De vraag naar duurzame, ecologische alternatieven voor traditionele verwarming blijft toenemen. Met een goedgekeurd investeringsplan op Europees vasteland zet Panasonic de komende jaren verder in op de lokale residentiële markt van lucht-water warmtepompen (A2W). Op deze manier wil het Japanse bedrijf zijn marktaandeel versterken. Je ontdekt hun hoogwaardige oplossingen tijdens Install Day op stand 66.
Gedreven vanuit ecologische en economische overwegingen, onder andere door de klimaatopwarming en de aanhoudende energiecrisis, is de vraag naar alternatieve milieuvriendelijke verwarmingssystemen op de Europese markt groot. Fossiele brandstoffen als primaire bron voor de verwarming van woningen worden gereduceerd en zijn vanaf 2025 voor nieuwbouw in België zelfs niet meer toegelaten. Om op die toegenomen vraag in te spelen kondigde Panasonic begin september een forse investering in zijn Tsjechische fabriek aan. De komende drie jaar zal de Japanse technologiereus naast de binnenunits ook de productie van buitenunits voor zijn lucht-waterwarmtepompen opschalen op de productiesite in Pilzen. In totaal gaat het om een bedrag van 145 miljoen euro.
Een lucht-waterwarmtepomp haalt warmte uit de lucht en gebruikt die om een woning te verwarmen. Dit systeem stoot minder CO2 uit dan traditionele verwarming met fossiele brandstoffen. In 2018 begon Panasonic met de productie van A2W-binnenunits in zijn fabriek in Pilzen, Tsjechië. Sindsdien speelt het bedrijf snel in op de behoeften van de Europese markt en vermindert het tegelijkertijd verdere uitstoot door lokaal te produceren voor de markt in Europa.
Door de investering kan Panasonic al in 2023 starten met de productie van buitenunits. Het bedrijf streeft ernaar zijn jaarlijkse productiecapaciteit te verhogen naar 500.000 units tot het einde van het fiscale jaar in maart 2026.
De Panasonic A2W-warmtepomp beschikt over een unieke technologie waarmee verwarmingen hun verwarmingscapaciteit zelfs bij lage buitentemperaturen behouden. Via een uitgebreide verkoopstructuur in elk land bouwde het zijn activiteiten verder uit. Panasonic streeft naar verdere groei in de verwarmings-, koelings- en ventilatiesector, één van de belangrijkste activiteiten, en draagt tegelijkertijd wereldwijd steentje bij aan het milieu.