NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Luchtreiniging in het onderwijs
Bert Blocken, Hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven en deeltijds gewoon hoogleraar aan de KU Leuven

Luchtreiniging in het onderwijs

“Oh, een monster!”, zegt een kleuter wanneer een grote luchtreiniger de klas wordt binnengerold. “Neen”, zegt de juf, “dat is een machine die hier de virussen gaat weghalen, zodat jullie veilig kunnen leren”. “Waaaaaauw”, zeggen de kleuters. De Wereldreiziger, bassisschool in Antwerpen. Gedateerd woensdag, 26 januari 2022. 

Dat vat ons project goed samen. Met mijn collega’s Dr. ir. Leen Peeters en Prof. dr. Marc Van Ranst, gesteund door heel wat sympathisanten, hebben wij beslist om minstens zes maanden gratis te werken voor onze scholen en ons onderwijs. Via grootschalige en grotendeels gratis inzet van luchtreinigers van goede en welwillende fabrikanten en leveranciers, en intensieve metingen. Uiteraard na grondige check van deze apparaten, want er is heel wat rommel op de markt. En even uiteraard met de verwachting dat nadien de overheid dit gaat overnemen en massaal implementeren. 

In deze pandemie is luchtreiniging de enige technologie waar nog niet op is ingezet. Aanvankelijk dachten velen – vrij naïef – dat de vaccins de “enige weg naar het rijk van de vrijheid” zouden zijn. In mijn vakgebied, de bouwfysica, is luchtreiniging een decennialang gebruikt en bewezen concept. Dat is in deze pandemie geen laaghangend fruit, maar fruit dat rijp klaar ligt op de grond, om op te rapen. 

Waarom luchtreiniging in de scholen? In de vierde golf zijn de scholen vaak geduid als de motor van deze golf. Het is dus logisch hier op in te zetten. Let wel, er zitten ook diverse woonzorgcentra in het consortium, en we werken nauw samen met Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. Een man die door zijn ongebreidelde passie en inzet voor onze maatschappij en voor de horeca in het bijzonder, niet alleen een medestander maar ook een echte vriend is geworden. 

Ik zie onze kinderen, onze leerkrachten en onze scholen als de belangrijkste componenten van de maatschappij. Dat is geen nieuwe visie. U deelt die hopelijk ook. Zelfs Pythagoras van Samos, de oud-Griekse filosoof en wiskundige, stelde: “De opvoeding van de jeugd is de basis van de staat”. U kent hem nog wel, de man van a² + b² = c², in de door u ongetwijfeld zeer gesmaakte lessen driehoeksmeetkunde. 

Zelf heb ik bijzonder veel te danken aan het onderwijs. Van kleuterklas tot universiteit was ik gezegend met onderwijs door de absolute wereldtop van leerkrachten en professoren. Bewezen door de PISA-scores van die periode. Ik heb maar twee woorden voor hen allemaal: “respect” en “dankbaarheid”. Het is niet zo moeilijk om goede en succesvolle acties te starten en projecten uit te voeren, als je opgeleid bent en gesteund wordt door de allerbesten. 

Mijn favoriete Romeinse auteur, Marcus Tullius Cicero, zei: “Dankbaarheid is de moeder aller deugden”. Deze column is te kort voor een uitgebreid dankwoord, maar een deel van onze toppers staan op de website https://www.luchtreinigingindeklas.be/over. Verder dank aan mijn universiteiten, al de steden, gemeenten en schooldirecties, die zich in recordtempo en in vol vertrouwen achter dit project hebben geschaard. We zijn maar met weinige onderzoekers, voor vele scholen. Maar hun enthousiasme en hun vertrouwen geeft ons vleugels. 

Want zeg nu eerlijk, is er iets, dat menselijk mogelijk is, dat wij niet zouden doen voor onze kinderen?  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details