Delen – het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Tal van factoren hebben er mee voor gezorgd dat deze trend zich de laatste jaren snel heeft ontwikkeld. Klimaatverandering, toenemende digitalisering en de economische gevolgen van de coronapandemie hebben ertoe geleid dat we als consumenten duurzamer zijn geworden. Zo “sharen” we tegenwoordig in allerlei sectoren: auto’s, scooters, fietsen, huizen, banen, kantoren en woningen zijn slechts een paar voorbeelden.
Dat het systeem van huren, lenen, delen en doorverkopen aan populariteit wint, bevestigt ook een representatieve online-enquête in opdracht van textieldienstverlener Mewa in Duitsland. Aan dit trendonderzoek namen 1.043 personen tussen 16 en 60 jaar en meer dan 500 managers deel. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat dingen gebruiken zonder ze te kopen een integraal onderdeel van hun aankoopoverwegingen is geworden. Twee derde van de respondenten zegt dat het motto “lenen, delen en doorverkopen” zelfs een nieuwe levenshouding is geworden.
Wat op privévlak werkt, kan ook gemakkelijk in bedrijven worden toegepast. De textieldienstverlener Mewa laat zien hoe dit in de praktijk werkt. Mewa textielsharing betekent: bedrijfstextiel meermaals gebruiken en delen in plaats van het te bezitten. Zo kunnen bedrijven uit de meest uiteenlopende sectoren onder meer gebruik maken van een ruim aanbod aan werk- en beschermende kledij in een eigentijds en milieuvriendelijk herbruikbaar systeem. Op die manier worden operationele processen uit handen van de werkgevers genomen.
Mewa biedt een fullservicepakket aan, waarbij het werk- en beschermende kledij bij bedrijven levert en na gebruik weer ophaalt en milieuvriendelijk wast. Dit omvat inkoop, opslag en onderhoud, alsook maataanpassingen, reparatie en kwaliteitscontrole. De kosten zijn transparant en planbaar. Elke drager krijgt altijd zijn eigen kleren terug. En dat is een belangrijk aspect, omdat er soms persoonlijke aanpassingen aan de kleding worden aangebracht. Een barcodesysteem zorgt ervoor dat er geen verwarring ontstaat.
In het trendonderzoek van Mewa in Duitsland geeft 24 procent van de respondenten aan dat hun werkgever al gebruikmaakt van deze mogelijkheid. Iets minder dan een derde (27%) van alle respondenten zegt dat zij het op prijs zouden stellen als een textieldienstverlener de textieluitrusting voor hun job voor hun rekening zouden nemen. Voor bijna twee derde (63%) van de respondenten is een van de belangrijkste argumenten om werk- en beroepskleding te delen het feit dat “je je geen zorgen hoeft te maken over reparaties”.
Gecertificeerde textieldienstverleners zorgen er echter niet alleen voor dat klanten hygiënisch onberispelijke kleding krijgen, ze garanderen ook dat de verwerking zo energiezuinig en milieuvriendelijk mogelijk gebeurt.
Over Mewa:
Mewa biedt sinds 1908 een totaaloplossing aan voor bedrijfskleding en geldt hiermee als pionier in textielsharing. Vandaag levert Mewa vanuit 46 vestigingen aan bedrijven over heel Europa beroepskleding, beschermende kleding, poetsdoeken, olieopvangmatten en voetmatten – inclusief onderhoud, reparatie, opslag, logistiek. Daarnaast kunnen ook artikelen voor arbeidsveiligheid besteld worden. Zo’n 5.700 medewerkers staan klaar voor meer dan 190.000 klanten uit de industrie, handel, ambachtelijke sector en gastronomie. In 2021 realiseerde Mewa een omzet van 770,4 miljoen euro en het mag zich hiermee marktleider noemen in de textielmanagementsector. Voor zijn engagement op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen en voor zijn merkmanagement ontving het bedrijf diverse onderscheidingen.