NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Risico’s op de bouwplaats

Risico’s op de bouwplaats

Met betrekking tot de veiligheid zijn er op een bouwplaats verschillende risico’s. De meeste ongevallen in de bouw worden door een val veroorzaakt, zo blijkt uit een analyse van de arbeidsinspectie. Bouwplaatsen dienen voor de omgeving afgeschermd te worden middels manshoge stalen hekwerk, afzetlinten en netten bij steigers. Ten behoeve van sloop en hijswerk bestaat er een veiligheidszone en hijszone. Een hijszone is een gebied waar uitsluitend gehesen wordt. Dit hijsgebied moet binnen het afgesloten bouwterrein vallen.

Wie is er verantwoordelijk voor de veiligheid op de bouwplaats?

Bij elk bouwproject zijn er vaak meerdere partijen verantwoordelijk: werkgevers, werknemers, opdrachtgevers, vergunningverleners, architecten en adviseurs. In samenwerking met elkaar hoort het hele team ervoor te zorgen dat alle werkzaamheden op de bouwplaats veilig worden uitgevoerd. De preventie van ongevallen is het belangrijkste en een goede samenwerking tussen alle partijen kan de risico’s tot een minimum brengen. Belangrijke onderdelen in een Risico-inventarisatie en -evaluatie zijn de toegankelijkheid van de werkplek en de begaanbaarheid van het terrein. Ten aanzien van veiligheid zijn dat vooral ladders en (rol)steigers, persoonlijke beschermingsmiddelen en (rand)beveiligingen en vanglijnen bij werken op hoogte en bij kruipruimten.

Helm verplicht

Het is in Nederland streng verboden om zonder veiligheidshelm te werk te gaan op een bouwplaats. De werkgever is verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van een goede veiligheidshelm en hoort ervoor te zorgen dat de werknemers deze helm dragen. De helm beschermt de werknemer tegen vallende voorwerpen, stoten van het hoofd, en giftige stoffen. Elke helm moet gemerkt zijn met het CE-keurmerk. Tevens moet de helm meerdere productgegevens zichtbaar tonen zoals materiaal, productiedatum, maat, modelbenaming en fabrikantgegevens. Bij normaal gebruik gaat een veiligheidshelm, afhankelijk van het soort materiaal dat gebruikt is, drie tot vijf jaar mee en dient daarna vervangen te worden. De helm dient regelmatig te worden gecontroleerd op beschadigingen zoals diepe krassen, scheurtjes en breuken. De levensduur van een veiligheidshelm wordt verlengd door de helm na gebruik te bewaren op een droge, koele en liefst donkere plek. De slechtste plek voor een helm is op de hoedenplank van een auto!

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details