NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Techlink blikt tevreden terug op ‘Slagkracht voor de vernieuwende installateur’

Techlink blikt tevreden terug op ‘Slagkracht voor de vernieuwende installateur’

‘De installateur van de toekomst moet superman zijn’

Met een groots opgezet informatie- en ondersteuningsproject, ‘Slagkracht voor de vernieuwende installateurs’, wilden Organisatie Duurzame Energie (ODE), COGEN Vlaanderen (de sectororganisatie voor warmtekrachtkoppeling (WKK)) en Techlink (beroepsfederatie voor technieken en installatiebedrijven) installateurs warm maken voor enkele nieuwe technologieën.

In twee jaar tijd bereikte het Slagkracht-project meer dan 2.300 Vlaamse installateurs, onder meer via tien gerichte opleidingsreeksen. Met www.kiesjeverwarming.be werd ook een keuzetool ontwikkeld, die aan de installateur toont wat de beste oplossing is voor zijn klant: een hybride ketel, een micro-WKK, een warmtepomp, of een combinatie van technieken.

Jan Caerels was betrokken bij het project als lesgever over micro-WKK’s. Sinds dit jaar is hij bij Techlink aan de slag als Technology & Innovation Manager. “De installateur speelt een grote rol in de noodzakelijke energietransitie, maar toch zijn veel installateurs vandaag de dag te weinig vertrouwd met nieuwe technologieën. En toch zijn er vandaag al heel wat alternatieven voor standaard gas-of stookolieketels”, aldus Caerels. Volgens Techlink en Caerels is er niet één zaligmakende technologie. “De energietransitie is geen of-of, maar een en-en verhaal. Er zullen nog heel wat technieken nodig zijn. We wilden ons daarom niet vastpinnen op één bepaalde techniek, maar we wilden de installateurs technologie­-onafhankelijk tonen wat de mogelijk­heden zijn. We zagen vakmensen van heel uiteenlopende generaties en met diverse professionele achtergronden, maar allemaal toonden ze zich uitermate geïnteresseerd.”

“Natuurlijk is er nog een groot deel van de installateurs die we nog niet hebben weten te bereiken”, merkt Caerels op. “We hopen dat de installateurs die één of meerdere opleidingen hebben gevolgd een voortrekkersrol kunnen en willen opnemen.”    

Businessmodellen

Er ging niet alleen aandacht uit naar de tech­nische kant van de zaak, ook aspecten als financiële haalbaarheid en businessmodellen kwamen aan bod. Er bestaat een gezegde dat luidt: ‘Het einde van de wereld interesseert me niet als ik het einde van de maand niet haal’, en dat klopt. We willen geen geitenwollensokkenverhaal verkopen, maar de installateurs betrekken in een toekomstgericht en realistisch verhaal, waar hij wel degelijk zijn boterham mee kan verdienen”, aldus Caerels. “De installateur zal zich moeten herscholen, maar een goede installateur zal ook na de energietransitie werk in overvloed hebben.” Te meer omdat de installaties die de laatste 5 jaar zijn geplaatst, ook nog de volgende 10 à 15 jaar moeten onderhouden worden.

Caerels stelt maar wat graag het beeld van de installateur als behoudsgezinde beroepscategorie bij. “Ja, heel wat installateurs hebben moeite met veranderingen, maar dat geldt evenzeer voor de mensheid in het algemeen. De installateurs die bij ons opleidingen volgden toonden wel degelijk heel wat interesse.” Caerels stelt vast dat er andere struikelblokken zijn dan interesse, waardoor nieuwe technologieën moeilijk ingang vinden. “Deze technologieën gaan vaak gepaard met een complex technologisch en regelgevend kantje dat onzekerheid met zich meebrengt. Kijk maar naar de discussie rond zonnepanelen en de terugdraaiende teller.”

Cruciale bron van informatie

De rol van de installateur ziet er tegenwoordig helemaal anders uit dan enkele decennia geleden. “Hij wordt eerst en vooral een cruciale bron van informatie voor de eindklant”, stelt Caerels. “De installateur van de toekomst moet een soort superman zijn: hij moet natuurlijk goed met z’n handen kunnen werken, en vanwege de decentralisatie moet hij ook van alle technieken op de hoogte zijn.  En anders dan vroeger moet hij het ook goed kunnen uitleggen. Waarom en in welke omstandigheden moet zijn klant kiezen voor pakweg een warmtepomp of micro-WKK? Hoe kan hij de klant overtuigen om niet meteen voor de gemakkelijkste of goedkoopste weg te kiezen? Dit is een hele uitdaging.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details