NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Een comfortgerichte 
            
            totaaloplossing voor binnenklimaat
Vanpoucke ziet ook heil in vernieuwende concepten, zoals heating as a service, waarbij de installateur de investering in de stookplaats voor zijn rekening neemt en deze verhuurt aan de eigenaars.

Een comfortgerichte totaaloplossing voor binnenklimaat

Voor verwarmingsspecialist Remeha België zijn het spannende tijden. Met Yves Vanpoucke heeft het bedrijf een nieuwe Commercial Director, en bovendien kiest Remeha resoluut voor een andere aanpak. Het is niet langer de fabrikant van toestellen en componenten, maar zweert trouw bij een totaaloplossing.

Yves Vanpoucke is 51 jaar oud en al sinds 1992 actief in de HVAC-wereld. “Ik heb deze sector leren kennen vanuit alle mogelijke hoeken van het spectrum: ik werkte in het verleden reeds voor groothandels, fabrikanten en installatiebedrijven, zowel in België als daarbuiten”, zegt hij. Het heeft hem een en ander geleerd over hoe de wereld van verwarming eruit ziet. Toch weet ook hij niet met zekerheid hoe de sector er over enkele jaren zal uitzien. “Dat is de vraag van één miljoen, en niemand heeft een glazen bol. Eén ding is zeker: dé oplossing voor de energietransitie bestaat niet. Het zal altijd een soort compromis zijn.” Iedereen lijkt het erover eens dat de grootste winsten op vlak van klimaat en verwarming niet in de (residentiële) nieuwbouwsector te boeken zijn, maar wel in de vervangings-en renovatiemarkt. “De vraag is dan: hoever moet we daarin gaan? Ik pleit voor sociaal gerechtvaardigde ingrepen. Het kan niet de bedoeling zijn dat we enkel een groen beleid uitstippelen voor de happy few; zij die het kunnen betalen. Natuurlijk staat de trias energetica voorop, en is het beperken van de energievraag (onder meer door isolatie) cruciaal.”

Yves Vanpoucke: ‘We profileren ons niet langer als fabrikant van componenten en toestellen, maar we streven naar een comfortgerichte totaaloplossing voor binnenklimaat.’

Gas heeft een toekomst

Vanpoucke is er dan ook geen voorstander van om in elke situatie voor warmtepompen te kiezen. “Als een woning enkel geschikt is voor radiatoren, zijn warmtepompen al snel een moeilijk verhaal. Om die reden heeft gas – en dan vooral de gascondensatieketel – nog altijd een toekomst. We moeten laaghangend fruit durven plukken om de CO2-uitstoot te reduceren, en niet (zoals in Nederland) een tunnelvisie volgen en gas volledig verbannen.” Bovendien hoeft het voor Vanpoucke ook geen dichotome keuze te zijn, waarbij gas diametraal tegenover de warmtepomp komt te staan. “Er zijn ook hybride toepassingen mogelijk. Ook dergelijke realistische tussenvormen dragen bij aan een verlaging van de CO2-uitstoot.” Het potentieel van gasketels neemt toe nu ook waterstof een belangrijk deel van het debat begint te worden. “Remeha is waterstof-ready. We trekken mee aan de kar en hebben enkele pilootprojecten lopen met ketels die volledig op waterstof draaien. Vandaag de dag hebben we al units op de markt die tot 20 procent bijmenging met waterstof aanvaarden”, aldus Vanpoucke. Ook Vanpoucke beseft dat er een aantal obstakels zijn voor een doorgedreven renovatiegolf. “Een groot probleem stelt zich in de huurmarkt, waar de eigenaar niet de vruchten van de investering plukt (het zogenaamde split incentive­-probleem, nvdr.). Je mag ook niet onderschatten dat de populatie van huiseigenaren veroudert. Vele mensen zijn eigenaar van een woning, maar zijn na hun pensioen niet meer gemotiveerd om zo’n zware investering te dragen.”

‘Remeha is waterstof-ready.’

Totaaloplossing

Remeha wil als vooruitstrevend fabrikant zijn steen­tje bijdragen. Daarom verandert de firma het geweer van schouder: “We profileren ons niet langer als fabrikant van componenten en toestellen, maar we streven naar een comfort­gerichte totaaloplossing voor binnen­klimaat. Daarom lanceerden we recent nog onze eerste airco-oplossingen, de Remeha Diva”, zegt Van Poucke. “Een tweede stap is het laten communiceren van die verschillende systemen. We bieden daarom ook mogelijk­heden voor eind­gebruikers om in constante verbinding te staan met hun units, al twijfel ik of er vaak gebruik gemaakt wordt van dergelijke features – maar we moeten ze wel aanbieden. Ik zie vooral de voordelen op vlak van predictive maintenance, en het kunnen voorspellen van storingen en tijdig voorzien van oplossingen.” Vanpoucke ziet ook heil in vernieuwende concepten, zoals heating as a service, waarbij de installateur de investering in de stookplaats voor zijn rekening neemt en deze verhuurt aan de eigenaars. “Vooral in commerciële en grotere projecten biedt dit een enorm voordeel, want de projectontwikkelaar moet de investeringskost zelf niet meer dragen en kan een state-of-the-art installatie aanbieden aan de eindklant.”

Mentaliteitswijziging

D it zorgt wel voor een andere rol voor de installa­teur, aldus nog Vanpoucke: “Diegene die het installeert, is ook 15 of 20 jaar verantwoordelijk voor het eindresultaat. Hij kan het zich dus niet permitteren om géén kwalitatieve oplossing aan te bieden. Er zal dus in aanbesteding niet meer uitsluitend naar investerings­kost gekeken moeten worden, maar ook en vooral naar de total cost of owner­ship. Dit vergt een enorme mentaliteits­wijziging, bij installatie­­bedrijven, project­ontwikkelaars en studie­­bureaus. Sowieso wordt het werk van installateurs er niet een­voudiger op, en daar moeten we jonge mensen op voor­bereiden: het vak van installateur garandeert je zeker werk, maar het is tegelijk een beroep met vele uit­dagingen”, besluit de Commercial Director.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details