In hartje Antwerpen pakt Van Marcke uit met een absolute wereldprimeur voor de sanitaire sector. Het bedrijf opent een digitale concept & experience store, waar digitale hulpmiddelen zorgen voor een ongekend comfort bij het samenstellen, ontwerpen en aankopen van een droombadkamer. Hierbij biedt Van Marcke mogelijkheden van de keuze van de gewenste stijl tot aan de installatie bij de eindgebruiker thuis.
De vraag naar totaaloplossingen neemt sterk toe. Van Marcke komt hieraan tegemoet met deze digitale beleving van 80 vierkante meter, die door haar ligging in hartje Antwerpen vlot bereikbaar is te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Klanten kunnen ter plaatse spelenderwijs hun droombadkamer samenstellen met de verschillende schermen, die levensgroot visualiseren en daarna in hun eigen badkamerruimte incorporeren. Hiermee toont het bedrijf met andere woorden niet alleen mee te zijn in de verschillende trends van digitalisering, maar ook in de trend van collectief en milieuvriendelijk vervoer in de stad.
Die trends in de maatschappij zijn dan ook waar het bedrijf op inspeelt, zeker nu de jongvolwassen generatie compleet overstag is gegaan voor online winkelen. “We besloten een uniek en innovatief project op poten te zetten dat de online aankoop van een technisch complex product zoals een badkamer veel comfortabeler maakt”, zegt Aldric d’Oultremont, trekker van het concept. “Belgen kopen steeds meer online, en ook de aard van hun aankopen is geëvolueerd: kleding spant de kroon, maar ook veel grotere aankopen zoals auto’s, huizen en keukens nemen een belangrijke plaats in.” Tegelijk ziet het bedrijf ook een verschuiving naar totaaloplossingen op maat.
De interactieve touchscreens die over het digitale ‘laboratorium’ verspreid staan, bieden niet alleen opties om lukraak te experimenteren. Ze bevatten voor de klanten een zorgvuldig geselecteerd assortiment van de Van Marcke-producten, die door verschillende badkamerspecialisten al gecombineerd werden tot technisch goed functionerende én smaakvolle ensembles.
En daarvoor komen de hypermoderne snufjes erg goed van pas. DeepScreen-technologie brengt al die zorgvuldig geselecteerde productcombinaties op grote LED-schermen tot leven. Je waant je zo in een wereld vol badkameroplossingen, volledig moduleerbaar naar je eigen wensen. Want Van Marcke biedt een totaalpakket aan van alle stijlen, of dat nu klassiek of extravagant is. Dankzij de LED-schermen is het ook erg makkelijk om gedetailleerd te zien welke producten bij je eigen smaak of wensen passen, en die kunnen dan heel eenvoudig aan een individuele wenslijst toegevoegd worden.
Maar uiteraard stopt het verhaal dan niet, als je je perfecte badkamer digitaal hebt ontworpen. De Multiverse mag dan goed ontwikkeld zijn, je eigen badkamer is een fysiek verhaal, met zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. En daarom brengt Van Marcke de droombadkamer ook in haar digitale ruimte op maat. Interieuradviseurs van het bedrijf helpen de verschillende producten uit de wenslijst in de specifieke badkamer van de klant te plaatsen, die met een interactieve tekentafel digitaal tot leven is gewekt.
“Een badkamer blijft een belangrijke aankoop en is vaak een complex gegeven, waarbij verschillende onderdelen – zowel functioneel als esthetisch – in elkaar moeten passen om goed te functioneren. Onze technologie bevat al heel wat intelligentie, maar we blijven ervan overtuigd dat de ultieme afwerking van een badkamer persoonlijk en professioneel advies vereist van mensen die zowel technisch onderlegd zijn als kennis hebben van interieurontwerp”, zegt Aldric d’Oultremont.
De concept & experience store is futuristisch met haar digitale troeven, maar miskent de traditionele showroom niet. “Onze ambitie is om de Belgen een comfortabele totaaloplossing te bieden: van de keuze van de badkamerstijl en -producten, over de esthetische wensen en technische criteria waaraan ze moeten voldoen, tot de installatie ervan”, aldus Caroline Van Marcke, CEO van de Van Marcke Group. En daarbij speelt ook de ervaring van de klant een grote rol. “We zullen de feedback van onze klanten ter harte nemen en onze diensten op dit elan verder verbeteren”, zegt Van Marcke. “Onze missie is om Creators of Comfort te zijn, en we zijn ervan overtuigd dat de integratie van digitale technologie cruciaal is om toekomstige aankoopbeslissingen comfortabel te maken voor onze klanten.”
Met deze wereldprimeur doet Van Marcke haar reputatie als pionier in de sanitaire sector alle eer aan. Zo was het bedrijf in 1946 nog de eerste Europese firma die het concept van grote sanitaire showrooms introduceerde. Met de interactieve tekentafel die in deze store gelanceerd wordt, wordt meteen ook het eerste product van de nieuwe Van Marcke startup geïntroduceerd: Modulab. Modulab is opgericht als joint venture tussen de Van Marcke Group en de Cronos Group, om zo de verdere digitalisering te begeleiden. En dankzij deze tekentafel geeft Modulab al meteen richting aan de digitale interieurinrichting.