‘Jezelf telkens weer heruitvinden!’ – het is een hoeksteen voor het succes van elk maakbedrijf. Bij Rittal hebben ze dat in de afgelopen 60 jaar tot 6 keer toe gedaan. Innovatie zit immers vanaf de oprichting in 1961 in het DNA van dit Duitse familiebedrijf. Gestart als schakelkastbouwer is ‘Rittal – The System’ vandaag uitgegroeid tot een digitale wereldspeler, die kastsystemen, stroomverdeling, klimatisering en IT-infrastructuur in één systeemplatform bundelt en aanvult met softwaretools en wereldwijde service. Vanuit de vestiging met werkplaats in Lokeren ondersteunt het team van Rittal België de klanten op de lokale markt.
De geschiedenis van Rittal gaat terug tot 1961 als het bedrijf onder de naam AE – ‘de AllerEerste’ – de standaard voor de bouw van schakelkasten introduceert. Sindsdien werden heel wat innovatieve oplossingen ontwikkeld, zoals de vloerstaande kast RS, het PS 4000 kastsysteem, het TS8 schakelkastplatform, de RiMatrix5 voor computerruimten, …, om er maar een paar te noemen. “Innovatie zit al sinds de beginjaren in ons DNA en is nog steeds één van de belangrijkste sleutels tot ons succes. Die vernieuwing toont zich niet alleen in de ontwikkeling van nieuwe oplossingen en de optimalisatie van bestaande producten, maar ook in het investeren om de productieprocessen te verbeteren en onze klanten een betere service te garanderen,” stelt Koen Wolfcarius, managing director Rittal Belgium. “Om te blijven groeien, moeten we ons als bedrijf steeds weer heruitvinden. Zo werd in de jaren ’80 al geïnvesteerd in engineering-software en kozen we in een vroeg stadium voor een verregaande digitalisering van onze productieprocessen. Eind jaren ’80 beslisten we om onze industriële aanpak ook op de IT-wereld toe te passen, waardoor het werkgebied gevoelig uitgebreid werd. Door de goede contacten in zowel industrie als IT waren we begin deze eeuw ook goed geplaatst om de stap te zetten naar cloudtoepassingen, zowel de infrastructuur hiervoor als voor de opslagcapaciteit.”
Rittal biedt totaaloplossingen met schakelkasten, infrastructuuroplossingen en koeling voor tal van branches, zoals IT, paneelbouw, railinfra, chemie, energie, procesindustrie, voeding, water, maritiem, overheid, automotive en luchthavens. De voorbije zestig jaar werd het assortiment vervolledigd met duizenden accessoires die toelaten om snel en voordelig een oplossing op maat van de klant te realiseren. ‘Rittal – The System’ staat dan ook synoniem voor een perfect afgestemd systeemplatform.
“We kijken wat een klant nodig heeft en stellen een totaaloplossing voor. We kunnen daarvoor ook een beroep doen op de specialisten van ons zusterbedrijf Eplan, die de software levert om de engineering uit te voeren. Met onze WireTerminal kunnen onze klanten zelfs de confectie van de bedrading automatiseren, waardoor alle draden op de juiste lengte met de gewenste afwerking en bedrukking beschikbaar zijn,” vult de managing director aan. “In onze vestiging in Lokeren beschikken we over een eigen werkplaats met vakbekwame medewerkers die kasten personaliseren volgens de specifieke wensen van de klant. We bieden binnen het Modification Center ook de mogelijkheid om producten aan te passen, zodat deze voorbereid zijn voor de inbouw van componenten en bedrading. De machines die we hiervoor gebruiken, maken intussen ook deel uit van de werkplaatsen van veel van onze klanten. Tot slot garanderen we onze klanten ook een ongekende service. Zo kunnen ze voor het onderhoud van de Rittal-producten of de installatie van een bewerkingsmachine steeds een beroep doen op onze vakkundige onderhoudstechniekers.”
Rittal blijft intussen verder investeren en evolueren. Zo is de integratie van de cloud-toepassing, indien mogelijk, een basisonderdeel van elk nieuw product geworden. Denken we maar aan de bediening van de koeling of ‘predictive maintenance’ via een app. “Er wordt ook versterkt ingezet op de snelle ontwikkeling van softwaretools, waarbij de zusterbedrijven Eplan en Rittal elkaar perfect aanvullen, en dankzij onze webshop, gelinkt aan de Rittal Configurator (RiCS), is het ontwerpen eenvoudiger dan ooit tevoren,” sluit Koen Wolfcarius af. “Ook bij Rittal Belgium bouwen we verder aan de toekomst met onder meer de aanwerving van nieuwe medewerkers en de investering in een nieuwe Perforex Milling-Terminal, die nog dit jaar geïnstalleerd wordt. Het doel is duidelijk: onze klanten een nog snellere en betere service garanderen.”