Platform over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Elektriciteit

Elektrische auto in opmars, infrastructuur moet volgen

Op de voorbije editie van het Autosalon in Brussel kon je er niet meer naast kijken: elektrische auto’s zijn hot....

technology-car-automobile-driving-transportation-environment-60-kopieren

17 april 2020 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Op de voorbije editie van het Autosalon in Brussel kon je er niet meer naast kijken: elektrische auto’s zijn hot. Volgens de meest recente cijfers rijden er in ons land iets meer dan 15.000 elektrische wagens rond. Voorlopig is dat amper 0,3 procent van alle personenwagens, maar de interesse bij de consument neemt wel toe. Is ook onze infrastructuur klaar voor een massale omschakeling naar elektrische auto’s? Een aanpassing van het elektriciteitsnet én een sterke toename van het aantal laadpalen dringen zich alvast op.

Een enquête van Deloitte was glashelder: 29 procent van de Belgische consumenten kiest bij de aankoop van een nieuwe wagen het liefst voor een hybride elektrische wagen. De voorkeur voor een benzine- of dieselwagen daalt op twee jaar tijd van 64 procent naar 52 procent. Volledig elektrische wagens zijn minder in trek (9 procent), omdat het bereik voorlopig nog te gering is. Al blijkt eveneens uit de enquête dat jongere generaties hier minder een probleem van maken.

Steeds minder tegenargumenten

In de komende decennia zal de automarkt ingrijpend veranderen. Elektrische wagens worden stilaan gemeengoed. Er zijn dan ook steeds minder argumenten tegen de aanschaf van een elektrische wagen aan te schaffen. Nochtans ligt de aankoopprijs tot de helft hoger dan bij een gewone auto. Maar volgens voorspellingen van de financiële dienstverlener Bloomberg zal de snelle prijsdaling van batterijen ervoor zorgen dat het verschil in aankoopprijs tegen 2023 bijna verdwenen zal zijn. Over de volledige levensduur bekeken wegen andere voordelen van een elektrisch model steeds meer door. Wie met een elektrische auto rijdt betaalt nauwelijks verkeersbelasting, en de kost van de stroom bedraagt maandelijks amper een kwart tot de helft van klassieke brandstof. Een elektrische auto loont dus vooral als er veel mee gereden wordt.

En natuurlijk zijn er niet enkel financiële argumenten. Uit cijfers die Bond Beter Leefmilieu recent presenteerde bleek dat één simpele maatregel tegen 2030 voor 15 procent minder CO2-uitstoot kan zorgen: alle bedrijfswagens elektrisch maken.

snow-winter-technology-weather-auto-electricity-912300-pxhere.com: Er zijn om en bij de 10.000 laadpalen in België.

Infrastructuur

De vooruitzichten zijn goed, maar er is een belangrijke kanttekening: om de verwachte groei van elektrische auto’s aan te kunnen is er nood aan aangepaste infrastructuur. En daar wringt voorlopig nog het schoentje. Het zal niet volstaan om onze elektrische auto alleen maar in de eigen garage op te laden. (Publieke) laadpalen bieden een antwoord.

De infrastructuur groeit, maar aan een te langzaam tempo. Volgens AVERE Belgium, de Belgische afdeling van de Europese federatie voor elektromobiliteit, zijn er om en bij de 10.000 laadpalen in België: 3.000 publiek, 4.500 bij bedrijven en 2.500 bij particulieren. Te weinig om een massale switch naar een elektrisch aangedreven wagenpark aan te kunnen. Ter vergelijking: Nederland telt 32.900 laadpalen. Alle EU-landen samen tellen zo’n 100.000 laadpalen, terwijl er twee miljoen nodig zijn om de vooropgestelde reducties in CO2-uitstoot te behalen.

230 of 400 voltnet

Daar komt bij dat het elektriciteitsnet niet overal voorzien is op de aansluiting van snelle laadpalen. De Tijd schreef begin januari dat 88 procent van de Brusselse straten voorzien zijn van een 230 voltnet, in plaats van 400 voltnet. Ook in delen van Vlaanderen liggen er 230 voltkabels onder de grond. Dat betekent dat snelle laadpalen hier niet op aangesloten kunnen worden. Het opladen van een elektrische auto kan zo tot meer dan 24 uur in beslag nemen. Het probleem kan opgelost worden door een transformator aan te schaffen, maar die kostprijs (gaande van 1.200 tot 20.000 euro) moeten particulieren of bedrijven zelf dragen.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
0%