NLFR

Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Specialist in textielkousen en metalen geperforeerde kanalen stelt shift vast in de markt
Ook in bard’Eau, de bar van het nieuwe zwembad in Aalst, plaatste Crossflow metalen geperforeerde kanalen.

Specialist in textielkousen en metalen geperforeerde kanalen stelt shift vast in de markt

“Steeds vaker wordt voor luchtverdeling gekozen voor metalen geperforeerde kanalen in plaats van voor textielkousen.” Aan het woord is  Pascal Remmery, zaakvoerder van Crossflow, een bedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling van dergelijke kanalen. “Metalen geperforeerde kanalen ogen mooier en vragen minder onderhoud”, zie hij twee redenen voor de shift. “Dat ze meer kosten, is eigenlijk zelden een spelbreker.”

Bredero wist het ruim 400 jaar geleden al: ’t kan verkeren. Ook in de HVAC-sector, zo blijkt. Twee jaar geleden schreven we nog dat textielkousen voor luchtverdeling aan een opmars bezig waren, maar vandaag liggen de kaarten volgens Crossflow, gespecialiseerd in de ontwikkeling van zo’n airsocks, toch weer even wat anders. “Je kan bij ons ook terecht voor al dan niet gelakte metalen geperforeerde kanalen – die we zelf ‘engineeren’ – en we stellen vast dat die toch weer meer en meer op de voorgrond treden”, vertelt zaakvoerder Pascal Remmery. “De laatste twee jaar is hun populariteit enorm toegenomen.”

“Volgens ons zijn daar, naast het minder zwaar­wichtige gegeven dat textielkousen zich beter lenen voor variabele debieten, twee belangrijke redenen voor. Een eerste is het feit dat metalen geperforeerde kanalen op esthetisch vlak toch beter scoren dan textielkousen. De tweede reden is dat ze een pak duurzamer zijn dan airsocks. In de letterlijke betekenis van het woord: ze zijn robuuster en gaan doordoor langer mee. Daar­naast vragen ze ondanks hun langere levens­duur toch minder onderhoud. Textielk­ousen worden sneller vuil en zijn gevoeliger voor omgevingsfactoren.”

‘De laatste twee jaar is de populariteit van metalen geperforeerde kanalen enorm toegenomen.’

“Meerprijs nuanceren”

Dat metalen geperforeerde kanalen meer kosten, vormt volgens Remmery zelden een spelbreker. Die meerprijs moet volgens hem bovendien genuanceerd worden. “In aankoop kosten metalen geperforeerde kanalen inderdaad meer, maar – en dan kom ik terug op wat ik net al zei – je hebt normaalgesproken minder verborgen kosten zoals voor onderhoud en herstelling én wint die prijs ook terug omdat ze langer meegaan.” 

Crossflows metalen geperforeerde kanalen wer­den recent nog toegepast in onder meer de ge­bouwen van de KU Leuven, Pfizer en Decathlon, in brouwe­rij Omer en in Sportcentrum Schotte in Aalst. 

Sportcentrum Schotte in Aalst.

“Eerlijk duurt het langst”

Remmery wil wel benadrukken dat het kind niet met het badwater mag worden weggegooid: textielkousen hebben volgens hem nog steeds specifieke troeven waar hun metalen variant niet mee kan uitpakken. “Zo zijn ze ecologischer, lichter in gewicht, makkelijker te installeren en geluidsarmer. Daarnaast hebben ze instelbare uitblaaspatronen en zijn ze kostenefficiënter in aankoopfase – maar dus niet op lange termijn.”

Hoewel Crossflow een jong bedrijf is, heeft het toch al een spectaculaire groei doorgemaakt. Dat heeft volgens Remmery niet enkel te maken met een uitstekend productgamma. “In onze sector wordt soms te veel commerciële praat verkocht en worden veel zaken verbloemd. Net daarom dragen wij eerlijkheid en correctheid hoog in het vaandel. Eerlijk duurt het langst: klanten moeten op correcte wijze worden geïnformeerd. Wij zijn dan ook zoveel als mogelijk te vinden op de werf tijdens de opstartfase om zo goed mogelijk te kunnen meedenken met de klant, maar ook met de bouwheer en ingenieur. Over zaken als hoe de kanalen het best kunnen worden opgehangen, bijvoorbeeld. Of welke stof op een bepaalde werf het meest aangewezen is.” 

Crossflow plaatste recent onder meer metalen geperforeerde kanalen voor de luchtverdeling in Sportcentrum Schotte in Aalst.

Langetermijnrelaties met klant

“Tenzij het heel grote projecten betreft, proberen wij onze offertes ook altijd binnen de 48 uur uit te werken. En eens de bestelling doorgevoerd, garanderen wij de textielkanalen binnen maxi­maal drie weken te leveren. Voor metalen geperforeerde kanalen dien je te rekenen op 4 à 5 weken. Het draait bij ons dus niet enkel om verkoop en kwaliteit, maar ook om service en een goede dienst na verkoop.”

“Ons doel bestaat er immers in langetermijnrelaties op te bouwen. Daarom zetten wij ook volop in op de uitbouw van het onderhoudsaspect. In België laat dat nog vaak te wensen over, maar bij ons kan je wél terecht voor onderhoud en reiniging van de geplaatste kanalen”, besluit Remmery. 

Op de Facebookpagina van het bedrijf worden regel­matig updates rond nieuwe projecten, pro­duc­ten en evoluties gepost.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details