NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Install Day 2023 was een groot succes, met meer dan 5.000 installatieprofessionals, waaronder bijna 900 middelbare scholieren

Install Day 2023 was een groot succes, met meer dan 5.000 installatieprofessionals, waaronder bijna 900 middelbare scholieren

Vorig jaar verwelkomde de door Techlink en Embuild georganiseerde installatiebeurs meer dan 4.200 bezoekers, waaronder 450 middelbare scholieren. Dit jaar zijn die cijfers sterk gestegen en was er een praktisch programma op maat voor de scholen in samenwerking met Fluxlab en Volta.

Install Day, hét toonaangevend event voor professionals uit de installatiesector, vond plaats afgelopen vrijdag 13 oktober in Brussels Gate (ex-Brussels Kart Expo). De 6de editie was een groot succes, met een massale opkomst van installatieprofessionals. De opkomst steeg met bijna 20%, een weerspiegeling van een sector die volop in beweging is. Onder de 5.000 professionals uit de sector die op Install Day aanwezig waren, waren bijna 900 jongeren van installatietechnische opleidingen (elektro én HVAC) uit het hele land. Zij kwamen zich informeren over de laatste ontwikkelingen bij de 230 exposanten en ook om deel te nemen aan het programma op maat dat Techlink en zijn partners hadden opgezet om hen kennis te laten maken met de innovatieve aspecten van de sector (VR-simulaties, robottoepassingen, IoT-oplossingen,…).

“We hadden niet verwacht dat deze 6de editie zo’n succes zou worden. Het is de eerste keer dat we zo’n hoog aantal bezoekers hebben mogen verwelkomen. Het is een duidelijke bevestiging van de kwaliteit van de beurs, de exposanten, het programma op maat voor middelbare scholieren. In de afgelopen 6 jaar zijn de bezoekersaantallen gestaag gegroeid, wat aantoont dat we de juiste formule hebben gevonden voor zowel onze installateurs als de fabrikanten en groothandels die we vertegenwoordigen. Ook dit jaar stond Install Day in het teken van de jongere generatie, met een reeks van 10 workshops die de verschillende facetten van de installatiesector lieten zien. Niet minder dan 900 studenten uit alle 4 hoeken van het land, zowel Franstalig als Nederlandstalig, namen deel.” – Carole Metzmacker, Marketing & Communication Manager vanTechlink.

De installateurs van morgen ondersteunen

Techlink is meer dan ooit de federatie van alle bedrijven in het multifunctionele installatie-ecosysteem. Met een beurs als Install Day geeft Techlink installateurs de kans om op één dag alle nieuwe producten, technieken, software, digitale tools, enz. van de fabrikanten en distributeurs in het Ecosysteem te ontdekken, aan te raken en te testen. Het is niet alleen een mogelijkheid om te netwerken, maar ook een kans om de jongere generatie te ontmoeten die de afgelopen twee jaar in groten getale naar Install Day is gekomen.

“Elektriciens, verwarmingstechnici, loodgieters, … Al deze beroepen vullen elkaar steeds meer aan en zijn essentieel voor een succesvolle energietransitie. De studenten van vandaag, of ze nu loodgieterij, verwarming of elektriciteit studeren, zijn het menselijk kapitaal van morgen in het Ecosysteem van multifunctionele installaties. Zij zijn degenen die de toekomst zullen bepalen en installeren. De strijd om talent is helaas een realiteit, vooral in onze sector, die al jaren kampt met een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. De “pool” van technische profielen is duidelijk leeg en de instroom vanuit scholen is onvoldoende en ontoereikend. Verschillende installatieberoepen staan al enkele jaren systematisch op de lijst van tekorten, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. En als een bedrijf er dan toch in slaagt om het gezochte “talent” te vinden, moet het er alles aan doen om het te behouden, want er is een heuse “oorlog” aan de gang in onze sector. Het rekruteren van jong talent is één van de grootste uitdagingen waar het hele Ecosysteem van multifunctionele installaties vandaag de dag voor staat. Daarom lanceerde Techlink in maart een online campagne, “Install Tomorrow”, gericht op jongeren en hun ouders, om de installatieberoepen meer bekendheid te geven. Zo helpen we de installateurs van morgen een warm onthaal te geven.” – Carole Metzmacker, Marketing & Communication Manager van Techlink.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details