NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Van de koelcel naar het volledige HVAC-spectrum
Vorig jaar opende Linum Group een gloednieuw, gecentraliseerd en 18.000 m² groot distributiecentrum in Kuurne. (Beeld: Klaas Verdru).

Van de koelcel naar het volledige HVAC-spectrum

Toen Fred Vanderbeke in 1983 startte met een groothandel gespecialiseerd in rekken, had hij wellicht niet in gedachten dat zijn eenmanszaak anno 2021 130 medewerkers over verschillende Europese landen zou tellen. De groei van het bedrijf, intussen Linum Group genaamd, ging gepaard met een sterke aangroei van het gamma in zowat het volledige HVAC-spectrum. En dat terwijl persoonlijke service en gegarandeerde kwaliteit te allen tijde blijven primeren. 

De roots van Linum Group liggen in de koel­technische markt. Fred Vanderbeke richtte het bedrijf in 1983 op als groothandel in koelcelrekken. Bijna 40 jaar later is er heel wat veranderd: Linum Group telt intussen zes Europese vestigingen, al blijft het stevig verankerd in het West-Vlaamse Kuurne, waar Linum Group vorig jaar een gloednieuw, gecentraliseerd en 18.000 m² groot distributiecentrum opende. Het toont aan hoe sterk het bedrijf gegroeid is. Bovendien is het assortiment de voorbije vier decennia sterk uitgebreid. “Vanuit een sterke commerciële feeling breidde de familie Vanderbeke het aanbod uit naar andere accessoires die nodig zijn om een koelcel af te werken – van de montage over de afwerking tot het eventuele herstel van de koelcel.” Een joint-venture met Fermod, een Franse fabrikant van sluitingen en scharnieren voor de koelindustrie, maakte het mogelijk om snel dieper door te dringen op de markt. 

Linum Group is vandaag de dag een prominent aanbieder van montage- en servicemateriaal voor de ruimere HVAC-sector.

Concentratie van de markt

Linum Group is ontstaan in de koelcel, maar doet vandaag meer dan dat. De firma groeide door tot totaalpartner voor de installateur in koude-isolatie en grootkeukens en zocht ook andere sectoren op. “Een logische evolutie, want de concentratie van de markt heeft ervoor gezorgd dat de traditionele koeltechnieker zich ook in klimatisatie is gaan specialiseren. Het spreekt voor zich dat we die trein niet konden missen”, zegt Naessens. En dus is Linum Group vandaag de dag een prominent aanbieder van montage- en servicemateriaal voor de ruimere HVAC-sector. “Wij blijven weg van gassen en units, maar focussen op kwaliteitsvolle toebehoren voor de montage, opstart, afwerking en het onderhoud van airco en warmtepompen.” Het toont de sterkte van Linum Group aan: een nieuwe niche aanboren en daar vervolgens vol in doorgroeien. 

Linum Group heeft een sterke reputatie als distri­bu­teur van onder meer Inoac en Big Foot Systems, maar werkt ook aan haar eigen ontwikkelingen. Het huismerk Alixo – met onder meer dak­doorvoeren, antivibratiesokkels en reinigings­­middelen – is daar een sprekend voor­beeld van. “Alixo is op korte tijd uitgegroeid tot een ware referentie op de markt. Het toont aan dat we gericht kunnen inspelen op vragen uit de markt en zo een bestaande leemte kunnen opvullen”, zegt Naessens. 

Textielkanalen

Een nieuwe samenwerking, ditmaal met – het intussen tot Prihoda omgedoopte – Xilio, opende nieuwe deuren voor Linum Group. Sindsdien kan Linum Group de textielkanalen van Europees marktleider Prihoda aanbieden. “Met de opname van textielkanalen in het gamma opende ook de deur richting ventilatie zich”, aldus Naessens. En zo groeit Linum Group steeds verder in aan elkaar vastklevende, logische niches. “Alle uitbreidingen in ons portfolio sluiten naadloos aan bij de expertise waarover we reeds beschikten. We zijn thuis in deze markt”, klinkt het overtuigd.

Ondanks die sterke groei en een zeer divers assortiment, zet Linum Group nog altijd sterk in op nabijheid bij de klant en een deskundige ondersteuning. Naessens: “Waar nodig, gaan we ter plaatse op de werf om onze klanten bij te staan. Dankzij de expertise van onze mensen kunnen we samen met de klant een oplossing zoeken, zodat hij een eindresultaat kan afleveren waar hij zelf trots op is. Bovendien leveren we alleen merken waar we voor de volle 100 procent achter staan.“

‘In combinatie met de e-shop en het nieuwe distributiecentrum hebben we een bijzonder performant systeem ontwikkeld voor in- en uitgaande goederen.’

Pionier met de e-shop 

Om de klanten nog beter van dienst te zijn, heeft Linum Group de jongste jaren sterk werk gemaakt van het luik ‘digitalisering’ – met een allesomvattende e-shop toonde Linum Group zich al pionier op dit vlak. “Het belang van data in deze markt is sterk toegenomen: het is een must om off- en online de juiste informatie aan te leveren aan de klanten. Een andere pijler is onze sterke logistieke organisatie. We hebben, in combinatie met de e-shop en het nieuwe distributiecentrum, een bijzonder performant systeem ontwikkeld voor in- en uitgaande goederen. Zo kunnen onze klanten er zeker van zijn dat ze snel het nodige materiaal ontvangen”, besluit Naessens.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details