NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Henco investeert 10 miljoen in nieuwe ‘schuimlijn’

Henco investeert 10 miljoen in nieuwe ‘schuimlijn’

Productie van voorgeïsoleerde buizen gaat volledig in-house

Henco, producent van onder andere buizen en fittingen voor de sanitaire en verwarmingssector, start vanaf april met de productie van voorgeïsoleerde buizen. Hiervoor wordt 10 miljoen geïnvesteerd in een nieuwe schuimlijn, die de bekende Henco-meerlagenbuis van isolatie voorziet. De investering levert grote voordelen op in efficiëntie en leveringsflexibiliteit, maar ook op het vlak van duurzaamheid. Meer dan duizend vrachtwagens haalt Henco er jaarlijks mee van de weg. Henco wordt ermee de enige producent met een volledige in-house productie van dit type buizen in West-Europa.

Met een nieuwe investering van 10 miljoen euro toont Henco zijn vertrouwen in de toekomst. Door de buizen zelf van isolatieschuim te voorzien in plaats van dit over te laten aan (buitenlandse) partners, krijgen efficiëntie en duurzaamheid een boost. Wim Verhoeven, CEO: “We halen de productie van A tot Z in huis, waar vroeger voor elke vrachtwagenrit naar onze partners, twee of drie retourritten nodig waren. Die transportbesparing zorgt voor meer dan 1000 vrachtwagens die we jaarlijks van de weg halen, of zo’n 750 ton CO2.” Dit jaar installeerde Henco ook al 2000 zonnepanelen op de site, waarmee de richting naar een duurzamere productie werd ingezet.

Kwaliteitslabel

Door de steeds strengere bouwnormen stijgt de vraag naar voorgeïsoleerde buizen. Dankzij het nieuwe innovatieve proces verbetert Henco de isolatiewaarde, en dus ook de energieverliezen in zowel verwarmings- als koelinstallaties. Maar ook op het vlak van brandveiligheid speelt de buis in de hoogste klasse, zowel naar brandvertraging als brandbaarheid (druppelvorming) van het materiaal. Wim Verhoeven: “Bovendien houden we de kwaliteit nog beter in eigen hand, en wordt de doorlooptijd van bestelling tot levering flink ingekort. Dat stelt ons in staat veel flexibeler op de vraag in te spelen, mede dankzij de aanleg van een slimme bufferstock. Kortom, het kwaliteitslabel ‘made in Belgium’ mogen we nu echt wel terecht voeren.”

Voordelen voor de doelgroep

De eindklant voor de Henco-buizen zijn de sanitaire installateurs, die daarvoor via de groothandel passeren. Voor de consument/bewoner zijn de Henco-producten als ‘behind the wall’ onzichtbaar en niet direct relevant. Maar voor de doelgroep van installateurs is het belangrijk dat zij terechtkunnen bij een betrouwbare leverancier die kort op de bal kan spelen voor de juiste kleuren, diktes en lengtes. Zo kunnen zij optimaal hun werk plannen en afval verminderen. “Anderzijds zijn ook de voorschrijvers en studiebureaus door onze certificaties in verschillende landen zeker van hun zaak, wat vooral bij grote bouwprojecten met Europese normen (o.a. BREEAM) een voordeel is.”

Lokale verankering met blik op de wereld ​

​De nieuwe lijn zou in de eerste fase een 15-tal extra jobs opleveren. Henco zorgt ermee voor een positief geluid in de Vlaamse industriële maakindustrie. Wim Verhoeven: “We verankeren lokaal, om beter heel Europa te kunnen bedienen. We hebben daartoe ook al aangrenzende ruimte aangekocht, met het oog op eventuele uitbreiding in de toekomst. De bouwsector in Europa groeit langzaam naar eenmaking, maar er zijn nog heel wat regionale verschillen. Vanuit onze fabriek kunnen we daar soepel op inspelen, met lokale mensen die over de juiste skills en ingesteldheid beschikken. We zijn dus best trots, als eerste fabriek in Europa die dit hele proces in-house realiseert. Wij staan klaar om elke evolutie in de bouw, ook naar bijvoorbeeld prefab, te ondersteunen en zelfs mee te sturen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details