NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Gebruiker staat centraal in future ready gebouwbeheersysteem
Met een doordachte aanpak bij de start zorg je voor een duurzaam gebouwenbeheer nadien.

Gebruiker staat centraal in future ready gebouwbeheersysteem

Schneider Electric denkt op dat vlak al vooruit. “We leveren nu al de oplossingen waarvan managers pas binnenkort zullen beseffen dat ze nodig zijn.”

De afgelopen twee jaar verzamelden we wereldwijd meer data dan ooit daarvoor in de geschiedenis van de mensheid en dat getal stijgt exponentieel. Tegelijkertijd blijkt dat veel organisaties slechts een fractie van die data gebruiken en benutten. In de bouwsector is dat een gevolg van de gangbare visie op smart buildings: hang je gebouw vol met sensoren en haal er zo veel mogelijk data uit. Volgens Hans Smid, Director Digital Building bij Schneider Electric, is dat idee achterhaald: “Wij noemen dat zogenaamde ‘puntoplossingen’. Je moet al die punten ook met elkaar kunnen integreren in een inzichtelijk geheel. Dan ga je naar een net van geconnecteerde producten met daar een intelligente softwarelaag overheen. Pas dan kan je tot intelligente acties overgaan en je gebouw echt beter maken.”

Eigen noden en wensen Wat houdt ‘beter’ dan juist in? “Meer afgestemd op mensen,” zegt Luc Havaux, Leader Digital Building & Business Development bij Schneider. “In de Smart Workplace van de toekomst beslissen werk­nemers dat ze morgen naar kantoor willen komen, boeken ze een vrij bureau en een vergaderruimte in tussen 14 en 17u en verwachten ze dat hun elektrische auto ondertussen opgeladen wordt aan de laadpaal. De gebruikte ruimtes moeten een aangenaam klimaat hebben, terwijl je de ruimtes die niemand gebruikt ook niet wil verwarmen of verlichten.” “Om die puzzel te maken heb je een systeem op een dieper niveau nodig dat al die input voort­durend met elkaar verbindt. Zeker in multi tenant-gebouwen, waar meerdere organisaties elk hun eigen noden en wensen hebben en tegelijk de kosten van het gebouwbeheer willen drukken.”

‘25 procent van de kost van een gebouw zit in de constructie, 75 procent zijn operationele kosten in de jaren die volgen.’

Levenscyclus

‘Beter’ betekent immers ook: kostenbesparend. Daarom benadrukt Schneider dat je zo’n Smart Building van in de beginfase moet vormgeven en daarbij goed moet nadenken hoe je het systeem klaarstoomt voor de volledige levenscyclus van een gebouw. Want de onderhoudskosten voor zo’n cyclus van 30 jaar worden erg onderschat. Smid: “25 procent van de kost van een gebouw zit in de constructie, 75 procent zijn operationele kosten in de jaren die volgen. Zonder goede opvolging stijgen die kosten nog meer. Ik ken veel bedrijven die ontzettend veel geld uitgegeven hebben zonder aantoonbare meerwaarde voor de gebruiker – bijvoorbeeld voor grote onderhoudscontracten en inventarisaties – zonder overkoepelende visie.”

Condition-based

Wie dan in het begin al sterk op integratie inzet, heeft later dus ook een stap voor op het vlak van onderhoud. “Vroeger was het heel simpel,” zegt Havaux. “Dan speelde men loodgieter. Was er een probleem, dan kwam de technieker dat oplossen en was hij terug weg. In een volgende stap gebeurde dat periodiek, ook als er niets mis was. Maar met systemen zoals de onze gaan we richting ‘condition-based’: hoe gedraagt de installatie zich? Zien we abnormale waarden die problemen voorspellen? Dan schieten we in actie.” “Dat is ook het principe van Design, Build, Maintain en Operate waar wij naar streven. Met een doordachte aanpak bij de start zorg je voor een duurzaam gebouwenbeheer nadien. En wij bieden daar de geschikte oplossingen voor.”Future Ready!

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details