Rittal MindSphere World
01:15
01-03-2019

MindSphere World is dé volgende stap in de digitale economie. Rittal benut opportuniteiten van de wereldwijde IoT-community.

Rittal is één van de industriële ondernemers die mee aan de wieg stonden van de nieuwe, wereldwijde gebruikersorganisatie MindSphere World, het forum voor iedereen die het cloudgebaseerde en open IoT-besturingssysteem MindSphere wil gebruiken. De community wil individuele leden ondersteunen bij de ontwikkeling en optimalisatie van IoT-systemen op MindSphere en het ontsluiten van nieuwe markten in de digitale economie. Rittal gebruikt het forum voor haar genetwerkte Blue e+ koelaggregaten. En tijdens de voorbije beurs Indumation, op de stand van MindSphere World, gaf Rittal Belgium mee vorm aan de Belgische kick-off van het kennisplatform.

Predictive Maintenance met Blue e+
“De integratie onze Industrie 4.0 compatibele koelaggregaten in MindSphere maakt een gerichte gegevensanalyse mogelijk. Zo’n gegevensanalyse ligt aan de basis van Predictive Maintenance”, zegt Mario Van Bever, Business Development Manager bij Rittal Belgium. “Op middellange en lange termijn kunnen we immers services ontwikkelen voor het onderhouden van de Blue e+ koelaggregaten.”

Rittal MindSphere World

Met on-demand onderhoud worden tegelijkertijd de kosten verlaagd en de uptime verhoogd. Ander voordeel van de actuele informatie beschikbaar op het IoT-platform is een route-optimalisatie, waarbij onderhoudstechnici vooraf weten welke vervangende onderdelen ze nodig hebben.

Drie levels voor meer productiviteit
Door de combinatie van MindSphere en Rittal kunnen fabrikanten hun productiviteit verhogen. Aan de basis daarvan ligt een 3-level model, bestaande uit de factoren: voorspellend onderhoud, beschikbaarheid van machines en efficiënt onderhoud door data-analyse en cloudgebaseerde applicaties.

  • Level 1 – Voorspellend onderhoud
    Met de nieuwe Rittal IoT-interface kunnen alle koelaggregaten en Blue e+ chillers met klantspecifieke monitoring-, energiebeheer- en systemen van een hoog niveau met elkaar verbonden worden. De IoT-interface zorgt voor vroegtijdige detectie van storingen, levert actuele bedrijfsgegevens en -statussen, creëert een communicatienetwerk tussen alle Rittal componenten en systemen van derden.
  • Level 2 – Beschikbaarheid van machines
    Wanneer machinegegevens van een IoT-product op het MindSphere platform samengevoegd worden met andere Smart Factory data, ontstaat het voordeel van Smart Maintenance dankzij detectie vóór de fout.
  • Level 3 – Efficiënt onderhoud
    Door de permanente analyse van apparaatgegevens bepaalt Rittal of onderhoud, reparatie of vervanging van onderdelen nodig is. Bovendien wordt ook de gebruiksefficiëntie van de koelaggregaten geanalyseerd. Het is deze continue analyse via de cloud die voorspelling van fouten mogelijk maakt, dé voorwaarde voor Predictive Maintenance en een eerste vereiste voor een bedrijfsmodel als ‘Cooling as a Service’.

Installatie en Bouw België partners

HEATING Avenue InformazoutPost X Antwerpen