00:51
17-06-2020

P&V Panels bouwt elektrische borden voor Leopold II-tunnel

P&V Panels werkt mee aan de renovatie van de Brusselse Leopold II-verkeerstunnel. De bordenspecialist bouwde de borden die de technieken in de tunnel aansturen. In een volgende fase volgen die voor de verlichting.

De Leopold II-tunnel ondergaat een grootschalige renovatie. “Binnen dat grote geheel nemen wij de bouw van de elektrische borden voor onze rekening”, aldus director sales & marketing Koen Pellaers. “De tunnel is onderverdeeld in verschillende compartimenten, met elk een nooduitgang. Wij bouwden de elektrische borden voor elk van die compartimenten. Die borden verdelen en sturen alle technieken in de tunnel aan. Van alles wat nodig is voor de dagdagelijkse gang van zaken tot de noodsituaties. Stel dat een voertuig vuur vat. Dan geven onze kasten het signaal aan de boosterventilatie om die rook zo snel mogelijk af te voeren.”

De voornaamste uitdaging waren de grote borden – het grootste is vijf meter lang – in de kleine technische ruimtes krijgen. Project manager Maarten Seijen: “Voor elke nooduitgang is er een aparte ruimte voorzien. Maar de kokers daarnaartoe zijn vrij smal. Daarom moesten de borden demonteerbaar zijn in drie delen.”

Verschillende fases

“De bouw en oplevering gebeurt in verschillende fases, naargelang de werken vorderen. Zodra we de stuurborden hebben afgewerkt, beginnen we aan de verdeelborden voor de verlichting in de tunnel.”

Met zijn 2,5 kilometer is de Leopold II-tunnel de langste verkeerstunnel van ons land.

Van het voorjaar van 2018 tot en met midden 2021 ondergaat de tunnel een totaalrenovatie in verschillende fases. Onder meer op het programma: een nieuw wegdek, betonherstellingen, een waterdichtingslaag, en de bouw van 17 nieuwe nooduitgangen.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: P&V Panels

Installatie en Bouw België partners

warmtenet-kopierennaamloos-1-kopieren