Platform over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit

NL | FR

Jaarboek

Schakelkastbouwer wordt digitale wereldspeler

RITTAL3_Rittal15
In de werkplaats bij Rittal zijn vakbekwame medewerkers dagelijks bezig met de realisatie van oplossingen volgens de wensen van de klanten.

Tekst | Johan Debaere

Beeld | Rittal

6 april 2022 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

‘Jezelf telkens weer heruitvinden!’ – het is een hoeksteen voor het succes van elk maakbedrijf. Bij Rittal hebben ze dat in de afgelopen 60 jaar tot 6 keer toe gedaan. Innovatie zit immers vanaf de oprichting in 1961 in het DNA van dit Duitse familiebedrijf. Gestart als schakelkastbouwer is ‘Rittal – The System’ vandaag uitgegroeid tot een digitale wereldspeler, die kastsystemen, stroomverdeling, klimatisering en IT-infrastructuur in één systeemplatform bundelt en aanvult met softwaretools en wereldwijde service. Vanuit de vestiging met werkplaats in Lokeren ondersteunt het team van Rittal België de klanten op de lokale markt. 

De geschiedenis van Rittal gaat terug tot 1961. Tot op vandaag heeft de firma echter een hele evolutie doorgemaakt.

De geschiedenis van Rittal gaat terug tot 1961 als het bedrijf onder de naam AE – ‘de AllerEerste’ – de standaard voor de bouw van schakelkasten introduceert. Sindsdien werden heel wat inno­vatieve oplossingen ontwikkeld, zoals de vloer­staande kast RS, het PS 4000 kastsysteem, het TS8 schakelkast­platform, de RiMatrix5 voor computer­ruimten, …, om er maar een paar te noemen. “Innovatie zit al sinds de beginjaren in ons DNA en is nog steeds één van de belangrijkste sleutels tot ons succes. Die vernieuwing toont zich niet alleen in de ontwikkeling van nieuwe oplossingen en de optimalisatie van bestaande producten, maar ook in het investeren om de productie­processen te verbeteren en onze klanten een betere service te garanderen,” stelt Koen Wolfcarius, managing director Rittal Belgium. “Om te blijven groeien, moeten we ons als bedrijf steeds weer heruitvinden. Zo werd in de jaren ’80 al geïnvesteerd in engineering-software en kozen we in een vroeg stadium voor een verregaande digitalisering van onze productieprocessen. Eind jaren ’80 beslisten we om onze industriële aanpak ook op de IT-wereld toe te passen, waardoor het werkgebied gevoelig uitgebreid werd. Door de goede contacten in zowel industrie als IT waren we begin deze eeuw ook goed geplaatst om de stap te zetten naar cloudtoepassingen, zowel de infrastructuur hiervoor als voor de opslagcapaciteit.”

‘Rittal – The System’ bundelt vandaag kastsystemen, stroomverdeling, klimatisering en IT-infrastructuur in één systeemplatform en vult dat aan met softwaretools en service.

Totaaloplossingen op maat

Rittal biedt totaaloplossingen met schakelkasten, infra­structuuroplossingen en koeling voor tal van branches, zoals IT, paneelbouw, railinfra, chemie, energie, proces­industrie, voeding, water, maritiem, over­heid, automotive en lucht­havens. De voor­bije zestig jaar werd het assortiment ver­volledigd met duizenden accessoires die toe­laten om snel en voordelig een oplossing op maat van de klant te realiseren. ‘Rittal – The System’ staat dan ook synoniem voor een perfect afgestemd systeemplatform.

“We kijken wat een klant nodig heeft en stellen een totaal­oplossing voor. We kunnen daarvoor ook een beroep doen op de specialisten van ons zuster­bedrijf Eplan, die de software levert om de engineering uit te voeren. Met onze WireTerminal kunnen onze klanten zelfs de confectie van de bedrading auto­matiseren, waar­door alle draden op de juiste lengte met de gewenste afwerking en bedrukking beschik­baar zijn,” vult de managing director aan. “In onze vestiging in Lokeren beschik­ken we over een eigen werk­plaats met vak­bekwame mede­werkers die kasten perso­naliseren volgens de specifieke wensen van de klant. We bieden binnen het Modification Center ook de mogelijk­heid om producten aan te passen, zodat deze voor­bereid zijn voor de inbouw van compo­nenten en bedrading. De machines die we hiervoor gebruiken, maken intussen ook deel uit van de werkplaatsen van veel van onze klanten. Tot slot garanderen we onze klanten ook een ongekende service. Zo kunnen ze voor het onderhoud van de Rittal-producten of de installatie van een bewerkings­machine steeds een beroep doen op onze vakkundige onderhouds­techniekers.”

De kleine bestelwagens hebben in de loop der jaren plaats gemaakt voor grote vrachtwagens.

Blijven investeren

Rittal blijft intussen verder investeren en evolueren. Zo is de integratie van de cloud-toepassing, indien mogelijk, een basisonderdeel van elk nieuw product geworden. Denken we maar aan de bediening van de koeling of ‘predictive maintenance’ via een app. “Er wordt ook versterkt ingezet op de snelle ontwikkeling van softwaretools, waarbij de zusterbedrijven Eplan en Rittal elkaar perfect aanvullen, en dankzij onze webshop, gelinkt aan de Rittal Configurator (RiCS), is het ontwerpen eenvoudiger dan ooit tevoren,” sluit Koen Wolfcarius af. “Ook bij Rittal Belgium bouwen we verder aan de toekomst met onder meer de aanwerving van nieuwe medewerkers en de investering in een nieuwe Perforex Milling-Terminal, die nog dit jaar geïnstalleerd wordt. Het doel is duidelijk: onze klanten een nog snellere en betere service garanderen.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Mathieu Noppe

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details