Luchtbehandeling en luchtkwaliteit winnen steeds meer aan belang. Ook de fabrikant Reznor zet zijn beste beentje voor om geschikte oplossingen te bieden. Zo heeft distributeur Molimex-therm een breed gamma aan producten, waarmee de distributeur (en tevens fabrikant van de Reznor-producten) onder meer in showrooms van automerken al haar expertise heeft bewezen.
Molimex-therm heeft een uitgebreid gamma inzake luchtbehandeling. “Onze grote sterkte is dat we bijzonder conceptmatig denken”, aldus Sales Manager Benelux Wim Ros. “We leveren niet zomaar producten. Samen met de klant en de installateur denken we mee over het totaalconcept, wat sterk bepaald wordt door de sector van de klant. Zo zijn er voor een zorgproject hele andere eisen van tel dan voor een industriehal of een sportzaal.”
De mogelijkheden voor luchtbehandeling binnen Molimex-therm zijn grosso modo op te delen in drie blokken. Voor kleinere toepassingen (debieten van 1.800 tot 14.000 m³/u) is er de compacte luchtbehandelingskast van Reznor, PREEVA. “Hier is geen warmterecuperatie op voorzien. PREEVA komt goed van pas voor het compenseren van dampkappen in horecazaken, of in processen waar veel verse lucht wordt gevraagd en het niet mogelijk is om de recirculatielucht te gebruiken”, aldus Wim Ros.
Indien er wel gevraagd wordt naar warmterecuperatie, heeft Molimex-therm met REZ een bijzonder geschikte oplossing in huis. Deze gasgestookte luchtbehandelingskast is beschikbaar in een range van 30 tot 360 kW, en kan debieten tot 145.000 m³/u aan. Een andere optie is de all-in-one rooftopunit van Reznor, met een debiet van maximaal 51.000 m³/u. Deze biedt de mogelijkheid om een warmtepomp te integreren. “De keuze tussen REZ of de rooftopunit hangt af van het vereiste ventilatiedebiet: als er meer dan 30 procent verse lucht van het totale debiet nodig is, dan is een REZ de juiste keuze”, zegt Wim Ros.
De rooftopunit van Reznor kan ook voorzien worden van directe expansie en warmteterugwinning. “Een direct expansiecircuit is kort en wordt centraal geplaatst. Met het oog op de vernieuwde wetgeving rond F-gas is dit interessant, hoe kleiner het koelcircuit, hoe minder koelmiddelinhoud. Hierdoor is het CO² -equivalent laag en het effect op het milieu klein”, aldus Wim Ros. Bovendien hoeft het direct expansiecircuit in het tussenseizoen niet gebruikt te worden om te koelen. “Dan volstaat het om de gratis buitenlucht in te zetten om de ruimte binnenin af te koelen. Enkel tijdens de zomerhitte moet het koelcircuit geactiveerd worden.”
De samenleving verandert, en zo ook de vereisten die met welbepaalde opdrachten gepaard gaan. Wim Ros demonstreert met een voorbeeld. “We zijn erg actief in showrooms van autodealers. Zo’n showroom is al lang geen gewone garage meer: dit zijn echte ‘beleefruimtes’ geworden, waar een beleving voor de klant wordt georganiseerd met salons en business corners, om te kunnen werken terwijl je wacht. Uiteraard heeft dit ook gevolgen voor de vereisten qua klimatisatie en luchtbehandeling. Een goede, modulerende werking is essentieel om voor de juiste luchtkwaliteit te kunnen zorgen.”
Dat was ook het geval in twee autogarages van Jennes in Zaventem, voor de merken Volkswagen en Skoda. Een aangenaam en comfortabel klimaat was een essentiële vereiste. Er werd daarom gekozen voor rooftopunits, met zowel een warmtepomp als gasverwarming. Wim Ros: “Als de buitentemperatuur hoger is dan 6 °C, werkt het toestel in warmtepompmodus. Als de buitentemperatuur lager ligt, met een lager rendement van de warmtepomp tot gevolg, schakelt de unit over op gas. Verder wordt er gebruik gemaakt van temperatuurcontrole en CO2-sturing om de ventilatie bij te sturen en zo de vereiste hoeveelheid verse lucht binnen te brengen. Dit is afhankelijk van het aantal mensen dat zich in de zaak bevindt. Luchtgordijnen aan de inkom zorgen ervoor dat er geen vuil en stof binnenkomt en dat de energie in de geklimatiseerde ruimte blijft.”