NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
‘We streven continu naar added value’

‘We streven continu naar added value’

Sinds de overname van Sanitec in 2015 groeide Geberit verder uit tot een wereldspeler op het vlak van sanitaire oplossingen en keramische badkamerartikelen. Innovatie en duurzaamheid vormen meer dan ooit de rode draad doorheen de Zwitserse groep.

Geberit is als geïntegreerde groep actief in 120 landen, verspreid over de hele wereld. De basis van het bedrijf werd al in 1874 gelegd, in het Zwitserse stadje Rapperswil. Sindsdien groeide Geberit gestaag uit tot een heuse wereldspeler met een kleine 12.000 werknemers en een jaaromzet in 2018 van 3,1 miljard euro. Dankzij de sterke lokale aanwezigheid in de meeste Europese landen mag de groep zich vandaag markleider in Europa noemen. Ook de negenentwintig productie-eenheden bevinden zich grotendeels in deze regio.

Hoewel Geberit kan terugvallen op een traditie van 145 jaar, is innovatie altijd een belangrijk en essentieel aspect binnen het zakenmodel geweest. Deze keuze resulteert in de continue ontwikkeling van nieuwe, gepatenteerde oplossingen die de sanitaire wereld blijven verbazen door hun technisch vernuft. “We streven voortdurend naar added value”, zegt Thierry Geers, managing director van Geberit België. “Onze jarenlange expertise en uitgebreide knowhow vormen een belangrijke troef bij het uittekenen van innovaties.”

Ook duurzaamheid is binnen de Zwitserse groep veel méér dan zomaar een modewoord. Dit uit zich al tientallen jaren op verschillende vlakken. Denk bijvoorbeeld aan de slimme, waterbesparende oplossingen die Geberit ontwikkelde voor badkamers en toiletten. Ook het bewuste gebruik van materialen met een beperkte impact illustreert de groene gedachte. Voor de eigen productie en logistiek wordt gestreefd naar energie-efficiënte procedés, een minimale CO2-uitstoot en zo weinig mogelijk afval.

Acquisitie en integratie
Met de overname van het Scandinavische Sanitec en bijbehorende keramiekmerken zoals Keramag en Sphinx, breidde Geberit zijn activiteiten in 2015 uit op het vlak van badkamerproducten. De acquisitie leidde intussen tot waardevolle synergiën en strategische opportuniteiten. Om de productportfolio overzichtelijk te houden, wordt het merk Keramag op 1 april 2019 geïntegreerd in het Geberit-label. Vanaf 2020 wordt dit proces voortgezet voor andere merken, waaronder Sphinx in Nederland, Allia in Frankrijk en Pozzi Ginori in Italië.

De integratie van Keramag heeft ook geleid tot de lancering van een nieuwe badkamerreeks: Geberit ONE. “Hiermee introduceren we een revolutionair concept voor de moderne badkamer”, legt Thierry Geers uit. “We combineren het beste van twee werelden tot één geheel: enerzijds de bewezen technologie van Geberit, anderzijds het functionele design van Keramag. Kenmerkend zijn de stille spoeling en de plaatsbesparende sifon die in de muur verwerkt wordt. Mooi, praktisch én makkelijk te installeren.”

De voormalige bedrijfsslogan van Geberit luidde: KnowHow Installed. “Daarmee verwezen we naar onze ambitie om het leven van de installateur makkelijker te maken”, verduidelijkt Geers. “Door de overname van Sanitec zijn we niet meer enkel actief achter de badkamermuur, maar ook aan de voorkant. Onze technische expertise – nog steeds het DNA van Geberit – breiden we nu uit naar het keramische gedeelte. Dat resulteert in de nieuwe slogan Design Meets Function: onze producten zijn niet alleen mooi, maar ook functioneel ontworpen.”

Sanitec

Belgische marktleider
In België is Geberit de absolute marktleider op het vlak van sanitaire oplossingen. Thierry Geers: “Dat mag je gerust letterlijk interpreteren. Onze jaaromzet bedraagt 90 miljoen euro, terwijl die van de tweede grootste Belgische speler slechts de helft bedraagt. Kortom: we steken met kop en schouders uit boven de concurrentie. Geberit België telt 63 werkkrachten. Een team van veertig ervaren mensen is permanent in de weer om technische vragen van installateurs en groothandels te beantwoorden. Dat wordt erg geapprecieerd.”

Geers startte zijn carrière bij Geberit in juni 2015, enkele maanden na de Sanitec-overname. “In september van datzelfde jaar gebeurde de fysieke integratie, en begin 2016 volgde de boekhoudkundige afhandeling”, zegt hij. “Op organisatorisch vlak verliep de operatie erg vlot, maar er was wel nood aan een interne mentaliteitswijziging. Vergelijk het met een beenhouwer die plots ook brood moet bakken. Terwijl de focus vroeger louter op het technische deel lag, speelt nu ook het esthetische aspect mee.”

Intussen heeft het change management van Thierry Geers zijn vruchten afgeworpen. “Verandering is nodig om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Maar het is een continu work in progress. We opereren immers in een sterk wijzigende markt. Elk jaar zijn we dan ook genoodzaakt om ons vijfjarenplan te herschrijven. Het feit dat we onze ondersteuning steeds meer moeten afstemmen op nieuwe stakeholders als projectontwikkelaars en sleutel-op-de-deurfirma’s, is daar een mooi voorbeeld van.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details