Er valt veel te winnen door een installatie tussen bron, bijvoorbeeld een ketel of warmtepomp, en het afgiftepunt goed te monitoren. Dat stelt Emiel Woestenberg, director Digital Products & Connectivity bij Flamco. Daarom lanceert het bedrijf een aantal nieuwe digitale diensten onder de naam Flamconnect, bestaande uit drie verschillende modules.
Het op afstand uitlezen van data is al veel te zien in andere sectoren. Ook in de installatiesector gebeurt het steeds vaker, zoals bij cv-ketels of airconditioning. Maar het op afstand uitlezen en monitoren van het gedeelte tussen de bron en het afgiftepunt is uniek, volgens Emiel Woestenberg van Flamco: “Juist daar is veel te winnen.” Woestenberg is samen met zijn afdeling verantwoordelijk voor de nieuwe diensten van Flamco. “We hebben gekeken hoe we onze klant, de installateur, het beste kunnen ontzorgen. Veel van hen nemen na installatie ook de service en het onderhoud op zich. Door op afstand inzicht te hebben in de prestaties en het functioneren van een installatie, worden de kosten voor onderhoud lager. Daar is echt behoefte aan, merken we.”
Met die gedachte werd de Flamconnect Remote Service ontwikkeld. “Hiermee kan een onderhoudspartij zijn installatie uitlezen en waar nodig instellingen op afstand wijzigen. Moet er dan toch een bezoekje worden gebracht, dan heeft de monteur vooraf al veel informatie waarmee hij heel gericht aan het werk kan.” Deze manier van werken heeft behalve het reduceren van onderhoud meer voordelen, aldus Woestenberg. “Je zorgt ervoor dat het systeem optimaal blijft werken en je bespaart daardoor kosten.” Flamconnect Remote Service kan ook gecombineerd worden met Flamco onderhouds- en servicecontracten.
Flamconnect Remote Service geeft inzicht op installatieniveau en biedt waardevolle informatie over onderhoud en prestaties. Flamconnect Metering Service geeft inzicht in het verbruik op water- en warmtemeterniveau en maakt een koppeling met het facturatiesysteem mogelijk. De Flamconnect App maakt via bluetooth verbinding met een Flamco-product en leidt de installateur vervolgens stap voor stap door de inbedrijfstelling.
Waar met Remote Service data op installatieniveau wordt uitgelezen, is het met Flamconnect Metering Service ook mogelijk om via een gateway op appartementsniveau water- en warmteverbruik uit te lezen. ”Uniek aan ons aanbod is dat we onze Metering Service in modules aanbieden. Zo kun je meters bij ons afnemen en apart de dataservice voor verbruiksgegevens. Daarnaast kunnen we een koppeling maken naar elk facturatiesysteem”, licht Woestenberg toe.
De dataservice wordt als module aangeboden om meetdata veilig en AGV-proof beschikbaar te stellen. Hierbij is het niet nodig om zelf in modems te investeren. Vervolgens worden de gegevens doorgestuurd naar de woningcorporatie, gebouweigenaar of warmtedistributiebedrijf. “Door deze koppeling wordt het veel makkelijker om energieverbruiksdata bij te houden voor facturatie. En dat is niet alles. Een woningcorporatie kan bijvoorbeeld aan de hand van de gegevens in gesprek gaan met een bewoner over zijn verbruik en adviezen geven hoe het beter kan.”
Een installateur moet van steeds meer producten kennis hebben en de producten worden steeds complexer. Daar heeft Flamco iets op gevonden. Zij introduceert met haar nieuwe producten de Flamconnect Service Toolbelt App. De installateur maakt eenvoudig via bluetooth verbinding tussen het Flamco product en een tablet of smartphone. De app leidt deze middels eenvoudige stappen door de inbedrijfstelling. Daarnaast kan de app gebruikt worden om bij geïnstalleerde apparaten de werking te bekijken en instellingen eenvoudig aan te passen.
De nieuwe digitale diensten van Flamco zijn de afgelopen twee jaar uitgebreid getest en inmiddels toegepast in verschillende projecten in binnen- en buitenland.