Het verhaal van Linum Group begon in 1983 in de koeltechnische markt. Veertig jaar later is het gamma bijzonder divers geworden. Hygiëne, duurzaamheid en houdbaarheid staan in het uitgebreide koeling-, airco- en horecagamma van Linum Group centraal, maar daarnaast maakt de firma snel naam in de wereld van de luchtverdeling. De textielkanalen van business unit Prihoda blijken immers een uitstekende ventilatie-, verwarmings- of koelingsoplossing voor heel wat projecten.
Volgend jaar is een bijzonder jaar voor Linum Group, want dan viert de bedrijvengroep zijn veertigste verjaardag. De bedrijfsfilosofie is in al die jaren dezelfde gebleven. “We willen dichtbij de klanten staan, en dat is bij ons geen holle slogan”, zegt Robbie Naessens, Marketing Manager bij Linum Group. “We staan er meteen van zodra de klant hulp, assistentie of advies nodig heeft. Onze mensen zijn voortdurend op de baan en ondersteunen de projecten van de voorbereiding tot en met de uitvoering.” Die aanpak kan pas werken als je team daadwerkelijk over de juiste expertise beschikt, vervolgt Naessens. “Daarom zijn onze mensen, op de buiten- en de binnendienst, niet alleen vertrouwde gezichten voor de klanten, het zijn stuk voor stuk specialisten in hun vakgebied.”
Wesley Verlez, Product & Sales Manager Prihoda, knikt instemmend: “Het belang van een goede, persoonlijke relatie mag je niet onderschatten. Een klant, bouwheer en/of installateur, kiest niet zomaar voor een nieuwe technologie die hij nog niet goed kent. De klant wil een duurzame en betrouwbare oplossing, en moet erop kunnen vertrouwen dat wij die kunnen bieden.”
Het gamma van Linum Group is gericht op nichemarkten en is tegelijk erg divers. “Accessoires voor koeling, klimatisatie, hygiëne en horeca vormen de rode draad doorheen ons verhaal”, stelt Naessens. Linum Group zag in 1983 het levenslicht als groothandel in koelcelrekken, en breidde vanuit die activiteit uit naar andere segmenten van de HVAC. Telkens met oog op innovatie, intrinsieke kwaliteit en verantwoord ondernemen. “Zo zijn energiebesparende glasdeuren op koelcellen, in bijvoorbeeld supermarkten of tankstations, de laatste jaren logischerwijze steeds meer in trek”, weet Naessens.
“We krijgen steeds meer vraag naar producten die de energiefactuur helpen binnen de perken houden – hoe kan het ook anders? Glasdeursystemen, nachtgordijnen en op maat gemaakte koelmeubeldichtingen in retrofit winnen aan populariteit. Dat komt niet alleen de energiefactuur ten goede, ook de voedselhygiëne vaart er wel mee.” Ook modernere glasdeuren winnen aan populariteit, zoals de nieuwe full vision-glasdeuren, die niet langer voorzien zijn van een stevig kader.
Een echte groeipool binnen de Linum Group zijn de textielkanalen van Prihoda, die de groep in België en Frankrijk exclusief verdeeld. Textielkanalen bieden een efficiënte, comfortabele en esthetisch verantwoorde manier om kleine, grote of tijdelijke ruimtes te verwarmen en te koelen, waarbij de lucht bovendien optimaal verdeeld wordt over de ruimte. “Elk textielkanaal is maatwerk en is bijgevolg uniek”, zegt Verlez. “We berekenen exact de afmetingen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de warme lucht het vloerniveau bereikt en het comfortniveau gegarandeerd wordt.”
Textielkanalen duiken in uiteenlopende HVAC-projecten op. Van winkelruimtes over sporthallen en leslokalen tot ziekenhuizen en musea: het wijst op de veelzijdigheid van de kanalen. Verlez: “Textielkanalen zijn op akoestisch vlak een goede keuze – want polyester absorbeert van nature uit geluid, in tegenstelling tot galva – ze zijn condensatievrij, en de klant heeft heel wat keuzevrijheid op vlak van kleur en vormen. Zo kan je de textielkanalen subtiel laten opgaan in de omgeving.”
Dankzij de ervaring die de firma heeft met de innovatieve textielkanalen, profileert Prihoda zich steeds meer als specialist in luchtverdeelsystemen. “We weten als geen ander hoe we lucht moeten verdelen in een ruimte, en dat voor zowel ventilatie als koeling en verwarming. We willen ons marktaandeel in dit segment verder uitbouwen, zeker in België maar ook in Frankrijk. En met de Linum Group willen we onze internationale aanwezigheid verder accentueren”, besluit Naessens.
Neem dan rechtstreeks contact op met Linum Group / Prihoda.
Contact opnemen