslagen levert dat een budgettair voordeel op.”

Voor de installatie van podis® is geen kabelgoot en draadgoot nodig.

Snel, proper en correct

Flexibiliteit is de sleutel van het podis®-systeem. “Het is immers geen enkel probleem om snel een extra aansluiting te voorzien, zonder dat er ingrijpende bekabeling aan te pas komt. Wanneer je gebruik zou maken van een klassieke aansluitdoos, zal dit veel meer tijd in beslag nemen en verhoogt de kans op fouten. Podis® garandeert een snelle, propere én 100 procent correcte aansluiting”, aldus Sunaert. De profielcodering in de vlakkabel vermindert de kans op fouten aanzienlijk. “Het is mechanisch gezien bijna onmogelijk om de kabels verkeerd aan te sluiten. Het systeem sluit vergissingen uit, en dat is op grote werven altijd een belangrijke troef.” In een later stadium kan het systeem gekoppeld worden met software die voor een efficiënte verdeling van de energie over de laadpalen zorgt. Notelaers: “Zo kan het systeem rekening houden met de status van elke batterij: is die nog voor 90 procent opgeladen, of slechts voor vijf procent? Het is ook mogelijk om aan te duiden hoelang het voertuig ter plaatse blijft: een auto die na een halfuur alweer weg moet kunnen rijden vraagt een vol vermogen, in tegenstelling tot wanneer de werknemer een hele dag op kantoor verblijft.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details