NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Smart Home: intelligente oplossingen met een échte toegevoegde waarde

Smart Home: intelligente oplossingen met een échte toegevoegde waarde

‘Het is hoog tijd om het digitale aspect in fysieke leefruimtes te integreren op zo’n manier zodat er een echte toegevoegde waarde gecreëerd wordt voor de consument.’ Dat is een van de bevindingen die voortkwam uit het rondetafelgesprek tijdens de Intelligent Living Summit op ISH in Frankfurt, geïnitieerd door de merken GROHE, Miele en Viessmann. De Intelligent Living Summit vormde het startschot voor een interessante cross-industriële dialoog.

Het rondetafelgesprek tijdens de Intelligent Living Summit vond plaats tussen Michael Rauterkus (CEO GROHE AG), Axel Kniehl (Miele Executive Director – Marketing & Sales) en Max Viessmann (Co-CEO Viessmann).

“Tijdens ISH twee jaar geleden lanceerden we ons intelligente waterbeveiligingssysteem GROHE Sense om waterschade te voorkomen. Sindsdien zaten we echter niet stil”,aldus Michael Rauterkus. “Aanvankelijk waren we ervan overtuigd dat ons nieuwe product erg populair zou zijn bij de eindconsument. Intussen werken we met meerdere verzekeringsmaatschappijen samen om duizenden consumenten van apparaten te voorzien, waardoor hoge kosten van waterschade worden gereduceerd. Ondertussen besteedt de CEO van GROHE AG net zo veel tijd aan de digitale business van het merk als aan de traditionele bedrijfssectoren en krijgt hij een zeer persoonlijk inzicht: “Luisteren is cruciaal – sta open voor andere ideeën, ervaringen en meningen”.

“Samen vormen we een geweldig team, want we streven allemaal naar een hoger doel: het ontwikkelen van nieuwe, baanbrekende oplossingen voor de leefruimtes van de komende generaties”, aldus Max Viessmann. “Voor Viessmann is de vermindering van de CO2-uitstoot de hoogste prioriteit”.

Als een consument zijn verwarmingssysteem vervangt door een moderne Viessmann oplossing, verbetert hij de CO2-balans van zijn huishouden met gemiddeld één ton per jaar. Het resultaat? Meer milieubewustheid én meer comfort. Het Duitse familiebedrijf Viessmann slaagt er hiermee in zich van fabrikant van verwarmingstechnologie te ontpoppen tot een aanbieder van geïntegreerde oplossingen.

“De toekomst van ‘Intelligent Living’ omvat niet alleen het ontwikkelen van uitstekende producten, maar ook het creëren van inspirerende ervaringen voor de eindconsument. Digitalisering levert hier een onmisbare bijdrage aan”, zegt Miele Executive Director Axel Kniehl.

Zo lanceerde Miele onlangs de Dialog Oven, een revolutionaire oven die dankzij elektromagnetische straling in dialoog gaat met de ingrediënten. De oven kan o.a. gekoppeld worden aan een receptendatabase. De nieuwe Generation 7000 oven bevat een camera die beelden in HD-kwaliteit kan doorsturen naar een smartphone of tablet. Via één klik kunnen gebruikers via hun scherm het gerecht controleren en het kookproces eventueel bijstellen.

“Voor nieuwe producten en diensten moet de focus liggen op de voordelen voor de consument en een eenvoudige toepassing moet het uiteindelijke doel zijn. Via de Miele Remote Service kan de software op alle nieuwe Miele-apparaten makkelijk worden bijgewerkt. Zo kunnen nieuwe functies blijven toegevoegd worden en reeds bestaande programma’s verder geoptimaliseerd worden.”

De vraag “Hoe belangrijk het is om een digitaliseringsstrategie te ontwikkelen en ver in de toekomst te denken?”, werd beantwoord door Christoph Keese, CEO van Axel Springer hy GmbH, tijdens een indrukwekkende keynote presentatie.

“Digitalisering heeft gehele industrieën compleet veranderd. Axel Springer, bijvoorbeeld, behaalt nu ongeveer 80 procent van zijn winst uit digitale business. Wie in toekomstige markten wil participeren, heeft drie opties: het vinden van nieuwe disruptieve bedrijfsgebieden (of bedrijven die hun oorspronkelijke kernactiviteiten in twijfel trekken), partnerships aangaan of investeren in bestaande bedrijven. Digitaliseer en blijf optimistisch, want de kansen die digitalisering biedt, zijn groter dan de risico’s“, aldus Christoph Keese. “Vertrouw echter niet te veel op je eigen ervaring, maar vind partners die in staat zijn om dingen fundamenteel te veranderen.”

Achim Berg, voorzitter van Bitkom en de moderator van dit rondetafelgesprek verklaarde: “Mijn ervaring is dat de digitale transformatie van een bedrijf alleen kan worden aangestuurd door de CEO. Dit gegeven kan niet worden gedelegeerd aan de Digital Officer of aan de Chief Financial Officer.” Digitalisering is volgens hem een exponentiële ontwikkeling. Als je het tempo van je bedrijf niet bijstelt, heb je binnen enkele jaren ernstige problemen. Open platforms, zoals de Intelligent Living Summit, zijn volgens hem een belangrijke sleutel tot succes.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details