NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
(Bio)gas als energiebron voor transport: 
            
            een evenwaardig pad richting klimaatneutraliteit
‘Wij geloven in complementariteit van de oplossingen én de energiebronnen. Elektromobiliteit speelt een belangrijke rol, maar is niet de enige goede oplossing.’

(Bio)gas als energiebron voor transport: een evenwaardig pad richting klimaatneutraliteit

In een boeiende interviewreeks besteedt gas.be heel wat aandacht aan de klimaatdoelstellingen, en hoe we die kunnen halen. In een nieuwe aflevering, waarin Liesbeth Imbo Stefaan De Ganck (Director Mobility & New Energies bij TotalEnergies Mobility Solutions) het vuur aan de schenen legt, gaat het voornamelijk over mobiliteit. Is de elektrische auto de enige weg vooruit? Of is er ook een belangrijke rol weggelegd voor alternatieve oplossingen, zoals CNG, LNG of waterstof? ‘We moeten meerdere oplossingen aanbieden’, zegt De Ganck.

Verschillende sectoren, waaronder de industrie, hebben belangrijke stappen gezet inzake vergroening. Op vlak van mobiliteit geldt haast het tegendeel: ondanks de steile ambities is de CO 2 -uitstoot zelfs toegenomen. Hoe komt dat? “Er is een contradictie: we willen onze emissie laten dalen, maar tegelijkertijd is er een stijgende behoefte aan mobiliteit en transport. Dat vraagt een gezamenlijke aanpak.

Er is wel degelijk een evolutie gaande, en die zal zich nog verderzetten. Het overgrote deel van de voertuigen rijdt nog altijd op fossiele brandstoffen, maar de alternatieven worden steeds populairder. Denk maar aan elektromobiliteit, maar ook gas, in de vorm van (bio-)CNG (gecomprimeerd aardgas), of in vloeibare vorm (LNG) voor zwaarder ‘transport’.“

In het zware vrachtverkeer bieden LNG en bio-LNG en tegen het einde van het decennium ook waterstof voldoende potentieel om belangrijke stappen naar klimaatneutraliteit te zetten.”

Een probleem met elektrische voertuigen is dat ze vandaag de dag voor vele mensen nog te duur zijn. Wanneer verandert dat?

“Een elektrische wagen is inderdaad nog altijd duurder dan de traditionele verbrandingswagen. Maar die prijs zal dalen, zelfs sneller dan we denken. Het belangrijkste element in die kostprijs is de aanschaf van een batterij. En net op dat vlak is er een enorme evolutie aan de gang. We verwachten dat een elektrische wagen al in 2025 niet meer duurder zal zijn dan een gewone auto.”

Intussen wil de overheid tegen 2026 alle bedrijfswagens elektrisch maken. Vindt u dat een goede zaak?

“Daar moeten we mee opletten: het is fout om één enkele technologie aan te prijzen. Wij geloven in complementariteit van de oplossingen én de energiebronnen. Elektromobiliteit speelt een belangrijke rol, maar is niet de enige goede oplossing. Zo is er biodiesel, 100 procent plantaardig van oorsprong, en biogas. We zitten in een transitieperiode richting klimaatneutraliteit. In die periode hebben meerdere energiebron hunnen plaats.

Een belangrijke kwestie is: hoe benader je duurzaamheid? Kijk je enkel naar de uitstoot of naar de gehele levensduur van een energiebron? Stel dat je vandaag alle wagens met elektriciteit zou voeden, dan komt dat niet noodzakelijk neer op een volledige vergroening. De oorsprong van die elektriciteit is immers niet voor 100 procent groen – vandaag de dag schommelt dat aandeel rond de 20 procent.”

‘De prijs van elektrische wagens zal dalen, zelfs sneller dan we denken.’

Zijn mensen voldoende vertrouwd met de mogelijk­heden die gas kan bieden op mobiliteitsvlak?

“Particulieren zijn er nog niet altijd even vertrouwd mee, maar fleet managers absoluut wel. Vandaag rijden er in België ongeveer 23.000 wagens op CNG, en dat aantal neemt nog toe. Een wagen die op CNG rijdt, zorgt al voor een reductie van de CO 2 -uitstoot met ongeveer 20 à 25 procent, en is bovendien bijzonder kostenefficiënt. Je kan die wagens ook voeden met bio-CNG, op basis van de verwerking van organisch afval, en zo een verdere stap in de richting van CO 2 -neutraliteit zetten. Twee jaar geleden al openden we in Brussel ons eerste station dat voor 100 procent op bio-CNG draait. Recent is er nog een station in Wallonië bijgekomen.”

En hoe zit het met het potentieel van waterstof voor de transportsector?

“Op vlak van personenwagens is dat potentieel op korte en middellange termijn eerder beperkt – daar zal de evolutie in de richting van elektromobiliteit zich verderzetten. Maar dan is er ook nog het zware vrachtverkeer en lange afstandstransport: daar bieden LNG en bio-LNG en tegen het einde van het decennium ook waterstof voldoende potentieel om ook in die sector belangrijke stappen naar klimaatneutraliteit te zetten.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details