NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Textielkanalen gaan op in feestelijke inrichting
In de feestzaal hebben de geplaatste textielkanalen de standaardkleur lichtgrijs, zodat ze mooi bij andere elementen in de ruimte passen.

Textielkanalen gaan op in feestelijke inrichting

In Zuienkerke voorzag installateur Bert Van de Velde uit Blankenberge zowel een feest- als een eetzaal van feestadres De Grote Stove van nieuwe verwarming, koeling en ventilatie. Voor de luchtdiffusie maakte hij daarbij gebruik van textielkanalen van Prihoda. “Met airsocks die dankzij hun kleur opgaan in de inrichting zorgden we opnieuw voor een mooie oplossing op maat”, vertelt Gaëton Vanpoucke, accountmanager BeLux bij Prihoda.

In de eetzaal kregen de textielkanalen dezelfde kleur als de balken waar ze tussen hangen.

In de eetzaal worden de textielkanalen of airsocks ingezet voor het koelen en verwarmen van de ruimte. “Daar werd in samenspraak met de eindklant gekozen voor onze Prihoda Art-oplossing, textielkousen waarvan de look gepersonaliseerd kan worden naar eigen smaak”, begint Gaëton Vanpoucke te vertellen. “De Grote Stove koos voor een motief dat past bij de balkenstructuur die de eetzaal typeert. De kanalen werden na de nodige opmetingen op maat gemaakt en opgehangen met een gordijnsysteem verstevigd met halve ringen. Dat laatste zorgt ook voor een mooier uitzicht.”

De airsocks in de eetzaal zijn membraankanalen. “Dat houdt in dat ze zowel koude als warme lucht transporteren en verspreiden”, legt de accountmanager uit. “Dankzij een stuk ondoordringbaar textiel – het membraan – dat het kanaal precies horizontaal in twee verdeelt en aangesloten is op een servomotor van 230 V, kan worden gekozen tussen twee posities: verwarmen of koelen. De lucht gaat door de kanalen met een druk van 150 Pa en een debiet van 4.300 m³ per uur. Die relatief hoge druk is nodig omdat de kanalen een vijftal meter boven de grond hangen en ze de warme lucht anders onvoldoende tot op de grond zouden krijgen.”

In de feestzaal worden de textielkanalen gebruikt voor het koelen en verwarmen. Gaëton Vanpoucke : “Daar koos De Grote Stove voor de standaardkleur lichtgrijs, zodat de kanalen, ook op maat gemaakt, mooi passen bij de muren en witte bekledingen. Ze werden opgehangen met haakjes en kabels en verstevigd met halfronde ringen en werken met lage gevarieerde debieten.”

Door hun bruine kleur trekken de textielkousen in de eetzaal allesbehalve de aandacht.

Talloze troeven voor eindklant

Voor de eindklant beperken de voordelen van textielkanalen van Prihoda zich niet tot de mogelijkheid tot personalisatie en haarfijn maatwerk. “Zo is het ook een heel hygiënische oplossing”, stelt Gaëton Vanpoucke. “De textielkanalen scoren hoog op esthetisch vlak en zijn afneembaar zodat de eindklant ze een wasbeurt kan geven wanneer hij maar wil. Daarnaast hebben ze een uiterst stille werking omdat ze bestaan uit geluidsabsorberend polyester en garanderen ze condens- en tochtvrije airflows. Bovendien laten ze zich ook in positieve zin voelen in de portemonnee: ze zijn meer dan betaalbaar en helpen je energie besparen, onder meer omdat er minder debiet nodig is bij koelen.”

De airsocks in de feestzaal werden opgehangen met haakjes en kabels en verstevigd met halfronde ringen.

Installatiegemak

Ook voor de installateur bieden Prihoda-textielkanalen ettelijke troeven. Gaëton Vanpoucke: “De kanalen en hun ophanging worden compact en montageklaar geleverd en laten zich eenvoudig en snel installeren. Het gewicht van de kanalen bedraagt minder dan 5% dan dat van metalen versies en dankzij hun materiaal is condensatie ook uitgesloten, waardoor geen isolatie nodig is en je corrosie ook niet hoeft te vrezen. De gebruikte stoffen zijn ook van de allerbeste kwaliteit en hebben een zeer lange levensduur, waardoor we er maar liefst  twintig jaar garantie op kunnen bieden.”

“Ook onze installatiesoftware, die steeds correcte berekeningen garandeert, en -video’s zijn een gigantische troef voor installateurs. Net als onze service. We beschikken in vergelijking met de concullega’s over een groot team, waardoor we snel en accuraat kunnen handelen.”

Opvallend onopvallend

Met projecten voor onder meer Nike, Lotus, Soudal en Brussels Airport was het project in Zuienkerke voor Prihoda eerder bescheiden, maar dat betekent niet dat Prihoda er minder fier op is. “De grootte van een project doet er voor ons niet toe. Het project in Zuienkerke is opvallend onopvallend, net zoals de textielkanalen die Bert Van de Velde er plaatste. Daarom dat we er graag mee uitpakken in jullie magazine”, besluit Gaëton Vanpoucke lachend.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details