NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Nieuw ventilatiesysteem  is tegelijk gesofisticeerd én eenvoudig

Nieuw ventilatiesysteem is tegelijk gesofisticeerd én eenvoudig

David en Daphné kochten in 2015 een stuk bouwgrond in Wondelgem, nabij Gent. In november 2018 was de bouw van hun droomwoonst voltooid. Het koppel ging niet over één nacht ijs. Ook naar de keuze van ventilatiesysteem is heel wat aandacht gegaan.

Bewoner David licht toe: “In onze vorige woning vergde ons ventilatiesysteem heel wat onderhoud. Bovendien had onze dochter regelmatig last van oorontstekingen, wat volgens de dokter te wijten was aan een probleem met de luchtvochtigheid in huis.” Daarom kozen David en Daphné voor de gloednieuwe Healthbox 3.0 van Renson, op aanraden van installatiebedrijf Juvah. Juvah is gespecialiseerd in ventilatie en plaatst hoofdzakelijk ventilatiesystemen van Renson. Juvah is uitgegroeid tot ‘Renson Ambassador’, en maakt zo deel uit van het netwerk ervaren installateurs waar Renson een hechte band mee onderhoudt.

Maxime Otte, medezaakvoerder van Juvah.

 

Dat verklaart meteen waarom Juvah er geen graten inzag om als één van de eerste installatiebedrijven aan de slag te gaan met de Healthbox 3.0. Dit is de nieuwe generatie slimme ventilatie van Renson: een C+ ventilatiesysteem dat de luchtkwaliteit 24/7 kan monitoren en het ventilatieniveau daar volautomatisch op afstemt. Het is een verbeterde versie van de vorige Healthbox-generatie, met als groot voordeel dat de capaciteit sterk is toegenomen. Dat kwam goed van pas in dit project, zegt Maxime Otte, medezaakvoerder van Juvah: “Het is een zeer omvangrijke woning, met 4 slaapkamers en in totaal 11 ruimtes die de bewoners elk op zich geventileerd willen zien. Met de vorige Healthbox zou het niet mogelijk zijn geweest om deze installatie te realiseren met één unit.”

Het succes van een dergelijk project staat of valt met de voorbereiding, aldus Otte: “Zeker omdat het een nieuw toestel betrof. Cruciaal was de vraag hoe we zouden omgaan met de beperkte beschikbare ruimte. Het ging immers om een omvangrijke installatie en er moesten dus heel wat leidingen doorheen de schacht gestuurd worden. Maar dankzij de nieuwe collectoren lukte dit uiteindelijk perfect.”

Thomas Bonte, Accountmanager bij Renson.

 

Digitalisering

Met de Healthbox 3.0 wil Renson het werk van de installateur gemakkelijker maken, zegt Thomas Bonte, Accountmanager bij Renson: “De inregeling en afstelling van de debieten verloopt nu veel
sneller en eenvoudiger. Met de Healthbox 2.0
moesten de installateurs alles manueel ingeven, nu is dit proces voor een groot deel gedigitaliseerd.” Maxime Otte vult aan: “De bouwsector wordt steeds digitaler. Voor onze installateurs brengt dit een intensief leertraject met zich mee. Het digitale wordt steeds meer een onderdeel van hun dagtaak, maar voor sommigen is het niet eenvoudig om die drempel te overschrijden.”

‘Het ging om een omvangrijke installatie en er moesten heel wat leidingen doorheen de schacht gestuurd worden. Maar dankzij de nieuwe collectoren lukte dit uiteindelijk perfect.’

 

Dat de installateurs dankzij de digitale component van de Healthbox 3.0 tijd en werk besparen, staat wel buiten kijf. Zo kan het meetrapport automatisch worden doorgestuurd naar het digitale portaal dat Renson voorziet. Er hoeven geen pen en papieren documenten meer worden bovengehaald.

Controle

Een ander kenmerk waarmee de Healthbox 3.0 zich onderscheidt, is de mate waarin de gebruiker zelf de controle over het ventilatiesysteem in handen kan nemen én via de app ook kan monitoren hoe dat ingrijpt voor de best mogelijke binnenluchtkwaliteit. Indien die dat zelf wil. Bonte licht toe: “Dankzij de zeer goed uitgewerkte applicatie kunnen de bewoners via hun smartphone de ventilatie op intuïtieve wijze besturen en aanpassen. Maar wie daar geen boodschap aan heeft, hoeft dat niet te doen: als de gebruiker zelf niet ingrijpt, werkt de ventilatie volledig autonoom.”

Hier in Wondelgem maken de bewoners alvast gretig gebruik van de talloze mogelijkheden. “Ik stuur regelmatig bij”, zegt David. “Vooral de slaapkamers kan ik zo ’s nachts extra laten afkoelen als het te warm wordt. En als we bezoek verwachten zet ik de afzuiging in de toiletruimte wat hoger. Ik vermoed dat ik in de toekomst minder zal moeten bijsturen, nu leer we nog volop bij: hoe gedraagt ons huis zich, en waar moeten we ingrijpen?”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details