NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Opnieuw stijging na jarenlange daling van aantal bouwleerlingen

Opnieuw stijging na jarenlange daling van aantal bouwleerlingen

De neerwaartse trend in het secundair bouwonderwijs lijkt te zijn gestopt. Dat blijkt uit de laatste gegevens van het voorbije schooljaar 2020-2021. Na jaren van steeds minder inschrijvingen in het bouwonderwijs was er opnieuw sprake van een lichte toename (1 %) in vergelijking met het voorgaande schooljaar 2019-2020. De bouwsector zet zelf alle zeilen bij om het tij verder te keren. Het begin van het nieuwe schooljaar is het uitgelezen moment om de vele kansen in de bouw te beklemtonen. Niet alleen leiden de toenemende vergrijzing bij bouwmedewerkers en de economische relance tot veel vacatures in de bouw, er zijn ook heel wat nieuwe bouwjobs die voortvloeien uit de groeiende focus op digitalisering, circulaire economie, duurzaamheid en klimaat … Met haar campagne #WERFze wil de Vlaamse Confederatie Bouw de diverse bouwactiviteiten, de laatste nieuwe technieken en de grote maatschappelijke bijdrage van de sector beter onder de aandacht brengen bij jongeren. 

Van schooljaar 2016-2017 tot schooljaar 2019-2020 is het aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs met 15 % gedaald. Maar het is wel opvallend dat deze neerwaartse trend zich in het schooljaar 2020-2021 niet heeft doorgezet. Dat jaar nam het aantal leerlingen opnieuw met 1 % toe. Een ander lichtpuntje is de groei van het aantal leerlingen in de duale studierichtingen: van 44 in 2017-2018 tot 149 in 2020-2021. Dat aantal blijft evenwel gering in het totale secundaire opleidingsaanbod. Bovendien heeft Constructiv, Fonds voor Bestaanszekerheid voor de bouw, berekend dat er binnen tien jaar een stijging van 20 % nodig is om de jarenlange daling van het aantal leerlingen in het secundair bouwonderwijs en de vergrijzing van de bouwarbeiders te compenseren. “Onlangs werd nog bekendgemaakt dat bouwvakkers de bestbetaalde arbeiders zijn. Naast een goede verloning heeft de bouw nog tal van andere troeven te bieden. Niet alleen krijg je een grote variatie in je takenpakket, heb je heel wat autonomie, werk je vaak in teamverband en zijn er talrijke leermogelijkheden. Een job in de bouw gaat ook steeds vaker gepaard met de laatste technologieën, digitalisering, innovatie en klimaat”, besluit Marc Dillen, directeur-generaal van de VCB. 

Hoger onderwijs

In het hoger en universitair bouwonderwijs blijft het aantal inschrijvingen in de professionele bacheloropleiding rond de 1.200 per jaar schommelen. De vrij nieuwe graduaatsopleiding voor werforganisatie blijkt een opsteker te zijn. Die registreerde in het schooljaar 2020-2021 immers 166 studenten, terwijl het een schooljaar eerder om 55 studenten ging. De inschrijvingen voor de opleidingen industrieel en burgerlijk ingenieur verliepen echter minder positief. Zowel voor industrieel als voor burgerlijk ingenieurs vielen er in het schooljaar 2020-2021 20 % minder inschrijvingen te noteren in vergelijking met 2014-2015. Nochtans bereiden deze studies jongeren voor op de functies van werf- en projectleider en calculator in bouwbedrijven en een job in studiebureaus – drie functies die het dit jaar tot de top 3 van de knelpuntberoepenlijst van de VDAB schopten. 

#WERFze

Met haar campagne #WERFze – www.werfze.be – met getuigenissen van bouwprofessionals en studenten blijft de VCB de aandacht van jongeren en hun ouders op de bouw vestigen. Naast een resem hoogopgeleide profielen zoals werfleider, calculator en technicus voor een studiebureau focust het platform op vakmannen zoals dakdekkers, schrijnwerkers, installateurs, wegenwerkers en bouwplaatsmachinisten. Voorts zet de campagne bouw-innovatie het maatschappelijke belang van de sector voor het klimaat en het leefmilieu in de verf.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details