NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Vlakbandkabel die met gemak voeding verschaft aan 10 punten voor e-laden
Koen Notelaers: “Heel wat laadpunten in de garages van kantoren, winkelcentra en appartementsgebouwen zullen de komende tijd moeten worden uitgebreid. Podis maakt dat mogelijk zonder veel breekwerk of extra materiaal.”

Vlakbandkabel die met gemak voeding verschaft aan 10 punten voor e-laden

Podis; zo heet de oplossing van Wieland, Duits innovator in stekerbare kabeloplossingen, die installaties voor het elektrisch opladen van auto’s heel eenvoudig uitbreidbaar maakt. “Op de vlakbandkabel kunnen met gemak tien laadpunten worden aangesloten terwijl er toch maar één kring nodig is naar de zekeringkast”, aldus Koen Notelaers , managing director van Atem uit Willebroek, dat Podis verdeelt in ons land. “Een en ander maakt wel dat Podis ingezet wordt bij traag opladen.”

Elektrisch rijden is aan een opmars bezig. Daardoor zijn uitbreidingen van bestaande laadinfrastructuur hoogstnoodzakelijk. Podis, een vlakbandkabel voor decentrale voeding die ook geschikt is voor toepassing bij de installatie van gloednieuwe laadpunten, maakt dat mogelijk, zónder dat daarvoor breekwerk nodig is.

“Heel wat laadpunten in de garages van kantoren, winkelcentra en appartementsgebouwen zullen de komende tijd moeten worden uitgebreid. Podis maakt dat mogelijk zonder dat veel breekwerk of veel extra materiaal nodig is”, begint Koen Notelaers te vertellen. “De vlakbandkabel, die amper plaats inneemt, kan daardoor heel snel geplaatst worden en extra aftakpunten kunnen zelfs in slechts enkele minuten worden gemonteerd.”

Dankzij Podis is er, via een adapter, maar één kring nodig naar de zekeringkast.

Voor uitbreidingen en voor nieuwe installaties

Maar Podis is niet enkel en alleen een zogenaamde retrofitoplossing. De vlakbandkabel is ook uitermate geschikt voor toepassing in nieuwe laadinfrastructuur. “De oplossing maakt die infrastructuur dan heel flexibel”, legt Koen Notelaers uit. “Stel: in een parkeergarage moeten op parkeerplaats 1 en 2 elektrische voertuigen kunnen laden. Door dan meteen te kiezen voor Podis kunnen in de toekomst heel eenvoudig ook elektrische laders worden geïnstalleerd op pakweg parkeerplaats 7 en 8 door op de vlakbandkabel op die plekken extra aftakmodules te installeren en te verbinden met een laadpunt. Die flexibiliteit maakt deze oplossing zo interessant en laat haar fundamenteel bijdragen aan een versnelling van de energietransitie.”

Op de Podis-vlakbandkabel kunnen gemakkelijk tien laadpunten worden aangesloten. “De vlakbandkabel wordt in opbouw tegen de muur bevestigd met de eindstukken eraan gemonteerd”, schetst de managing director van Atem wat concreter hoe een en ander in zijn werk gaat. “In de vlakbandkabel zitten de verschillende geleiders en op de kabel wordt per laadpunt met schroeven een Podis-connectiemodule gemonteerd, waarop de laadpunten door middel van een wartel worden aangesloten. Podis voorziet in twee soorten aftakmodules: een gewone aftakmodule en eentje met een extra module voor een zekering en differentieel – bij wet verplicht indien de laadpaal niet de nodige zekering heeft ingebouwd.

Podis mobiliseert niet het klassieke opstellingsvermogen, maar wel voldoende.

Goedkoper en materiaalbesparend

Volgens Koen Notelaers wordt Podis met name interessant bij installaties die voorzien in ten minste 4 laadpunten. “In een conventionele installatie lopen er vier tot vijf kringen naar de bestaande zekeringkast”, legt hij uit. “Dankzij Podis is er, via een adapter, maar één kring nodig naar de zekeringkast. De distributie van de elektriciteit naar de laadpunten verloopt decentraal. Podis zorgt dus met minder materiaal voor verschillende laadpunten: er zijn minder circuits en de plaatsing van een extra zekeringkast is niet nodig. Podis is dan ook goedkoper dan het installeren van allemaal op zichzelf staande laadpunten.”

Die twee laatste stellingen kan de managing director ook hard maken met cijfers. “Uit een vergelijking van Wieland met klassieke methodes voor elektrisch laden is gebleken dat Podis het met 66% minder materiaal kan doen en de oplossing 30% goedkoper is. En nu we toch met percentages aan het gooien zijn: wanneer voor Podis wordt gekozen voor een nieuwe laadpuntinstallatie dan is de installatietijd 66% korter in vergelijking met de klassieke methode. En een uitbreiding van laadinfrastructuur met Podis gebeurt 88% sneller dan een klassieke uitbreiding.”

Op de Podis-vlakbandkabel kunnen gemakkelijk tien laadpunten worden aangesloten.

Voldoende laadvermogen

Podis mobiliseert niet het klassieke opstellingsvermogen, maar wel voldoende, volgens Koen Notelaers. “Tien laadpalen op een vlakbandkabel geven een minimumvermogen van 6 ampère per laadpaal. Een klassieke opstelling mobiliseert meer vermogen, maar de zekeringkast is daar echter nooit op voorzien. Dat maakt het laadpunt erg duur. En zoveel vermogen is ook gewoon niet nodig. In het geval van Podis beheert het laadsysteem alles. De software – niet inbegrepen bij ons, wij voorzien enkel de voeding – stelt de variabelen vast, zoals hoeveel auto’s tegelijk laden, het beginpercentage van de batterijen en de gewenste laadtijd, en verdeelt de laadcapaciteit in functie daarvan over de wagens.”

Podis betekent dan ook traag laden. Maar dat hoeft niet negatief te worden bekeken, vindt Koen Notelaers. “Door traag te laden wordt het elektriciteitsnet minder belast en voertuigen staan doorgaans toch uren geparkeerd: op het werk, thuis, tijdens enkele uren shoppen … En elektrisch laden vergt een andere mindset dan rijden op brandstof: je mag niet zoals bij een tank wachten tot je batterij leeg is, maar moet proberen altijd te laden wanneer je ergens parkeert.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details