Daikin HVAC
02:48
14-05-2019

Daikin nieuwigheden en positie op de Belgische markt

Meer dan 400 vakmensen uit de HVAC-sector waren eerder dit jaar aanwezig op de Daikin Blue Day, het jaarlijks evenement van Daikin om de nieuwigheden in residentieel, commercieel en industrieel HVAC voor te stellen. Daikin greep die kans meteen aan om de evoluties in de sector te analyseren en de eigen ambities voor de Belgische markt toe te lichten.   

Residentiële nieuwigheden 2019  

Binnen de sector is het geen geheim meer: R32 vormt een belangrijk alternatief voor het koelmiddel R410A, dat tot voor enkele jaren hoofdzakelijk in warmtepompen werd verwerkt en zware gevolgen had voor de klimaaatopwarming. Daikin stelt zich reactief op en lanceert dit jaar verschillende nieuwe modellen van de Split en de Multi Split met R32.

In mei pakt Daikin uit met de nieuwe wandmodellen Perfera Upgrade en Comfora Upgrade. De Perfera  wandunit wordt tot 7 % energie-efficiënter qua verwarming, en tot 5 % qua koeling. Om een optimaal comfort te garanderen, wordt ook aan de geluidsdruk van de interne units gesleuteld. De filters van het wandmodel Comfora ondergaan een facelift en bestrijden zo de verspreiding van bacteriën en microben, én absorberen allergenen waaronder pollen en mijten.

Nog nieuw in het residentiële gamma is de vernieuwde geothermische warmtepomp van Daikin. Met een herwerkt design, zal ze het verwarmingssysteem tot 60° C opwarmen en ervoor zorgen dat het sanitair warm water een temperatuur tot 56° C haalt. De warmwaterboiler van 180 l wordt in het toestel ingebouwd. In mei maken twee nieuwe modellen hun opwachting. Die zijn kleiner en dus geschikt voor compactere woningen én verbruiken aanzienlijk minder energie. Bovendien worden deze geothermische warmtepompen stiller dankzij de gesloten module, de optimale demping van trillingen en de geluidisolatie. Voor installateurs worden de montage, het vervoer en de aansluiting van de installatie eenvoudiger en efficiënter.

Nieuwigheden 2019 voor commerciële projecten 

De oplossingen van Daikin lenen zich tot alle soorten commerciële projecten: van ventilatie voor servers tot verwarming in showrooms. Daikin innoveert voortdurend om geschikte oplossingen aan te reiken afgestemd op de noden en behoeften van elk specifiek project.

De nieuwe ventilatie-oplossingen voor kleinschalige commerciële projecten maken in 2019 deel uit van de standaardreeks VAM-J, die dankzij een warmtewisselaar de temperatuur en de vochtigheidsgraad op peil houdt. De high-end reeks Modular Light (Smart) controleert enkel de temperatuur.

Op het vlak van koeling breidde Daikin haar gamma in januari uit met de Mini Sky Air Alpha, die erg efficiënt blijkt voor kleine ruimtes, zoals bijvoorbeeld serverlokalen. De nieuwe Sky Air Alpha-modellen – Sky Air Advance en Sky Air Active – zijn voortaan beschikbaar met een vermogen van 3,5 tot 6 kW. De externe units worden nóg efficiënter en halen zelfs A++. Daarenboven daalt de milieu-impact van deze modellen, dankzij het gebruik van de R32 koelvloeistof.

 

Evolutie op de Belgische markt en positie van Daikin 

De commercialisering van lucht/water warmtepompen en van geothermische en sanitaire pompen voor de residentiële sector boomde tussen 2016 en 2017. Die evolutie was het gevolg van de introductiepremie die in Vlaanderen in 2016 werd toegekend. In 2018 stabiliseerde de markt zich. Lucht/lucht warmtepompen kenden dan weer een enorm succes, met name dankzij twee warme zomers op een rij.

Op de commerciële markt kreeg de groei van Sky Air extra impulsen door de nieuwe R32 units die het marktaandeel van Daikin vergrootten.

In het kader van de doelstellingen van de Europese Unie tegen 2030, sleutelt Daikin dagelijks aan de prestaties van haar HVAC-systemen. Het is de bedoeling om tegen 2030 minstens 32 % hernieuwbare energie te gebruiken én door de introductie van R32 het verbruik van koelvloeistoffen met meer dan 30 % te doen dalen. Uiteindelijk zou de milieu-impact daardoor met 40 % moeten verminderen.

Opmerking: de energienormen in België zullen in de komende jaren nog strenger worden, wat voelbaar zal zijn in het aantal residentiële en commerciële projecten met nieuwe warmtepompen. In 2016 werd in 22 % van de nieuwbouwprojecten in ons land een warmtepomp geïnstalleerd. Ter vergelijking: in Duitsland werden toen al hogere eisen gesteld en werden toen 37 % van de nieuwbouwconstructies van een warmtepomp voorzien.

Ambities van de Daikin Groep in Europa 

Tijdens de Daikin Blue Day maakte de Groep tevens haar ambities kenbaar. Al in 2018 nam Daikin Tewis over, dé specialist in CO2-koelsystemen in Spanje. In 2019 viel de keuze van Daikin op AHT, de Oostenrijkse specialist in koelmeubelen. Het doel van de Groep is verschillende markten aan te boren om nieuwe kansen voor klanten te creëren en nieuwe strategieën voor alle HVAC-sectoren te ontwikkelen.

Om installateurs en klanten aan het merk te binden, innoveert Daikin dagelijks vanuit de wil om zich als volwaardig partner voor elke installatie te profileren. Een optimale ondersteuning en topkwaliteit liggen aan de basis van het ondernemerschap. Internetplatforms (e-com, selectiesoftware, cloud-monitoring,…) en opleidingen via de technische dienst moeten installateurs helpen bij het uitoefenen van hun beroep. Residentiële klanten vinden dan weer de nodige informatie over Daikin op internet en binnenkort opent een nieuw Contact Center de deuren om op al hun vragen te antwoorden.

Daikin opent ook kantoren in Luxemburg en is zo nóg dichter bij haar klanten. In 2019 zal trouwens nieuw talent worden aangetrokken om de Daikin-teams verder uit te bouwen.

Lees meer over: Blue Day , Daikin , HVAC

Installatie en Bouw België partners

Deschacht AartselaarViega Artikel Smartpress Vakblad Installatie Bouw België