Deze textielkanalen, ontwikkeld door Prihoda en in België verdeeld door Prihoda, zorgen voor een homogene verdeling van de temperatuur in de nieuwe winkelruimte.
Installatiebedrijf Milieu & Koeltechniek (M&K) heeft al heel wat ervaring opgedaan in de retailsector. Toen Delhaize in Kortrijk een gloednieuwe winkel neerpootte, kreeg M&K de vraag om de installatie van de HVAC-installatie op zich te nemen. Verwarming en koeling voorzien in grote winkelruimtes is een vak apart, maar M&K kent het klappen van de zweep. “De belangrijkste vereisten zijn: tocht vermijden, en een homogene temperatuur verzekeren, over de hele hoogte en oppervlakte van de ruimte”, aldus zaakvoerder Paul Van den Kieboom.
Het project was meteen een primeur voor Delhaize, want voor het eerst besliste de keten om met textielkanalen te werken. Tot nu werden textielkanalen alleen toegepast in de beenhouwerij, maar nog niet in de verkoopruimte. Van den Kieboom. “Normaal gezien werkt Delhaize met vaste kanalen om de winkel te conditioneren. Vooral de hoge flexibiliteit van textielkanalen bleek een groot voordeel. Het is een stuk eenvoudiger om bochten te leggen met textielkanelen. Bovendien zijn ze een stuk lichter in gewicht dan metalen kanalen, wat de plaatsing en montage ten goede komt. Ook het eenvoudige onderhoud is een grote troef.” Als specialist in België inzake textielkanalen kon Prihoda de juiste adelbrieven voorleggen om Delhaize te overtuigen. Wesley Verlez, Product en Sales Manager bij Prihoda: “We hebben dit concept al in zoveel retailruimtes toegepast, zoals vestigingen van Carrefour, Decathlon, Mediamarkt en Ikea. Dankzij de tientallen jaren ervaring die we hebben, hoeven we nooit te experimenteren. De werking is bewezen. Textielkanalen zijn op maat gemaakt. Er is dus in elk specifiek project en onder zowat alle specifieke omstandigheden een oplossing mogelijk. De keuze voor textielkanalen met stof Repreve, gemaakt uit gerecycleerde petflessen, sluit ook nauw aan bij de duurzaamheidsfilosofie van veel supermarktketens.”
Prihoda ging samen met M&K aan de slag om voor deze winkelruimte de optimale oplossing uit te werken. Verlez: “Hoe minder textielkanalen er nodig zijn, hoe beter. Dan blijft er immers meer ruimte over voor bijvoorbeeld verlichting of sprinklerinstallaties. Dankzij verschillende diffusiemogelijkheden die toepasbaar zijn op textielkanalen, kunnen we ons eenvoudig aanpassen aan de wensen van het studiebureau.”
Uiteindelijk werden er in deze vestiging van Delhaize zes textielkanalen met een lengte van om en bij de 17 meter geplaatst. “In samenspraak met Delhaize berekenden we wat nodig was om aan alle parameters te voldoen: op basis van de gewenste temperatuur en temperatuurverschillen berekenden we de nodige stromingsprofielen. Dankzij onze unieke Prihoda-software konden we alles in kaart en in beeld brengen. Dat was ook heel belangrijk voor de installateur M&K”, aldus Verlez.
Er werd gekozen voor een enkelvoudig profiel met halve vormingen. “Zo behouden de textielkanalen te allen tijde hun mooie, ronde vorm, ook als het systeem niet in werking is”, licht Verlez toe. De textielkanalen werden via een Zip-Clip systeem met enkelvoudige profielophanging aan het plafond bevestigd. “Dat maakt onderhoud achteraf bijzonder eenvoudig: je kan de textielkanalen gemakkelijk in en uit de rail schuiven. Het project in Delhaize Kortrijk was voor M&K een zeer geslaagde primeur”, besluit Van den Kieboom.