NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Wereldspeler profiteert optimaal van groeiverhaal warmtepompen
Om klanten te tonen wat Panasonic in huis heeft, richtte het bedrijf een trainingscentrum op in Gent.

Wereldspeler profiteert optimaal van groeiverhaal warmtepompen

Warmtepompen zijn populairder dan ooit. De overheid doet inspanningen om hernieuwbare energie te promoten en steeds meer Belgen zien ook de voordelen in van deze duurzame technologie – zeker nu de energieprijzen de pan uit rijzen. Warmtepomp-producent Panasonic zit in een ideale positie om van die explosieve groei te profiteren en zette daarom in op een state-of-the-art trainingscentrum in Gent.

De Japanse wereldspeler Panasonic legt zich op veel activiteiten toe. Maar de afdeling ‘Heating and Cooling Solutions’ is één van de snelste groeiende onderdelen van het bedrijf. “Het kantelmoment richting warmtepompen ligt dan ook definitief achter ons.” Dat is de mening van Steven Behaegels, key account manager bij Panasonic. “We merken dat uit gesprekken met EPB-verslaggevers en studiebureaus. Waar velen vorig jaar nog dossiers hadden lopen gericht op gas, rekenen ze die projecten nu ook uit
met een warmtepomp.”

Ook installateurs kunnen met hun eindklanten een kijkje komen nemen in Gent.

Trainingscentrum

Om klanten te tonen wat Panasonic in huis heeft, richtte het bedrijf een trainingscentrum op in Gent, met een duidelijke focus op de residentiële markt. Bedoeling daar is dat bouwpromotoren, installateurs, EPB-verslaggevers en studiebureaus op bezoek kunnen komen, maar evengoed dat installateurs met hun eindklanten een kijkje komen nemen. Behaegels: “Ons paradepaardje, de lucht-waterwarmtepomp Aquarea, staat daar ook in werking. Zo kunnen die klanten zich ervan vergewissen dat de geluidsoverlast minimaal is. Er wordt immers veel gegoocheld met informatie over decibels, voor zo’n eindklant is de ervaring nog altijd het meest overtuigend.” 

Maar voor de kenner spreken technische feiten misschien meer tot de verbeelding. Zo is Panasonic de grootste compressorfabrikant ter wereld, het bedrijf maakte er al meer dan 200 miljoen. “Daardoor kunnen we ook vijf jaar garantie geven op onze warmtepompen,” zegt Behaegels. “Onze Aquarea-tanks hebben daarnaast een inhoud van 185 liter – daarmee richten we ons naar de nieuwbouwwoningen. We hebben ook een all-in-one compactversie van 1m64 omdat technische ruimtes steeds kleiner worden, maar de tank heeft dezelfde afmetingen. 

Hoge rendementen

Panasonic maakt ook gebruik van een gepatenteerde isolatie-technologie. De Panasonic U-Vacua is een hoogwaardig vacuümisolatiepaneel met een zeer lage thermische geleidbaarheid dat ongeveer 20 keer beter presteert dan standaard urethaanschuim. De U-Vacua-technologie van Panasonic maakt het mogelijk om het warme water langer op hoge temperatuur te houden en de looptijd van de compressor te verkorten. ”Zo kunnen we heel hoge rendementen garanderen. Daarmee zitten we de top van de markt. Het is ook een waarde die van groot belang is binnen de EPB-verslaggeving,” zegt Behaegels. 

“Bovendien is onze lucht-waterwarmtepomp Aquarea sinds kort beschikbaar met het duurzamere koudemiddel R32, dat een Global Warming Potential (GWP) van 675 heeft – een sterke verbetering ten opzichte van R410A, met een GWP van 2.088. Zo brengen we deze unit nog meer in lijn met ons streven naar duurzaamheid.”

Panasonic zette in op een state-of-the-art trainingscentrum in Gent.

Correcte dimensionering

Panasonic verkoopt in België via de koeltechnische distributeurs en sinds kort ook via een verwarmingsgroothandel. Het bedrijf zoekt de installateurs dus niet rechtstreeks op. “Daarom kunnen ook bij de distributeurs opleidingen volgen, naast wat we voorzien in ons centrum in Gent,” zegt Behaegels. “Dat gaat van basisopleidingen tot high-tech bijscholingen, zoals een thermostaat juist instellen, foutcodes juist herkennen of een correcte dimensionering bepalen. Zeker dat laatste is nog belangrijker dan vroeger, omdat we sinds de stijging van de energieprijzen massaal naar warmtepompen worden geduwd.”

Het succes van die warmtepompen heeft trouwens ook een keerzijde. Behaegels en zijn collega’s zoeken intens naar nieuwe collega’s. “We zoeken technische profielen, marketingverantwoordelijken en commerciële versterking. Maar iedereen in de sector is op zoek naar die profielen, wat het niet makkelijk maakt. Toch breiden we in augustus uit met een derde air-to-waterverkoper. Zo kunnen we in die markt onze groei toch blijven verderzetten.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details